Man kan säga att alla guppys har endlersblod i ådrorna, eller rättare sagt de har orginalguppyns blod i ådrorna. Endlers räknas som en vildform av guppy i vissa läger, som egen art i andra och förr eller senare kommer väl någon sida segra. Orginalguppyn såg dock mer ut som en endler, även om jag vill minnas att hanarna jag hade i slutet av 80-talet inte hade endlersens neonfärger och inte heller var honorna så ljusa. Det kan iofs vara minnet som spelar mig ett spratt.
I tidernas begynnelse så fanns det inga praktguppies men eftersom det förekom spontana mutationer hos fiskarna tog människan vara på dessa fiskar och förstärkte deras extrema egenskaper genom en selektiv avel. Det är så dagens praktguppy kommit till. Vad som sedan är vackrast, endler eller praktisarna .. tja.. smaken är som baken ;) Jag gillar båda, den ena för dess ursprunglighets skull, den andra för bredden i de underbara färgerna och formerna.
Det händer ganska ofta i djurvärlden att hårt/selektivt avlade grupper går tillbaka till grundutseendet när de får föröka sig fritt utan styrning. Det kan ta ett antal generationer men förr eller senare händer det. Jämför t ex de gråa vildkaninerna på Gotland som ursprungligen härstammar ifrån utsläppta svartvita sommarkaniner eller Amerikas ponnyliknande mustanger som härstammade från conquistadorernas stridshästar. Förfäderna var alla hårt avlade för en eller annan egenskap men avkomman har blivit mer och mer "vild" med tiden. Jag sätter "vild" inom citationstecken eftersom jag anser att t ex en äkta vildhäst är en häst vars förfäder aldrig varit utsatt för annan selektion än vad naturen själv har gjort i form av svält och liknande.
Sålänge en mutation inte ger en tydlig överlevnadsfördel för individen kommer alltid grundformen att komma tillbaka, överlevnad=> många potentiella ungar=> starkare gener än artfränder i samma generation=> seger i evolutionens gatlopp ;)
Jag skulle tro att det är det som hände med dina fiskar, färgen var i sig inte längre en fördel för fiskarnas överlevnad (du matade alla lika mycket) utan kanske snarare en liten nackdel då storlek och färgstyrka kostar mer energi att upprätthålla. Kostar det energi att bara leva måste man ta kostnaden någon annanstans, till exempel i förökningssammanhang, och därmed konkurreras de praktfulla generna ut så småningom.
Även om dina fiskar såg ut som endlers så är det viktigt att komma ihåg att de inte var renrasiga utan faktiskt en praktguppykorsning, och därmed skulle ha märkts som sådana om du hade fått för dig att sälja dem. Det är fruktansvärt frustrerande om man söker att tillföra lite nytt blod till sin endlersgrupp, man köper vad man tror är en renrasig endler och så kommer det flaggfenor och andra ovälkomna gener in i ens långa arbete.
Pysslar man med sådan (extrem?) avel så kan det handla om år av arbete som förstörs eller sinkas (honorna har ju förrådsbefruktning så det kan ta 4-5 kullar av ovälkomna yngel innan hon kan användas i linjeavel igen).