Guppy trubbel

#1 - 2 september 2007 13:20
:confused:Jag köpte i går några guppys till mitt nya akvarium som har stått en vecka och gottat till sig med växter och pump.

Det är några fejk "endlers" och 2 fancy hanar....

De 2 fancy hanarna står framför pumpen och det syns att gälarna är röda och irriterade...

I akvariet har jag fossiler från gotland och vattenpesten kommer från min stora utomhus damm.

Det är bara de 2 fancy som verkar må dåligt de övriga beter sig normalt.

Ska jag göra ett vatten test? el några andra ideer?

Tacksam för svar:)

MVH

Johanna
#2 - 2 september 2007 21:48
Alltid bra att göra tester. Det är viss risk för nitrit i ett nystartat akvarium. Köp gärna ett nitrit-test av dropptyp och testa vattnet. Har du nitrit, byt 30 % av vattnet och tillsätt Nitrivec eller liknande. Testa sedan igen och gör om proceduren varannan dag tills dess att nitriten försvunnit.
#3 - 3 september 2007 07:46
Tack jag får göra det:-)

Men jag upptäckte i går att de har parasiter så jag har medicinerat och även hällt i ett medel som ska ta bort nitrat och förbättra vattnet.

Och jag ser en klar förbättring...men jag ska absolut göra ett test:-)

MVH

Johanna
#4 - 3 september 2007 07:58
Glöm inte heller att fossiler från gotland är av kalksten vilket påverkar pH-värdet och kan göra vattnet vit-grumligt. Om de dessutom är ihåliga med små skrymslen hoppas jag att du tvättat dem noggrant! ^^,

Jag har själv haft dessa som inredning i mitt gamla 100L kar och det gick faktiskt bra. :)
#5 - 3 september 2007 11:39
Du skall se att de troligtvis kvicknar till, men byt gärna vatten lite grann ofta närmaste tiden. Parasiterna kan ha kommit dels via affären eller via växterna i dammen. Lycka till med guppysarna i fortsättningen.
#6 - 3 september 2007 14:35
Pinup skrev:
Tack jag får göra det:-)

Men jag upptäckte i går att de har parasiter så jag har medicinerat och även hällt i ett medel som ska ta bort nitrat och förbättra vattnet.

Och jag ser en klar förbättring...men jag ska absolut göra ett test:-)

MVH

Johanna

vad för parasiter?
#7 - 3 september 2007 17:55
iRiC skrev:
Glöm inte heller att fossiler från gotland är av kalksten vilket påverkar pH-värdet och kan göra vattnet vit-grumligt. Om de dessutom är ihåliga med små skrymslen hoppas jag att du tvättat dem noggrant! ^^,

Jag har själv haft dessa som inredning i mitt gamla 100L kar och det gick faktiskt bra. :)

Hej!

Ja jag har märkt att vattnet är lite grumligt men det gör inget om det inte blir värre...jo då de är tvättade:-)

Jag hittade massor och de var så himla fina ..sanden i akvariet är svart och så har jag byggt upp som ett korallrev med fossilerna blev en fin kontrast..

Jag har haft allt möjligt konstigt mina akvarier och det brukar gå bra så jag håller tummarna för mitt sötvattensrev hehe
#8 - 3 september 2007 17:58
tummen skrev:
Du skall se att de troligtvis kvicknar till, men byt gärna vatten lite grann ofta närmaste tiden. Parasiterna kan ha kommit dels via affären eller via växterna i dammen. Lycka till med guppysarna i fortsättningen.

Ja jag tror att de var lite halvdåliga redan i affären och att sedan miljöombytet och stressen kanske utlöste det hela..

Men de är bättre nu bara en hane som ena gälen är irriterad på och det ser ut som att det sitter nån liten vit grunka där faktiskt..

Tack så mycket!:-)
#9 - 3 september 2007 18:02
Knyttet skrev:
vad för parasiter?

Jag har ingen aning vad det är för sorts parasiter? eller svamp?

Men det ser ut som små vita klumpar..

Men jag har råkat ut för det många gånger när jag har köpt nya fiskar.

Och jag har en bra medicin som tar bort rätt snabbt vilket är tur:-)
#10 - 5 september 2007 17:12
Så nu har det gått ett par dagar sen jag medicinerade och grejade..

Den ena guppy hanen är helt återställd och super aktiv likaså endlarna..

Men den andra fancy är inte bra rätt aktiv men ihopsjunken och den äter inget..

Ska jag sända den till de saligas hav el ska jag låta den vara?

Kanske lite fjantigt det här! det är bara en lite guppy men iaf:-)
#11 - 5 september 2007 22:45
Pinup skrev:
Så nu har det gått ett par dagar sen jag medicinerade och grejade..

Den ena guppy hanen är helt återställd och super aktiv likaså endlarna..

Men den andra fancy är inte bra rätt aktiv men ihopsjunken och den äter inget..

Ska jag sända den till de saligas hav el ska jag låta den vara?

Kanske lite fjantigt det här! det är bara en lite guppy men iaf:-)

Det låter som att det är kört för den sista, jag skulle dock ändå vänta och se....;)
#12 - 7 september 2007 19:01
Ja den lever fortfarande iaf:-)
#13 - 9 september 2007 20:21
Då får du hoppas det håller i sig då, men är den "trött" så är det oftast bara en fråga om tid innan den ger upp.....

Annons