Det verkar vara vanligare än man kan tro, dethär med kliande fiskar :confused:
Mina platysar kliar sig också emellanåt - ofta just efter vattenbyte trots beredningsmedel! Det har de nästan alltid gjort - jag får tamejtusan inte bukt med det, men de verkar annars må toppen. Jag lutar åt att jag har något slags parasitangrepp, men har valt att ännu ej medicinera eftersom deras allmäntillstånd verkar bra för övrigt - och jag har yngel - och ynglena växer så det knakar!!!
Så då antar jag att det ej kan vara så allvarligt för min del.
Och jag har alltså haft detta - länge! Och de kliar sig inte jämt - och bara LITE IBLAND! Därför avvaktar jag eftersom jag ej ser några ytterligare sjukdomssymptom. Jag använder även bikarbonat - som kan leda till ammoniumtoppar efter vattenbyte ....
Jag har hört att höga halter av ammonium kan ge klåda!!
Klåda kan alltså bero på en himla massa olika orsaker!
Salt & vattenbyten kan man komma långt med - bättre att börja med det än att dundra igång med medicin det allra första man gör!! Men hjälper inte det så kanske man måste medicinera.
Känns verkligen jobbigt. Ska jag flytta dem till det stora karet igen? Fast att flytta fram och tillbaka är ju en stress för dem.
Flytta inte tillbaks dem - det är som du säger bara stressande!
Och de övriga verkar ju må bra! Avvakta med behandling i stora karet sålänge som de verkar friska! Behandlar du med medicin slår du ju ut hela bakteriefloran i akvariet (med ett mycket svajjigt akvarium som resultat efteråt), och det är ju onödigt att göra "bara för säkerhets skull"!!