Guppy som magrar och dör.

#1 - 30 januari 2005 08:37
Mina guppy dör en efter en, symtomen är att de bli väldigt magra och lite krokiga och fenorna blir ihopdragna, gälana röda, sedan dör de. Detta sker på bara 2-3 dagar. Jag gick till min zooaffär och de trodde att det var "sammetssjukan" så jag fick oodinapur, och har behandlat fiskarna med detta nu i 3 dagar utan resultat. I dag måsta jag få bort kopparn i vattnet så jag ska göra ett regält delvattenbyte samt sätta in ett nytt kolfilter. Men vad kan det beror på att mina fiskar dör? P.S jag har ochså 5 st platy och 1 av dem har ochså magrat nu. Tacksam för tips...
#2 - 30 januari 2005 09:28
Det kan inte vara det att dom är gammla? Eller nyss har ynglat? Då brukar mina bli likadana, det är som att ynglen "suger" livskraften ur sina mammor vid kanske andra/tredje kullen.
#3 - 30 januari 2005 11:36
[QUOTE=Maethor]Det kan inte vara det att dom är gammla? Eller nyss har ynglat? Då brukar mina bli likadana, det är som att ynglen "suger" livskraften ur sina mammor vid kanske andra/tredje kullen.[/QUOTE]

Kan inte tänka mig det, de har som mest fått en kull var, och alla ynglen har dött, den som klarade sig längst levde en månad ca...
#4 - 30 januari 2005 15:06
jag hade nåt liknande..det var tydligen inälvsparasiter. de små guppyerna dog först å sedan även två platyhonor innan jag blev av med det. jag fick rådet att plocka upp fiskarna direkt de börjar magra så att inte parasiterna vandrar vidare till andra fiskar.. och det hjälpte..

Annons