Guppy som ligger på botten

#1 - 31 januari 2009 15:29
Jag har en guppyhona som är väldigt tjock och som förmodligen ska föda när som helst. Hon bor i ett 10 liters yngelakvarium nu eftersom jag såg att det började närma sig födsel och har bott där i en vecka. Av misstag råkade vattnet bli för varmt i akvariet (säkert över 30 grader :( ) och jag fyllde därför på med kallt vatten och det är nu på 25 igen. Eftersom jag inte varit hemma så kan hon ha haft det så i 3 dagar. Hon verkade (med all rätt) hängig när det var så varmt men när jag hällde i det kalla vattnet piggnade hon till igen.

Mitt problem nu är bara att nu verkar hon inte kunna ta sig upp från bottnen. Hon ligger där på sin enorma mage och verkar inte göra något alls. Jag testade stoppa ner handen i akvariet för att se om hon kunde röra sig men hon bara "kröp" fram och lyckades inte komma upp från botten.

Vad tror ni att det kan vara som hänt henne? Blev hon sjuk av värmen? :( Jag skäms!
#2 - 31 januari 2009 15:36
Dessa anledningar tror jag har påverkat:
1. Hon kan ha skadats av att bo i ett så litet akvarie i en hel vecka!
2. Fiskar är växelvarma, de klarar höga temperaturer. Dock klarar de INTE att få vattnet sänkt från 35 grader till 25 genom att akvaristen fyller på med kallt vatten. Det är där många gör felet, och det dödar många fiskar. Man ska låta vattnet kylas ner sakta av sig självt.
3. Stressen av att först bli flyttad till 10 liter, sen få en värme chock, och sen helt plötsligt en chock när vattnet sjönk igen.

Det kan ha blivit simblåse fölmning och allt möjligt.

Tycker du ska avliva, och låt bli att flytta honorna i framtiden. Låt de föda i det vanliga karet (Köp fler växter där de kan gömma sig om ynglena blir uppätna) och håva möjligen upp lite yngel därifrån sen och lägg i yngelkaret.
#3 - 31 januari 2009 15:42
jag tror inte att hon skadas av att vara i ett yngel kar i en vecka. dock är väl 10L lite väl litet.

när mina levandefödare får yngel så flyttar jag över honan i ett eget kar på 20-30L inrett med växter och sand/grus och gömställen plus doppvärmare(på ca +25c +26c) och yngelsäker pump.

honan föder där utan problem och sedan flyttar jag över honan i karet igen.

annars så funkar det i karet med och en del yngel brukar klarar sig om där finns mycket växter och gömställen.

men chocken från över 30till snabbt rasa till kallare tror jag inte är så bra. om det är problemt vet jag inte det får någon annan svara på.
#4 - 31 januari 2009 15:45
När jag sa att hon kan ha skadats av ett mindre kar så syftade jag mest på att:

1. Temperaturen blir stor skillnad mellan natt och dag.
2. AKvariet klarar inte nitriten lika bra.
#5 - 31 januari 2009 15:50
jag sa också att det var lite väl litet med 10L. men jag tror ändå inte det är det stora problemet. så himla stor skillnad får inte jag i mina små kar och fisken mår nog inte dåligt heller av att det sakta sängs och blir svalare på natten.

när du skrev vattnet så kom jag tänka på en sak, så är det INTE bra att ta nytt kran vatten i odlingskar. utan man ska ta vatten från karet till karet där honan ska föda.

så en sådan sak kan ju säkert förvärra det.
#6 - 31 januari 2009 17:35
Eftersom det är en doppvärmare i akvariet så har det hela tiden hållit sig på 25 grader, så temperaturen har inte varit något problem fram tills nu då det skenade iväg. Sen är det ett väl inkört yngelakvarium med mycket posthornssnäckor och hornsärv, så nitrit är heller inget problem. Dessutom sugs snigelbajs upp några gånger i veckan.

Hur som helst antar jag att det kan ha varit någon form av chock efter att jag fyllde på kallare vatten, men det ska sägas att det inte var väldigt kallt vatten, utan mer runt 24-25 grader. Och hon såg genast piggare ut efter jag hade fyllt på kallare vatten men det var dagen efter det som hon började bli så "apatisk".
#7 - 31 januari 2009 17:44
Avlivat henne nu :(
#8 - 31 januari 2009 17:45
Vet tyvärr inte vad som kan ha hänt din Guppyhona men doppvärmare ska väl knappast behövas. Här hemma är det inte många kar som har doppvärmare iaf. Har lite svårt att lita på dem, speciellt i små kar där det är omöjligt att märka att något är fel förrän det är för sent [:o]
#9 - 31 januari 2009 17:46
Nina82 skrev:
Vet tyvärr inte vad som kan ha hänt din Guppyhona men doppvärmare ska väl knappast behövas. Här hemma är det inte många kar som har doppvärmare iaf. Har lite svårt att lita på dem, speciellt i små kar där det är omöjligt att märka att något är fel förrän det är för sent [:o]

Känner att jag måste ha doppvärmare eftersom vi vedeldar här hemma och därför kan de bli ganska kallt på övervåningen där mina akvarium står. Det låg på 19-20 grader nattetid innan jag började använda doppvärmarna.
#10 - 31 januari 2009 18:00
loosi skrev:
Känner att jag måste ha doppvärmare eftersom vi vedeldar här hemma och därför kan de bli ganska kallt på övervåningen där mina akvarium står. Det låg på 19-20 grader nattetid innan jag började använda doppvärmarna.

Ok.. Då har du dina skäl :)
#11 - 31 januari 2009 19:11
Trist med guppyn, men nu vet du iallafall detdär om att sänka temperaturen långsamt till nästa gång.
#12 - 1 februari 2009 10:04
JojjeN skrev:
Trist med guppyn, men nu vet du iallafall detdär om att sänka temperaturen långsamt till nästa gång.

Vad är det som kan hända vid temperaturskillnaderna då?
#13 - 1 februari 2009 13:04
oaken skrev:
Vad är det som kan hända vid temperaturskillnaderna då?

Simblåsan kan ta skada tex..
#14 - 1 februari 2009 16:09
Frågan oaken ställde skulle egentligen ställas från min användare :) Men tack för svaret iaf!

Annons