Guppy sjuk när hon föder?????

#1 - 17 maj 2007 17:26
MIn ena guppyhona verkar försöka föda men det funkar inte. Hon är röd (blodutgjutelse) på ena sidan och ögonen är helt mörka. Ibland kommer det ut ngt slemmigt ur henne. hon ligger under pumpen och verkar helt slut, flyter med stjärten uppåt bitvis – går det att göra ngt??
#2 - 17 maj 2007 17:31
Ingen med tips????? Jag har ingen yngelkasse brukar låta "naturen ha sin gång" och ngra yngel överlever ibland bland växterna.
#3 - 17 maj 2007 18:03
[:(] Ingen som har ngt tips, hon ser så eländig ut. Jag släckte i akvariet nu så att det blir lite lugnare, vet inte vad jag ska göra annars.....
#4 - 17 maj 2007 19:54
Är honan tjock med yngel eller är hon uppsvälld ändå? Kan ju även vara så att hon är sjuk, hur har hon betett sig de närmaste dagarna? Har någon annan fisk i akvariumet gjort likdadant? Jag skulle sätta henne i en yngelkasse med lite växter..du får uppdatera oss hur det går!
#5 - 18 maj 2007 08:49
Hade en liknande !

Katina skrev:
[:(] Ingen som har ngt tips, hon ser så eländig ut. Jag släckte i akvariet nu så att det blir lite lugnare, vet inte vad jag ska göra annars.....

:confused: Hade för några dagar sedan en hona som började med att stå på huvudet, senare uppe vid vattenytan och kippade... förkortade hennes lidande och fann att hon inte kunde föda fram sina yngel! Sånt händer![:(] [:(]
#6 - 18 maj 2007 10:12
Guppyhonan är fantastiskt nog piggare idag!!!! Var säker på att hon skulle stryka med! Hon är även lite smalare! Kanske hon lyckades få ut några yngel? Tror att det var problemet att de på ngt sätt fastnade??!! Hon är fortfarande röd (som ett rött blåmärke) på sidan och även ena ögat är lite rödsprängt, kan det vara av ansträngningen? Har för mig att jag läst någonstans att man kan saltbada mot skador. Någon som vet hur? Tacksam för tips!
#7 - 18 maj 2007 10:30
Hittade info om saltbad i forumet, 1 tsk per liter vatten.... Ska nog våga prova.
Bilagor:
#8 - 18 maj 2007 11:46
Precis som med människor så är ju en förlossning jobbig. Du får väl avvakta och se hur det blir med blodutgjutelsen och hennes öga.
#9 - 19 maj 2007 11:53
Usch, hon är sämre igen, tror det är som Malinitzi skrev – att hon inte kan föda fram ynglen. Svårt att veta om jag ska ta bort henne eller vänta.... Har bara avlivat en fisk förrut och tycker att det är så läskigt. Den förra (också en guppy) lade jag i ett hushållspapper och slog till med en hammare, vidrigt men jag kan inte se den när jag gör det som man måste om man ska skära av huvudet. Usch och fy, jobbigt.....
#10 - 19 maj 2007 14:01
Man kan inte hjälpa dem att föda? Pressa på magen eller liknande? Alltså menar inte man ska göra det, va bara ett exemple
#11 - 19 maj 2007 14:15
Om det hade varit min fisk så hade jag faktiskt avlivat den efter så pass lång tid och den lider nog nu. Annars hade den mått bättre nu tror jag och att få ut ynglen vilka nu förmodligen är döda är nog väldigt svårt.
#12 - 19 maj 2007 17:23
Tittade till henne nu och gav dem lite mat, hon åt lite, om än inte lika piggt som de andra, avvaktar lite till, hon ser för pigg ut för att jag ska klara att avliva henne.... Tack för support och tips!!

Annons