Guppy's foder+omgångar

#1 - 6 maj 2008 10:25
Vad ska "vanliga" guppys ha för foder? Hur många gånger om dagen ska dem matas?

Sen har jag 3 st malar också, antricuts eller hur dem stavas :)

Är det lämpligt att mata dem med "algtabbleter"?

Vill få både Guppysarna och malarna att föröka sig :)

mvh emil
#2 - 6 maj 2008 16:22
Du behöver inte göra nåt speciellt för att de ska föröka sig. Både Guppy och Ancistrus är bra på det.

Guppy äter allt och behöver som alla andra fiskar varierad kost.
Detta ger vi våra Guppy: Olika sorters flingfoder, olika sorters maltabletter (funkar till Guppy oxå), fryst cyklops, nykläckt artemia och tinad & skalad ärta.
#3 - 6 maj 2008 16:51
Okej! Tack för svaret :)

Jag är lite orolig, ska jag mata dem 2-3 gånger om dagen eller mer/mindre?

Jag får väl ta mig till akvarium affären och köpa lite olika slags mat för att få dem att trivas bättre, kör bara på torrfoder nu.
#4 - 6 maj 2008 17:49
Mata en gång om dagen med en matfri dag i veckan. Det är ganska lagom nu tills du får yngel. Då får du ändra lite på matvanorna men det kan du söka om här i forumet. Finns många trådar om just matning och yngelvård.
#5 - 6 maj 2008 17:57
Bara 1 gång? :o vad ska mina guppys göra resten av dagen då? :P dem verkar livlösa, dem leker inte eller nått, bara ligger vid ytan och drar sig..

Jag brukar stänga av min pump på natten eftersom jag inte sover direkt bra med den på. Är guppysarna okej med det eller måste dem ha den på dygnet runt? ..

mvh emil
#6 - 6 maj 2008 18:03
Din pump måste vara igång HELA tiden!!
Annars dör de goda bakterierna som finns i filtret.
Gör ett vattenbyte nu och låt sen din pump vara igång hela tiden. Antingen får du vänja dig vid ljudet av pumpen eller får du dra ut madrassen i hallen och sova ;)
Se även till att det blir vågor vid ytan.
Eftersom dina goda bakterier förmodligen är väldigt få tycker jag du ska vara väldigt sparsam med maten och mata ytterst lite helst varannan dag.
Köp gärna ett Nitrittest om du har möjlighet (dropptest).
Bilagor:
#7 - 6 maj 2008 18:55
Kanske var därför mina guppysar dog innan då. :(

Jag har inget filter i min pump, ska försöka klippa ut ett imorgon, och sätta in de. Tur att jag bytte halva akvariumet på vatten förut då. Jag vill verkligen få fiskarna att må bra denna gången. Inte roligt att köpa fiskar som dör efter några dagar..

Tack för dem snabba svaren Nina :)
#8 - 6 maj 2008 19:05
Så lite så :)

Passa på att plugga på riktigt ordentligt nu om hur dina små liv vill ha det för att trivas optimalt. Här på Zoopet kan man lära sig allt man behöver veta ;)
#9 - 6 maj 2008 19:40
Sedan vill jag påstå att det inte är lätt med guppin ändå pga s.k.i.t. kvalitet. Köp Edlers så brukar det fungera bra.
#10 - 6 maj 2008 20:16
Jepp ska kanske införskaffa mig ett stort (300-500 liters) akvarium snart om jag får de billigt och då vill jag gärna att fiskarna ska klara sig utan att bli sjuka och dö.

rsoderberg, vad är Edlers för något? är de en fiskart eller en annan typ av guppy? :)
#11 - 6 maj 2008 20:17
rsoderberg menar Endlers Guppy.
#12 - 6 maj 2008 20:27
#13 - 7 maj 2008 07:15
Tack så mycket! :) känner mig lite som en amatör :D har haft akvarium innan och de jag har nu i ett år, fattar inte ens hur mina fiskar kan ha överlevt (bara 2 av 8 som gjorde de). De var bara mina ancitrus som överlevde. :)
#14 - 8 maj 2008 13:42
Nu har jag fixat så jag har 3 olika foder :) Vanligt flingfoder, algtabletter (specielt för ancitirus) och yngelfoder (guppy yngel på bilden :D) blir nog bra detta :)

Fixade även till pumpen och satt in ett hemma tillverkat filter samtidigt som jag byte vatten. Fiskarna verkar må mycket bättre nu än första dagarna, dem leker och jagar varandra hela tiden. :)
#15 - 8 maj 2008 15:06
Skönt att höra :D

Har ni frysta ärtor (sådana som ni använder till middagen) kan du ge det oxå. Bara att tina och skala ;)
#16 - 8 maj 2008 15:36
Nja de brukar vi inte ha till maten, men jag förstår vad du menar, jag är inte så förtjust i dem hehe :D
#17 - 8 maj 2008 16:04
Ha,ha.. Men dina Guppy älskar dom :p
#18 - 11 maj 2008 07:33
Nina82 skrev:
Du behöver inte göra nåt speciellt för att de ska föröka sig. Både Guppy och Ancistrus är bra på det.

Guppy äter allt och behöver som alla andra fiskar varierad kost.

Detta ger vi våra Guppy: Olika sorters flingfoder, olika sorters maltabletter (funkar till Guppy oxå), fryst cyklops, nykläckt artemia och tinad & skalad ärta.

Vad är Cyklops, och vad är Artemia? [B)]
#19 - 11 maj 2008 09:29
beerzon skrev:
Vad är Cyklops, och vad är Artemia? [B)]

De är en sorts kräftdjur som man kan köpa frysta i zoobutiken eller odla själv. Alla fiskar vill ha lite kött på menyn som omväxling :)
#20 - 11 maj 2008 11:34
Okej, men jag vill inte ha massa "odjur" som förökar sig i akvariumet så ska man köpa frysta då elr?
#21 - 11 maj 2008 19:00
beerzon skrev:
Okej, men jag vill inte ha massa "odjur" som förökar sig i akvariumet så ska man köpa frysta då elr?

Man odlar såklart inte "odjuren" i akvariet ;) Utan de odlas separat i tex en glasslåda eller Petflaska. Om du söker på odla artemia är jag säker på att du hittar mer info. Artemia och dylikt kan inte leva en längre stund i akvariet.
Men jag kan råda dig att köpa frysta, det är lättare.
#22 - 12 maj 2008 08:47
rsoderberg skrev:
Sedan vill jag påstå att det inte är lätt med guppin ändå pga s.k.i.t. kvalitet. Köp Edlers så brukar det fungera bra.

Det där är lite "omtvistat", men ibland kan man ha otur och få tag i vuxen fisk som passerat "bäst före" datum, eller fisk som inte hunnit anpasa sig till svenska förhållanden, men de flesta som är svenskodlade brukar vara av god kvalitet, kolla efter svenskodlat i affären, eller köp från privatpersoner, och FÖRSÖK (om möjligt) få tag i unga individer.....LYCKA TILL!:)
#23 - 12 maj 2008 08:49
beerzon skrev:
Kanske var därför mina guppysar dog innan då. :(

Jag har inget filter i min pump, ska försöka klippa ut ett imorgon, och sätta in de. Tur att jag bytte halva akvariumet på vatten förut då. Jag vill verkligen få fiskarna att må bra denna gången. Inte roligt att köpa fiskar som dör efter några dagar..

Tack för dem snabba svaren Nina :)

Det låter som att du bara har en luftpump som väsnas, skaffa ett motordrivet innerfilter istället så kommer du sova bättre samtidigt som fiskarna kommer må mycket bättre. Hur stort akvarium har du?
#24 - 12 maj 2008 08:51
Malarna heter förresten ANCISTRUS....;):D
#25 - 12 maj 2008 16:08
hehe tummen, jag stavade fel i början, men har bättrat mig :)

Jag ska iväg och köpa ett 310Liter plus att jag får ett 60Liter och mat och pumpar osv.. imorgon alltså. :)

Annons