Guppy-projekt

#1 - 4 november 2009 14:22
Japp, äntligen har jag fått mod till mig att starta upp ett kar igen efter tidigare vatten skada. Prövat mitt gamla yngelkar på 100l och det läker inte men jag vill ändå ha ett nytt akvarium så nu bär det i väg till djurmagasinet osv på jakt efter ett passande akvarium till hallen.

Min man hade önskningar på saltvatten men har bestämt att pröva på guppys denna gång, har aldrig haft levandefödande i hela mitt liv, utan allt från SA till malawisar, så det är riktigt spännande:D
#2 - 4 november 2009 14:37
låter kul, jag har själv guppisar i 100 liters :)
#3 - 4 november 2009 16:46
Crappy skrev:
Japp, äntligen har jag fått mod till mig att starta upp ett kar igen efter tidigare vatten skada. Prövat mitt gamla yngelkar på 100l och det läker inte men jag vill ändå ha ett nytt akvarium så nu bär det i väg till djurmagasinet osv på jakt efter ett passande akvarium till hallen.

Min man hade önskningar på saltvatten men har bestämt att pröva på guppys denna gång, har aldrig haft levandefödande i hela mitt liv, utan allt från SA till malawisar, så det är riktigt spännande:D

men satsa på saltvatten guppies är jobbigt om du ska ha guppies så börja med typ 6 stycken om några månader har du kanske20
#4 - 4 november 2009 17:03
Kul.. Lycka till denna gång så och ge inte upp om nåt skulle gå snett :)

Vad har du för planer med dina guppy då? Eller ska du bara köpa några och låta det sköta sig själv?
#5 - 15 november 2009 18:30
Japp, efter några om och men är i alla fall karet inköpt och startat. Blev ett 80l Molly hotell med engelsk sjösten 6-12m och lite växter.

http://i276.photobucket.com/albums/kk4/sticexx/IMG_4788.jpg

Mina grabbar hjälpte till så det blev ett enligt dem schysst svärd i burken.

Nu är det bra att vänta några veckor till värdena stabiliseras innan Guppy´s flyttar in. En vän till mig har några tjocka honor så det passar perfekt i tid för att få ett gäng yngel.
#6 - 15 november 2009 18:54
Crappy skrev:
Japp, efter några om och men är i alla fall karet inköpt och startat. Blev ett 80l Molly hotell med engelsk sjösten 6-12m och lite växter.

http://i276.photobucket.com/albums/kk4/sticexx/IMG_4788.jpg

Mina grabbar hjälpte till så det blev ett enligt dem schysst svärd i burken.

Nu är det bra att vänta några veckor till värdena stabiliseras innan Guppy´s flyttar in. En vän till mig har några tjocka honor så det passar perfekt i tid för att få ett gäng yngel.

Fint!
Men tänk på att ingenting händer med vattnet förrän första fisken kommer i. Låt ett par fiskar köra in karet till dig eller varför inte låna ett par av de tjocka honorna så de får föda i ditt kar så kan de flytta tillbaka till kompisen sen igen ju :)
#7 - 15 november 2009 19:08
Nina82 skrev:
Fint!

Men tänk på att ingenting händer med vattnet förrän första fisken kommer i. Låt ett par fiskar köra in karet till dig eller varför inte låna ett par av de tjocka honorna så de får föda i ditt kar så kan de flytta tillbaka till kompisen sen igen ju :)

Du är en klok människa, varför har jag inte tänkt det själv. Planen är att släppa i en ancistrusför att jag alltid brukar börja så med nya kar men varför inte en gravid guppy.
#8 - 15 november 2009 19:17
Crappy skrev:
Du är en klok människa, varför har jag inte tänkt det själv. Planen är att släppa i en ancistrusför att jag alltid brukar börja så med nya kar men varför inte en gravid guppy.

Haha.. Ibland blixtrar det till där inne [:-54] :D
#9 - 26 november 2009 20:32
Nu har det hänt grejer, mer växter har planterats och en rot som ligger och flyter ännu har inhandlats!

http://i276.photobucket.com/albums/kk4/sticexx/IMG_4832.jpg
#11 - 26 november 2009 20:41
Fina flickor :D
#12 - 26 november 2009 20:43
Vad är det för nån växt längst in i hörnet?
#13 - 26 november 2009 20:52
Vad är det för nån växt längst in i hörnet?

Skämmes på mig [:o] minns inte namnet men enligt försäljaren skall den vara tålig och växa långsamt. Den har väldigt hårda blad och jag tycker den är supersnygg.
#14 - 26 november 2009 20:57
Ser tyvärr ut som det som kallas "ciklidgräs" som är en sumpväxt.

Hur stort var akvariet som gick sönder? Och hur löste sig allt med försäkringar osv?
#15 - 26 november 2009 21:30
Johanski skrev:
Ser tyvärr ut som det som kallas "ciklidgräs" som är en sumpväxt.

Hur stort var akvariet som gick sönder? Och hur löste sig allt med försäkringar osv?

Trist, får väl slänga bort växten när den blir ful.

Ett Juwel Rio 240 med Johanii och zebror. Vattnet ran rakt ner i källaren genom biblioteket. Försäkringsbolaget Länsförsäkringar skötte sig riktigt bra fick ersättning för kar inklusive back to nature bakgrund samt fiskar och yngel samt allt annat lösöre typ cd-skivor, kuddar, soffa etc. Fick även vattenskadan åtgärdad. Hade dock lite dispyter med snickerifirman länsförsäkringar anlitade gällande golv samt att de av misstag råkade slå sönder tapeten i matsal och att de från början inte var villiga att ersätta . Eftersom det var ett gammal parkett skrevs den ner med 50 % därför fick vi lägga lite mellan på det golv vi ville ha.
Totalt gick allt på 11 000kr ink självrisk etc!
#16 - 26 november 2009 21:35
Ah.. trist. Har själv haft läckage för tre månader sen på ett 960L akvarium. Startade precis upp ett 150L, så jag vet hur det känns. Pirrar lite, men det håller än *peppar*

Konstigt det där med parketten, var ni verkligen tvungna att betala för att få ny parkett, eller bara för att få precis den ni önskade?

Kul att du kommer tillbaka iaf. Håll uppsikt över växten, det tär lite på vattenkvalitén ifall den börjar ruttna. Speciellt i ett nystartat kar.
#17 - 26 november 2009 21:45
Vi fick betala 50% av det nya golvet och det var delvis för att få det precis som vi ville ha det!

Skall ha uppsikt över växterna!!!
#18 - 27 november 2009 10:08
Tjusiga firrar! Särskilt damen med den röda rumpan. XD

Är själv grymt sugen på att köpa ett par endlers att ha i kallvattenskaret med elritsorna ( de har sådana Fina inne på akvariecenter) men jag ska försöka hålla mig. ^^
Kul med ungfödare - och ett mycket stiligt kar!
#19 - 27 november 2009 14:50
Du gjorde helt rätt, guppy är så tacksamma fiskar, Saltvatten är ju en hel del att ha och göra med, så det blir bra med de du har nu, ser väldigt fint ut :)
#20 - 28 november 2009 06:59
Crappy skrev:
Nu har det hänt grejer, mer växter har planterats och en rot som ligger och flyter ännu har inhandlats!

http://i276.photobucket.com/albums/kk4/sticexx/IMG_4832.jpg
snyggt Crappy
#21 - 28 november 2009 21:07
Tack!

Nu har pappa-guppy flyttat in!!!!
http://i276.photobucket.com/albums/kk4/sticexx/1-4.jpg
http://i276.photobucket.com/albums/kk4/sticexx/2jpg.jpg
http://i276.photobucket.com/albums/kk4/sticexx/3-2.jpg

Inte den lättaste fisken att fota, han försöker nämligen få till det med alla fyra tanter samtidigt. Visste inte att det fanns så lättfotade guppys i akvarievärlden! Han är väldigt mörkblå (även om det inte syns på bilderna) men ingen vidare fotomodell, saknar total färdighet i posering och hetsar runt som en malawiciklid. I min enfald trodde jag att guppys var lugna och harmoniska fiskar;)

Algerna har blivit mindre sedan tanterna flyttade in, verkar som om dom gillar alger. Gör dagliga små vattenbyten. Har även kopplat en timer till karet så att mina söta grabbar inte tänder i tid och otid.
#22 - 1 december 2009 16:30
Den feta honan har dragit sig tillbaka och gömmer sig i växterna på botten. Funderar om det inte är dax för barnafödande?

Hur många dygn är guppys havande?
#23 - 1 december 2009 18:14
Crappy skrev:
Den feta honan har dragit sig tillbaka och gömmer sig i växterna på botten. Funderar om det inte är dax för barnafödande?

Hur många dygn är guppys havande?

Så länge de har tillgång till en hane så är de ständigt havande. Eftersom de har förrådsbefruktning är de även havande ca. 3 månader efter sista parningen ;)
De får yngel med ca. 4-5 veckors mellanrum.
#24 - 22 januari 2010 19:25
hur gick det med ditt guppykar? ÄR det fortfarande igång? Blev det yngel? Berätta gärna mer
#25 - 22 januari 2010 20:09
Jag får inte mina gubbys att överleva i mina akvarium;) Tror vi har dåligt vatten här eller något, går inte få Auloncara att överleva här heller:(
#26 - 3 mars 2010 22:12
Då var det dax för uppdatering :)

Har fortfarande lite problem med brunalger men det blir allt bättre. Har valt att inte använda något algmedel utan satsar på att få balans istället genom täta vattenbyten. Har dock minskat på frekvensen och mängden utan gör nu 20% vattenbyten var 10 dag. Växterna verkar trivas för de blir allt tätare, får ansa rätt hårt för att de inte skall ta över.

Tre utav mina fyra honor avled inom den första kritiska månaden. Blev nog en för stor belastning på ett nystartat kar. Dock överlevde en hona och min hane och nu är de inne på sin andra kull. Första kullens ynglen växer och blir allt färggrannare, och ca 10 stycken överlevde och börjar nu se vuxna ut.

http://i276.photobucket.com/albums/kk4/sticexx/IMG_5211.jpg
http://i276.photobucket.com/albums/kk4/sticexx/IMG_5222.jpg
#27 - 4 mars 2010 15:31
Vad fint det är :)
#28 - 4 mars 2010 23:04
fint :D är också sugen på ett guppykar :) finns det nått viktigt att veta för att guppys ska trivas och yngla av sig? :D
#29 - 5 mars 2010 06:40
hult87 skrev:
fint :D är också sugen på ett guppykar :) finns det nått viktigt att veta för att guppys ska trivas och yngla av sig? :D

Mycket växter och regelbundna vattenbyten. Sen sköter de allt de andra själva :d

Annons