Jag kanske skall tillägga här att de jag tillåter korsa sig i mitt sällskapsakvarie är enbart maculatus av odlade formen. Detta därför att de redan är korsade hej vilt för att få fram de särarter som finns.
Xiphophorus Maculatus(Platy) och Xiphophorus Helleri(svärdbärare) korsas konstant av odlare för att få fram odlingssorterna.
Det kan ses på denn länk t.ex
http://www.xiphophorus.org/images.htm
Vildformsstammar som jag har en av maculatus i eget kar, tillåts inte korsa sig. De tillåts bara blanda sig om de är av samma art och från samma fångstplats.
Både Maculatus, Helleri, Variatus, Andersi, Milleri, Gordoni etc. Är bara småvariationer inom samma art och korsar sig spontant med varandra helt utan problem.
Det är därför det är viktigt att bara tillåta blanding inom känd stam, så man inte mixar till alla särarterna fullständigt.
Just Platy och Helleri är dessutom så nära släkt att vetenskapen inte längre skiljer på dem, mer än med eller utan svärd. Det är i princip enda genskillnaden.
Guppy, Platy och Molly brukar man kunna ha ihop utan olycka. Men heter de arterna man vill blanda, Xiphophorus, då finns korsningsrisken direkt.