Guppy,Platy och Svärdbärare

#1 - 4 oktober 2005 17:03
Vilka av dessa fiskar är roligast att ha . Då menar jag lek-lusten hur gulliga yngeön är och hur snabt dom växer, vilka är fredligast mot varandra av dessa också ? :D
#2 - 4 oktober 2005 17:05
Endlers guppies punkt slut
#3 - 4 oktober 2005 17:06
HAHA , joo funderar på dom mest just nu :D
#4 - 5 oktober 2005 05:44
Vart kan man få tag i Endler guppies i Göteborg ?
Hur vet jag att dom är ren-rasiga ?
#5 - 5 oktober 2005 13:31
kolla på herkules zoo.

dom hade iallafall endels guppy sist ja va där
#6 - 5 oktober 2005 13:32
Okej tack, såg några på backa plan också.:D
#7 - 6 oktober 2005 19:35
Min sons Platy's leker heeela tiden och får nya yngel stup i kvarten!!!
Ynglen växter relativt snabbt måste jag säga, de jag har är väl 2 mån kanske och de är redan ca 1 cm (kanske mer) lång.
#8 - 7 oktober 2005 05:24
Platy är rätt så tråkiga fiskar , deras yngel är gulliga men dom har rätt så ful form.
#9 - 7 oktober 2005 05:27
Endlers guppy eller dvärgsvärdbärare *X. Pygmaeus pygmaeus*. Jag köpte dom på en auktion.
#10 - 7 oktober 2005 05:27
Dvärgsvärdbärare ? Va e de för nåra . ?
#11 - 7 oktober 2005 06:51
guppy tycker jag att du ska ha du kan ha vildsortten
#12 - 7 oktober 2005 09:09
Mmm.

Om man låter PLaty få blanda sig helt fritt mellan de olika odlingsformerna så är de riktigt kul och gulliga.

I mitt sälskapsakvarium låter jag det ske, de är bara för det akvariet så..

Vildformerna av Platy är också en trevlig fisk. Inte så färggrann, men sådan energi som de har..
#13 - 7 oktober 2005 15:43
Tror ni att det går och blanda en svädbärar hane och en platy hona ? Isof . Har nån gjort det , hur blir yngeln är dom gulliga och så ? :D
#14 - 7 oktober 2005 19:19
Platy och svärdbärare är varianter av samma art: Xiphophorus. Visst går det att blanda. Men hårt avlade linjer är väldigt enhetliga genetiskt sett, så att vissa defekter finns dolda hos dem men uttrycks inte (syns inte) eftersom alla fiskarna har samma genetiska "skydd" (anlag från pappa + anlag från mamma: om de är samma är anlaget homozygot och kommer att uttryckas hos ynglen, medan om bara ena föräldern har det, eller om det sitter på en könsspecifik gen, så måste anlaget vara dominant för att uttryckas).

Om man blandar två hårt avlade linjer är risken stor att en del defekter plötsligt finns i dubbel upplaga hos ynglen och därför uttrycks. Ynglen kan bli missbildade eller bli extrakänsliga för vissa sjukdomar. Om du absolut vill korsa olika sorter, välj minst ett avelsdjur av vildtyp så får du friskare yngel.

Sedan tycker jag att man bör försöka bevara de vilda formerna utan inblandning från sönderavlade linjer, men det är min åsikt...
/ Iris
#15 - 7 oktober 2005 19:53
Det går aldeles utmärkt att korsa svärdbärare och platy.
De är i grunden samma fisk, men med och utan svärd.

Om jag inte minns fel så är det så de fick fram den röda korallplatyn.

Du kan läsa allt om detta här http://www.xiphophorus.org/

Håller helt med Iris om att bevara vilformerna oblandade. Det är en del, i min hobby så att säga.
#16 - 8 oktober 2005 06:54
Men går det och blanda andra fiskar då ? :D Isof. vilka sorter ?
#17 - 8 oktober 2005 07:38
Det skall till rätt så mycket för att de Svärdbärare och Platy som man köper i affären skall korsa sig spontant, och att korsa in andra arter är ganska svårt för vanliga akvarister. (Men med hormoner och semikirurgiska ingrepp kan man göra mycket).

Man skall INTE på några villkors vis hålla på och korsa fiskar med varandra om man inte vet vad man håller på med. Risken är stor att det leder till en mycket plågsam död för fiskarna.
#18 - 8 oktober 2005 08:01
Nja... det är inte särskilt svårt att korsa så närbesläktade fiskar som svärdbärare och platy.

Avståndet är ung detsamma som mellan vanlig platy och variatusplaty. Under en semester dog honan till min stora variatusplaty-hane. Han blev slö och passiv när han var ensam och då det inte gick att få tag i någon ny variatushona så skaffade jag två vanliga (maculatus) honor i ungefär samma färg som sällskap. Hanen levde upp direkt och nu har jag två yngelkullar som kvitto på den kombinationen. Min ursprungliga plan att låta ev yngel bli mat åt sajicorna blev svår att hålla fast vid (jag var för blödig, och för nyfiken), så båda gångerna flyttade jag över de som levde efter 1 v (tot c:a 35 st) till eget akvarium. Jag håller dem åtskillda från resten av platy-ynglen (som är rena variatusplatys) för att inte få fler korsningar. Platykorsningarna ser ut att må bra, de är livliga, växer som de ska och har inga synliga defekter, troligtvis tack vare att pappa är vildtyp.

Däremot håller jag med om att man inte bör korsa arter, av både humanitära och av artbevarande skäl. Nu har en variatushona blivit så stor att hon fått flytta in till hanen, och så snart 1-2 till når samma storlek kommer jag att flytta maculatushonorna till ett annat akvarium.
:) Iris
#19 - 8 oktober 2005 13:34
Jag kanske skall tillägga här att de jag tillåter korsa sig i mitt sällskapsakvarie är enbart maculatus av odlade formen. Detta därför att de redan är korsade hej vilt för att få fram de särarter som finns.

Xiphophorus Maculatus(Platy) och Xiphophorus Helleri(svärdbärare) korsas konstant av odlare för att få fram odlingssorterna.
Det kan ses på denn länk t.ex http://www.xiphophorus.org/images.htm

Vildformsstammar som jag har en av maculatus i eget kar, tillåts inte korsa sig. De tillåts bara blanda sig om de är av samma art och från samma fångstplats.

Både Maculatus, Helleri, Variatus, Andersi, Milleri, Gordoni etc. Är bara småvariationer inom samma art och korsar sig spontant med varandra helt utan problem.

Det är därför det är viktigt att bara tillåta blanding inom känd stam, så man inte mixar till alla särarterna fullständigt.

Just Platy och Helleri är dessutom så nära släkt att vetenskapen inte längre skiljer på dem, mer än med eller utan svärd. Det är i princip enda genskillnaden.

Guppy, Platy och Molly brukar man kunna ha ihop utan olycka. Men heter de arterna man vill blanda, Xiphophorus, då finns korsningsrisken direkt.
#20 - 8 oktober 2005 18:49
Det kanske åndå inte är så smart och korsa arter. Men guppy kan man köpa och deras yngel får ju olika färger oftast och så . Men har funderat på Kampfisk men ja vet inte hur det går till och ha dom ? Nån som vet ?
#21 - 10 oktober 2005 16:41
Var gör ni med alla yngel ni får? Eftersom dessa sorter verkar få yngel 1 gång i månaden...
Funderar nämligen på att skaffa guppies, men undrar just över vad ska jag göra med all avkomma...
#22 - 10 oktober 2005 18:09
[QUOTE=becky_be]Var gör ni med alla yngel ni får? Eftersom dessa sorter verkar få yngel 1 gång i månaden...
Funderar nämligen på att skaffa guppies, men undrar just över vad ska jag göra med all avkomma...[/QUOTE]

rovciklider
#23 - 10 oktober 2005 18:13
[QUOTE=Raven][QUOTE=becky_be]Var gör ni med alla yngel ni får? Eftersom dessa sorter verkar få yngel 1 gång i månaden...
Funderar nämligen på att skaffa guppies, men undrar just över vad ska jag göra med all avkomma...[/QUOTE]

rovciklider[/QUOTE]
Har inga ciklider.. och ingen plats för ett nytt akvarium heller..
#24 - 10 oktober 2005 18:42
HAHA men alla över lever inte och så händer det alltid nått men jag har nog fått ung. 60/100 yngel att överleva från min guppy hona. Eller så låter du alla yngel som föds gömma sig till's dom är tillräckligt stora för att inte bli uppätna men det finns en nackdel dom stora fiskarna blir vana vid dom och slutar äta dom. Men köp bara en hane och en hona .Och låt yngeln växa i akvariumet med dom andra fiskarna .

Annons