Guppy Odling!

#1 - 25 november 2007 16:49
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Hejsan![/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Jag ska snart starta guppy odling och skulle vilja ha lite tips, av någon...[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Jag kan ganska mycket och ha haft fiskar i hela mitt liv (är 13år)[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Men nu undrar jag tillexempel vad jag ska göra med de yngel som överlever om jag inte själv kan ha de eller djuraffären eller nån annan tar de...?[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Ska man typ spola ner dem eller vad :confused:[/FONT]
[FONT=Comic Sans MS]Sen undrar jag också hur man ska kunna skilja på guppy (asså när de fortfarande är så små) så det inte blir inavel ...? [/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Tacksam för svar....![/COLOR][/FONT] [:-145]
#2 - 25 november 2007 17:02
det tar ganska lång tid innan det blir inavel, du kan ju ge bort guppy yngel till kompisar, släkt m.m som har akvarium.

p.s välkommen till zoopet:)
#3 - 25 november 2007 17:03
Fråga i förväg i djuraffären om de är intresseade av yngel. Endel affärer tar gärna emot fisk men oftast då i utbyte mot annat. Så du får mat eller akvarietillbehör för dina yngel. De brukar oftast då vilja att ynglen inte är pyttesmå utan halvvuxna fiskar som de kan sälja.
Annars går det ju att sälja eller ge bort. Eller om du har större fisk än guppy låta någon hona yngla bland dem så försvinner några naturligt som föda.
#4 - 25 november 2007 17:09
Okej tack så mycket för era svar... :)
Men nu undrar jag hur lång tid det tar för guppyhonan att vara dräktig innan den föder?
#5 - 25 november 2007 17:16
Drygt 3 veckor. Tror det kan variera mellan 21-26 dagar ungefär.
#6 - 25 november 2007 18:24
bra tråd!håller på med samma sak.lånar tråden. hur ser man bäst ifall den är gravid fall den är tjock eller fall den är svart ibak?

mvh//pontus
#7 - 25 november 2007 18:31
pontulf skrev:
hur ser man bäst ifall den är gravid fall den är tjock eller fall den är svart ibak?

Förstår inte vad du menar där..
men jag har guppy och kan beskriva lite hur de ser ut några dagar innan de ska födda

1. svart om hela magen
2. det börjar bli silver aktiga prickar,, det är ögonen på yngelna.
3. Honan börjar simma upp och ner.
4. de föder inom 24 timmar. oftast inom 12 timmar
#8 - 25 november 2007 18:32
En guppyhona är ju lite rund över buken alltid och jag tycker alltid de har svart fläck baktill. Men de kan ju lagra sperma, så de kan få yngel även om de inte går med någon hane för tillfället. Så en välmående hon är väl i princip alltid dräktig, bara i olika stadier.
När det är nära blir hon nästintill fyrkantig om magen. Syns mest på vanlig gyppy som får stora kullar. Endlers som får lite mindre kullar är det inte lika tydlig skillnad på.
#9 - 25 november 2007 18:35
Eurydike skrev:
En guppyhona är ju lite rund över buken alltid och jag tycker alltid de har svart fläck baktill. Men de kan ju lagra sperma, så de kan få yngel även om de inte går med någon hane för tillfället. Så en välmående hon är väl i princip alltid dräktig, bara i olika stadier.

När det är nära blir hon nästintill fyrkantig om magen. Syns mest på vanlig gyppy som får stora kullar. Endlers som får lite mindre kullar är det inte lika tydlig skillnad på.

Det jag tycker är att honorna blir väldigt runda uppe på ryggen då är det snart dags,, om de har silver aktiga prickar.
#10 - 25 november 2007 18:45
elinj skrev:
Det jag tycker är att honorna blir väldigt runda uppe på ryggen då är det snart dags,, om de har silver aktiga prickar.

Har inte lagt märke till något med ryggen men däremot tycker jag att den tjocka magen putar ordentligt redan under hakan. Vilket den inte gör annars.
Numer har jag bara endlers och jag tycker inte det är lika lätt at se på dem som vanlig guppy.
#11 - 25 november 2007 18:47
Eurydike skrev:
Har inte lagt märke till något med ryggen men däremot tycker jag att den tjocka magen putar ordentligt redan under hakan. Vilket den inte gör annars.

Numer har jag bara endlers och jag tycker inte det är lika lätt at se på dem som vanlig guppy.

mm,, sen beror det väl till fisk till fisk oxå.. har bara haft en guppy yngel som har fött än så länge, den dog. men avkomman från henne ska någ födda om 2-3 veckor.har nyss blivit könsmogna,, se om man ser någe speciellt förutom dom där punkterna jag har..

1. svart om hela magen
2. det börjar bli silver aktiga prickar,, det är ögonen på yngelna.
3. Honan börjar simma upp och ner.
4. de föder inom 24 timmar. oftast inom 12 timmar
#12 - 25 november 2007 20:03
Många som skrivit här under den här dagen! :) <3
Men ändå jag undrar om man har 1 guppy hane o typ 3 honor..
Kan hanen göra så alla tre blir gravida samtidigt och så hur reagerar de andra om ett par får yngel? =)
#13 - 25 november 2007 20:12
hanen kommer att vara på alla honorna:P...de andra regerar inte direkt, men nu i början så kan honorna äta upp sina yngel, men sen efte tag så vänjer de sig vid att där är yngel så slutar de äta upp dem.
#14 - 25 november 2007 20:18
Okej, :)
I mitt andra akvarie har jag nu 3guppyhonor o 1guppyhane o nåra andra fiskar..
Har haft de i typ 5 månader men de har aldrig fått yngel! ;/
Och hanen har liksom blivit lite missbildad med en konstig kropp.... Hur kommer det sig?
#15 - 25 november 2007 20:20
missbildningen kan komma från att guppys är så hårt avlade idag att de egetligen inte tåler nånting...det är svårt att få tag på bra guppys som lever länge och inte bara dör, har haft guppys som ossså bara blivit missbildade bara så där.
#16 - 25 november 2007 20:21
Okej, men hur mycket kostar Guppys där ni bor?
De billigaste (i djuraffär) som finns här är:
Hona: 20kr Och Hane: 25kr
#17 - 25 november 2007 20:50
Jag bor i Karlskoga. Där finns det två bra affärer med guppys i. På Arken kostar Guppy honor 20:- och hanar 25:-. På Thomas zoologiska (min favorit affär) kostar guppy honorna 25:- och guppy hanarna 28:-. Jag har två Guppy hanar. En ser utt så här http://www.guppyk.com/gallery/rd%20s%20g11.jpg
Det va en Red delta och en Yellow Snakeskin http://www.drpez.org/albums/Guppy/aas.jpg. Ser inte riktigt ut så men nästan:p
#18 - 25 november 2007 21:02
Bra tråd här, jag hoppar in:) jag förstår inte hur du elinj menar med att när en hona ska föda när hon simmar upp och ner?
Jag har märkt på mina honor att när de ska föda, så försöker de gömma sig i nåt hörn elr bland växter.
Det är tråkigt att guppys är så inavlade så jag kan gärna byta guppys med nån som bor i närheten av uppsala om det skulle bli aktuellt.
#19 - 25 november 2007 21:55
Jaaxx skrev:
Okej, men hur mycket kostar Guppys där ni bor?

De billigaste (i djuraffär) som finns här är:

Hona: 20kr Och Hane: 25kr

en affär jag handlar i så kostar guppy 10 kr:p
#20 - 25 november 2007 21:57
aandrey skrev:
Bra tråd här, jag hoppar in:) jag förstår inte hur du elinj menar med att när en hona ska föda när hon simmar upp och ner?

Jag har märkt på mina honor att när de ska föda, så försöker de gömma sig i nåt hörn elr bland växter.

Det är tråkigt att guppys är så inavlade så jag kan gärna byta guppys med nån som bor i närheten av uppsala om det skulle bli aktuellt.

det jag tror hon mena att de simmar upp och ner är att en liten tid innan de ska föda så blir lite stressade och skygga, så därför simmar upp, ner upp ner hela tiden.
#21 - 26 november 2007 17:56
macke_fisk skrev:
en affär jag handlar i så kostar guppy 10 kr:p

Okej :p vart ligger den affären? och vad heter den? [:o]:D:)
#22 - 26 november 2007 19:04
den finns i klippan och heter lance tropiskfisk, en som har det nere i källaren^^
#23 - 26 november 2007 20:07
Heh okej, ingen aning vart det ligger :P
Men när man köper nya guppy fiskar till ett nytt tomt akvarium, hur lång tid tar det för era fiskar innan de ''parar'' sig =)
#24 - 26 november 2007 22:06
Kan inte låta bli att tänka på första inlägget i tråden
#25 - 27 november 2007 00:19
eriahl skrev:
Kan inte låta bli att tänka på första inlägget i tråden

Jo ,och det är du inte ensam om......

Jaaxx, du skrev i första inlägget att du visste ganska mycket och har haft fisk hela livet, vad har du då haft för fisk?
Du borde väl då också känna någon zoohandlare, så du vet att du blir av med dina yngel från din "odling". Vad är det annars för vits med att "odla"?:confused:
Eller menar du att du ska ha guppy, och då får man "automatiskt" yngel?
Du måste nog skriva lite mer om hur du har tänkt dig din guppyodling, annars kan du nog inte få de svar du vill ha.

Blir du inte av med ynglen hoppas vi nog alla att du inte avlivar dem på de sätt du skrev om i tråden om avlivning. Det vore korkat.[:(!]
#26 - 27 november 2007 17:23
Ja det skrev jag, o ja jag har haft fisk hela mitt liv...
Men våda jag vet vart jag ska ge/sälja ynglen och jag vet vart de finns zoobutiker här...
Jag undrade bara hur mycket de kostade där ni bor, o jag har aldrig sagt att jag ska avliva mina fiskar :S Och det kommer jag inte att göra!
Vrf tror ni det :S ?
#27 - 28 november 2007 15:32
Eurydike skrev:
Drygt 3 veckor. Tror det kan variera mellan 21-26 dagar ungefär.

De föder yngel med en månads mellanrun ungefär, oftast tar det några dagar extra emellan....så det blir mer kring 4-5 veckor...sök i forumet så får ni se!!!!:D
#28 - 28 november 2007 15:39
macke_fisk skrev:
missbildningen kan komma från att guppys är så hårt avlade idag att de egetligen inte tåler nånting...det är svårt att få tag på bra guppys som lever länge och inte bara dör, har haft guppys som ossså bara blivit missbildade bara så där.

Detta är fel, en myt, att de skulle vara sönder avlade! SLUTA skriva sådant!!! :mad:
Däremot kan man ha otur när man köper nya fiskar och få hem gamla exemplar, eller så får man tag i fiskar som fötts upp i helt anat vatten än det du har hemma...då kan de bli sjuka, men det är absolut inget genetiskt, det beror på miljön de kommer i från och miljön de hamnar i...eller så har man själv dåligt vatten eller sjukdom i akvarierna utan att ens egna fiskar visar några symptom... Jag har skrivit mycket om detta i forumet innan, säk lite grannså kan ni läsa mer.
#29 - 28 november 2007 15:43
Jaaxx skrev:
Okej, :)

I mitt andra akvarie har jag nu 3guppyhonor o 1guppyhane o nåra andra fiskar..

Har haft de i typ 5 månader men de har aldrig fått yngel! ;/

Och hanen har liksom blivit lite missbildad med en konstig kropp.... Hur kommer det sig?

"Missbildad" kan den bara vara om den föds så, däremot kan guppy få krökt rygg när de blir gamla, detta är hyfsat vanligt och bara normalt, ett tecken på att de är gamla och snart gjort sitt. Eller så har den fått pisk av någon annan fisk, vad har du för fiskkompisar i det akvariet?

Yngel du fått har säkert blivit uppätna innan du hunnit se dem, det är inte möjligt att de inte skulle ha fått yngel på den långa tiden...:D
#30 - 28 november 2007 16:05
Tummen: Du skriver att det är fel och myt om guppyn. Du har förstås gjort en grundlig forskning på det? Finns troligen både bra och dåligt odlade fiskar av alla sorter, även guppy. Man ska nog inte köpa XL-guppy då dom förmodligen hör hemma på fiskarnas ålderdomshem
#31 - 28 november 2007 17:17
tummen skrev:
Detta är fel, en myt, att de skulle vara sönder avlade! SLUTA skriva sådant!!! :mad:

då får jag väl ursäkta mig då för detta påstående...
#32 - 28 november 2007 18:39
tummen skrev:
"Missbildad" kan den bara vara om den föds så, däremot kan guppy få krökt rygg när de blir gamla, detta är hyfsat vanligt och bara normalt, ett tecken på att de är gamla och snart gjort sitt. Eller så har den fått pisk av någon annan fisk, vad har du för fiskkompisar i det akvariet?

Yngel du fått har säkert blivit uppätna innan du hunnit se dem, det är inte möjligt att de inte skulle ha fått yngel på den långa tiden...:D

Okej, lhan var inte missbildad när jag köpte hnom, men han kan ju vara gammal som du säger, (det är inte så lätt att se åldern :P) Men iallafall och jo jag tror inte att de någon gång fått yngel, hanen har typ något fel o kan kanske inte ens para sig med en hona....
Men iallafall nu har jag nyss fått ett nytt akvarium på 65liter (igår) :p
Ska börja odla guppy i det akvariet...:D:p
#33 - 30 november 2007 11:32
Jaaxx skrev:
Okej, lhan var inte missbildad när jag köpte hnom, men han kan ju vara gammal som du säger, (det är inte så lätt att se åldern :P) Men iallafall och jo jag tror inte att de någon gång fått yngel, hanen har typ något fel o kan kanske inte ens para sig med en hona....

Men iallafall nu har jag nyss fått ett nytt akvarium på 65liter (igår) :p

Ska börja odla guppy i det akvariet...:D:p

Skaffa du en ny hane så kommer odlingen igång av sig själv, det enda du behöver göra är att mata och byta vatten samt tvätta filtren, sådant som man ändå gör med andra ord....:)

Om det är något mer du undrar så skall du söka i detta forum, de flesta guppyfrågor har redan besvarats flera gånger, det finns inte mycket som går att lära sig om guppy som inte redan står här....:p;):D
#34 - 30 november 2007 18:09
aa okej, men jag har nu fått ett till akvarm :) jippii
men jag måste skaffa lite mer pengar nu innan hela odlingen kan starta det som fattas just nu är stenar, växter och dekorationer + mat...
jag har pengar men delar allt detta med en kompis, och hon har inte de pengarna som behövs just nu... :/
#35 - 4 december 2007 15:12
eriahl skrev:
Tummen: Du skriver att det är fel och myt om guppyn. Du har förstås gjort en grundlig forskning på det? Finns troligen både bra och dåligt odlade fiskar av alla sorter, även guppy. Man ska nog inte köpa XL-guppy då dom förmodligen hör hemma på fiskarnas ålderdomshem

Jag skriver så för att många akvarister avfärdar sina tillkortakommanden när det gäller guppy med att de "är så sönderavlade" nuförtiden, och det argumentet köper jag inte (har skrivit om det förr som sagt så du kan ju söka på detta i forumet och läsa mer), när det i själva verket kan handla om att akvaristen inte skött vattenbytena som han eller hon skulle.:mad: Däremot har jag själv helt andra erfarenheter, att guppy fortfarande är en trevlig lättskött fisk alltså, men jag håller med dig om att man skall försöka köpa så unga fiskar som möjligt när man köper i butik, eftersom de oftast inte når sin fulla prakt förrän de passerat (minst) halva sin livslängd, och då ka man lätt råka köpa pensionärsguppy om man har lite oflyt.....:p
#36 - 25 maj 2011 17:15
krokig rygg kan du fixa till med lite salt för ett 58 l akvarium så kan du he i 1 matskeds salt på 2 dar så växer krokiga ryggen till bak har jag lärt mig (=
#37 - 25 maj 2011 17:52
Gammal tråd XD. Kommer inte hända mycket här :p.

Annons