Det hela beror på vilken nivå man vill lägga det hela... ska man odla guppy så underlättar det att ha flera akvarium som dock inte behöver vara stora..
Bäst resultat blir det om man separerar könen på ynglen innan de är könsmogna så man kan välja vilka hanar man ska ha i avel... och då ha honor som inte är parade. Bli det en gång parade av en " olämplig" hanne så kommer många kullar då de har förrådsbefruktning...
Jag har gott o akvarium och separerar könen hela tiden o har akvarium med bara hannar och oparade honor och honorna sorterade i olika färger för sig.. Hannarna ser man lätt skillnad på så de kan gå tillsammans.
De som odlar guppy för utställning har oftast 10 - 20 akvarium för en färg o fentyp.. och så håller de reda på generationer och är pålästa i genetik.
Men har man bara möjlighet till att ha ett akvarium så kan man ha lika roligt för det och få fina fiskar också... men då bör man sortera bort hanar som man inte tycker håller den kvalité som man vill ha eller om färgen inte är den man vill odla vidare på.
Så svaret på din fråga kan bli att man kan göra hur man vill... beroende på vilken nivå man vill lägga det hela på, men det får inte bli så omständigt så man tycker det blir för jobbigt.
Det viktiaste är att inte blanda fentyper, då blir det snabbt det vi kallar guppysoppa.. så väl ngn fenvariant du gillar och då är nästa steg... vilken färg.. man kan blanda färger också, men då vet man inte vad man får för färg på ynglen och vissa färger är mer dominanta än andra så gäller att plocka ut rätt färger på fiskar från början.
Själv har jag i princip alltid bara en färg / akvarium om jag nu inte är ute efter att få över ngt anlag.
Men starten är viktig, man ska försöka få tag på fiskar som inte är parade och det är inte så lätt i butik, lättare via privata odlare då.
Men det är jättespännande att pyssla med guppyodling, många tror att det är hur lätt som och det är det på ett vis. Yngel får man, men ska man sedan få riktigt fina fiskar så kräver det att man läser på en del och kan lite om genetik.
Så första rådet, bestäm fentyp, sedan färg och så gäller det hitta ett bra startmaterial...
Man kan också bara låta det hela sköta sig själv, släppa ihop en grupp fiskar med samma fentyp och så får det bli vad det vill.. man kan få vackra fiskar då också.. så låt inte mitt svar skrämma dig.
hälsn Robban