Guppy odling

#1 - 1 april 2007 19:30
Min flickvän vill att vi börja odla guppy,så e de nätt man bör tänka på??Tänkte på tex,inredning mm..De bli att vi köper ett färdigt 60L kar..
#2 - 1 april 2007 19:40
Hej...

... jag tycker att kar under 100 L är så jobbiga att sköta men alla tycker olika... mycket växter och gärna flytväxter för småttingarna att gömma sig i... köpa fler honor än hanar, minst 4 honor från olika kar, eller helst från olika affärer, för att få fler gener... ;)
Varierad kost, speciellt fryst levandefoder... köp en bra termometer så ni är säkra på tempen... vissa filter käkar yngel som tex mitt fluval 1...
Ska växterna trivas bra så var försiktig med syresten, sätt pumpen uppe vid ytan så det blir vågor istället...
#3 - 1 april 2007 19:53
Små anspråk....

Cold skrev:
Min flickvän vill att vi börja odla guppy,så e de nätt man bör tänka på??Tänkte på tex,inredning mm..De bli att vi köper ett färdigt 60L kar..

:) Började min odling i ett 60-liters kar = 3 honor och 2 hanar som nu överrskat mej med de mest färgsprakande avkommor. Valde också avelsparen från olika kar i Zoohandeln. Hade tur som fick mycket friska ex och har skött om dem med vattenbyten och bra foder. En av hanynglen har jag svårt att se mej mätt på! De första ynglen är nu ca 7 veckor och har de mest underbara färger.....men jag har fått mest honor i den första vevan! Kan ha många olika orsaker.....? Ett yngelkar, placerat i stora karet är att ett måste om man vill ha kvar ynglen....;)
#4 - 1 april 2007 22:13
Katharina skrev:
jag tycker att kar under 100 L är så jobbiga att sköta

kanske,men ville sattsa på ett litet då de ej ta mkt plats eller mkt vatten,ha ju redan ett 550L :)
Ska man stoppa ynglen i en yngelkasse?
#5 - 2 april 2007 07:06
Har man mycket växter och bara guppys i akvariumet så räcker det väl då behövs ingen yngelkasse. Välj honor och hane från olika affärer:-)
#6 - 2 april 2007 08:51
Katharina skrev:
eller helst från olika affärer, för att få fler gener

hur mena du då??
#7 - 2 april 2007 16:50
Så att det inte är syskon tex som du köper och avlar på, då blir det inga bra gener att bygga en guppyodling på precis:-(
#8 - 3 april 2007 00:33
Det hela beror på vilken nivå man vill lägga det hela... ska man odla guppy så underlättar det att ha flera akvarium som dock inte behöver vara stora..
Bäst resultat blir det om man separerar könen på ynglen innan de är könsmogna så man kan välja vilka hanar man ska ha i avel... och då ha honor som inte är parade. Bli det en gång parade av en " olämplig" hanne så kommer många kullar då de har förrådsbefruktning...

Jag har gott o akvarium och separerar könen hela tiden o har akvarium med bara hannar och oparade honor och honorna sorterade i olika färger för sig.. Hannarna ser man lätt skillnad på så de kan gå tillsammans.

De som odlar guppy för utställning har oftast 10 - 20 akvarium för en färg o fentyp.. och så håller de reda på generationer och är pålästa i genetik.

Men har man bara möjlighet till att ha ett akvarium så kan man ha lika roligt för det och få fina fiskar också... men då bör man sortera bort hanar som man inte tycker håller den kvalité som man vill ha eller om färgen inte är den man vill odla vidare på.

Så svaret på din fråga kan bli att man kan göra hur man vill... beroende på vilken nivå man vill lägga det hela på, men det får inte bli så omständigt så man tycker det blir för jobbigt.

Det viktiaste är att inte blanda fentyper, då blir det snabbt det vi kallar guppysoppa.. så väl ngn fenvariant du gillar och då är nästa steg... vilken färg.. man kan blanda färger också, men då vet man inte vad man får för färg på ynglen och vissa färger är mer dominanta än andra så gäller att plocka ut rätt färger på fiskar från början.

Själv har jag i princip alltid bara en färg / akvarium om jag nu inte är ute efter att få över ngt anlag.

Men starten är viktig, man ska försöka få tag på fiskar som inte är parade och det är inte så lätt i butik, lättare via privata odlare då.

Men det är jättespännande att pyssla med guppyodling, många tror att det är hur lätt som och det är det på ett vis. Yngel får man, men ska man sedan få riktigt fina fiskar så kräver det att man läser på en del och kan lite om genetik.

Så första rådet, bestäm fentyp, sedan färg och så gäller det hitta ett bra startmaterial...

Man kan också bara låta det hela sköta sig själv, släppa ihop en grupp fiskar med samma fentyp och så får det bli vad det vill.. man kan få vackra fiskar då också.. så låt inte mitt svar skrämma dig.

hälsn Robban
#9 - 4 april 2007 21:19
Perfekt Robban :) Super bra svarat..men ja tro vi ska börja på en låg nivå,å sedan kanske stiga uppåt:P hehe,låt lite svårt de du förklarade med fentyper,färg mm..men de komma väl med tiden.
#10 - 4 april 2007 21:20
cikliden2 skrev:
Så att det inte är syskon tex som du köper och avlar på, då blir det inga bra gener att bygga en guppyodling på precis:-(

Okej,du menade så:) då hänger ja med:D
#11 - 4 april 2007 21:57
Det jobbiga med att odla guppy är ju att man inte får så mycket för ynglen. Men du kanske bara ville odla dem för skojs skull?
#12 - 5 april 2007 10:13
Precis.Ja va inte ute efter pengarna....bara för skojs skull:)
#13 - 5 april 2007 21:42
nu vart de ändrade planer,nu va de mer tänkt att vi ska ha dom + några andra fiskar i vårt 250L kar.Minskar risken för att dom få yngel då,om man tex ha platy(om man kan ha dom i)? Om man kan ha guppy med platy,vilka flera fiskar skulle man kunna ha då?? :)
#14 - 6 april 2007 10:42
nån?
#15 - 6 april 2007 18:16
ett nytt försök:) kan man ah guppys med platy,om ja,isf med vilka flera fiskar kan man ha då?
#16 - 6 april 2007 18:22
[quote=cikliden2;949408]Har man mycket växter och bara guppys i akvariumet så räcker det väl då behövs ingen yngelkasse.[quote]

Om du vill vara på den säkra sidan ska du har yngel kasse! jag har mina först i yngel kasse sedan flyttar jag över dom till ett yngel akvarium! vill alltid vara på den säkra sidan för minna guppy bäbisar ;) :D mina största har fått fina färger och 3/5 är hanar! mycket vackra! men jag rekomenderar yngel kasse
#17 - 6 april 2007 18:24
Amanda321 skrev:
men jag rekomenderar yngel kasse

Jo de bli de,men vet nån ang min fråga?Guppy/platy??om JA,vilak flera?
#18 - 6 april 2007 18:35
man kan ha ihop: niontetra + nån annan tetra med guppys och platy och svärdbärare och malar som acistrus tillexempel. massa olika fiskar (fredliga)
#19 - 6 april 2007 18:38
Okej.:) va bra...då fick ja svar på de:D tackar
#20 - 6 april 2007 18:41
vsg. själv har jag ett 60 L med niontetror, guppys, svärdbärare, pansarmalar, ancistrus malar! :D har bara en ancistrus mal men ska köpa en hona! min är en hane eftersom det växer taggar på honom.. det visar ju att han e en hane! :D:)
#21 - 6 april 2007 18:49
Tetror äter yngel och dem skulle jag inte rekommendera tillsammans med guppys om ni bara har ett akvarium och vill ha yngel. Platy funkar med guppys:-)
#22 - 6 april 2007 18:51
svärdbärare och platy avlar med varandra, inte att rekomendera.
platy, molly och svärdbärare är inte mao en smart kombination.

så ett gäng neontetror, guppy och silvermolly kanske? peta i några räkor och ngn snäcka oxå:-D lite kul.....
#23 - 6 april 2007 18:52
fast tetrorna håller yngel mängden nere:-D
#24 - 7 april 2007 06:40
Jo men om man är rädd om ALLA yngel tänkte jag så ska man nog inte ha tetror, men som du säger annars kan det nog bli för mycket efter ett tag. Jag har inom en vecka fått 30 guppyyngel och 5 mollyyngel. Då vet jag att en del blivit uppätna bla av mitt black molly par, kanske ska köpa lite tetror ;-)
#25 - 7 april 2007 11:48
[quote=polysperma;951130.
platy, molly och svärdbärare är inte mao en smart kombination/quote]

Mao??va e de??:confused:
#26 - 7 april 2007 21:42
Cold skrev:

Mao??va e de??:confused:

MAO = Med Andra Ord
#27 - 8 april 2007 20:04
aha.. :) tack
#28 - 12 april 2007 22:19
ett tag sen ja skrev nu men,hur ofta yngla guppys??
#29 - 13 april 2007 06:48
Cold skrev:
ett tag sen ja skrev nu men,hur ofta yngla guppys??

4-6 veckor, gäller för de flesta ungfödar tandkarpar.
Mina Guppy brukar dock hålla sig inom 4-5 veckor, vissa har släppt kull efter kull med 4v mellanrum på dagen.
/mvh Micke
#30 - 13 april 2007 08:20
men både platy och svärdbärare är inga änglar, de nafsar på allt de tror är mat så om du ska ha ynglen i de stora akvariumet tsm me dem andra fiskarna så kan du förvänta dig att många blir uppätna ju, om du inte ha jättemycket växter o så men enligt mina erfarenheter så är ynglen inte spec smarta och saknar ganska mycket överlevnadsinstinkt, så de kan simma ut på turer och sånt..
#31 - 13 april 2007 09:57
Ja, just guppy-yngel tycks ha rätt mycket vatten bakom ögonen.
de försöker sig gärna på att leva pelagiskt, hur små dom än är.. [:o]
Svärdbärar- och platy-yngel därimot e rätt duktiga på att hålla sig undan/gömda.
/Mvh Micke
#32 - 13 april 2007 12:12
Jag har hört att det ska gå 28 dagar mellan födslarna när det gäller Guppy.

(I morgon är det 28 dagar sen en av mina honor ynglade så jag väntar med spänning :))
#33 - 13 april 2007 14:01
tack alla för svar...ha inga platys kvar(min bror tog dom)ha bara svärdbärare kvar.Va å köpte guppys idag,å efter ja släpte i dom såg ja att svärdbärarna ha vita prickar på fenorna (troligen vita prick skjukan).Men ja kan bara åka imorrn å köpa medel(mitt e slut),då till frågan:kan ja ge dom nått annat tills vidare typ salt?

Annons