Guppy odling

#1 - 30 mars 2005 22:04
[font=Comic Sans MS][size=3]Hejsan.[/size][/font]
[font=Comic Sans MS][size=3]Jag är en nybörjare när det gäller fiskar. Jag har i allafall köpt mig ett akvarie på 60 liter. Där har jag bl a guppy. 5 hanar och 10 honor. Jag vill gärna att de ska bli fler, och jag har ett litet akvarium på ca 15 liter som är tänkt till ynglena. Jag har också ett "yngelkar" som jag har satt de tjockaste honorna i, men de ser inte ut att trivas så bra där precis. Jag har också köpt Javamossa och satt i 60 liters akvariet. Jag nu har fått 5 levande yngel som simmar runt i "yngelakvariet". I yngelakvariet har jag luftpump, växter, sand och en doppvärmare. De har blivit ganska stora så dom klarar sig nog, men min fråga var om jag kunde göra/tillsätta något till det stora akvariet så att fler yngel bildas och överlever? Jag och mina guppy skulle vara mycket tacksamma för svar. :) [/size][/font]
#2 - 31 mars 2005 04:33
Ännu mera javamossa, hornsärv eller liknande. Ju mera växter ynglen har att gömma sej i ju fler kommer undan mammornas hungriga munnar. :)
#3 - 31 mars 2005 04:38
flytväxter är altid bra,hornsärven kan också funka som flytväxt.
#4 - 31 mars 2005 05:49
Enligt min erfarenhet äter inte guppies sin egen avkomma. Eller har jag fel?
#5 - 31 mars 2005 07:10
Vissa äter dom och andra gör inte det. Mina honor äter inte yngel, men det gör min kamphane :)
Dom kan bita efter ynglen när dom kommer precis framför honorna men dom jagar dom aldrig.
#6 - 31 mars 2005 07:49
Oki. Då kan det vara på sin plats att erbjuda de små bra gömställen i form av javamossa och liknande.
#7 - 31 mars 2005 09:18
Har man guppies blir det snart fler guppies och har man hyffsat tätt med växter klarar sig tillräckligt många för att det snart skall bli en explotionsartad tillväxt.
Var skall man göra av alla guppies om några månader när de växt till sig?
Om de går kvar i "huvudakvariet" klarar sig måhända inte riktigt alla, men tillräckligt många för att det snart skall bli trångt. Vad göra då? Ge bort är ju bra, men när alla man känner som vill ha redan har och fiskhandlaren inte kan ta emot mer, vad gör man då?
Porslinstronen är ju liksom inget tilltalande alternativ :(
#8 - 31 mars 2005 10:15
Min erfarenhet är att de äter sin avkomma om de har det minsta lilla trångt. 15 vuxna guppys i ett 60-liters har det definitivt trångt. Med mycket växter, täta vattenbyten och annan omtanke så tycker jag inte att det är för trångt, guppys verkar gilla att ha det tätt. Men jag tror att du får ha väldigt tätplanterat med finbladiga växter för att det ska överleva något betydande antal. Att ha en liten nattlampa lysandes kan minska svinnet betydligt. Många yngel försvinner nattetid tycker jag.

/olivia

Annons