Guppy och Kardinaltetror?

#1 - 23 juni 2007 09:54
[FONT=Arial Black][SIZE=3]Hej, jag har två tomma akvarier (ett 60 liter och ett 33 liter)[/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial Black][SIZE=3]Jag hade tänkt att ha endlers, guppy och kardinaltetror i 33 liters akvariet. Men undrar om inte tetrorna äter yngel och biter i guppyns fenor...? Någon som vet säkert?[/SIZE][/FONT]

[FONT=Arial Black][SIZE=3]PS: Är 33liter för litet? Kan man blanda endlers med vanliga guppys?:confused:[/SIZE][/FONT]
[FONT=Arial Black][/FONT]
[FONT=Arial Black][SIZE=3]Tacksam för svar!:)[/SIZE][/FONT]
#2 - 23 juni 2007 10:18
det är för litet., iaf om du ska ha tetrorna där med då de ska va i stim så blir det förmånga.
ja de käkar upp ynglerna, fenorna vet jag inte

blanda kan du men de blir en enda soppa, rekomenderat är nog att köra bara en sort av guppy eller endlers.
#3 - 23 juni 2007 12:26
ok, jag hoppar nog tetrorna och satsar på vanliga guppys....räcker 33 liter då eller ska det vara 60?....fast det beror väll på hur många det är (de lär ju yngla av sig)
#4 - 23 juni 2007 12:32
33l är litet oavsett vilken fisk du slänger i, så satsa du på ett lite större kar.

//C
Bilagor:
#5 - 23 juni 2007 12:49
Enligt art beskrivningen kan du ha endlers i det mindre, men inte guppy. Däremot så är det ju svårare att få balans i ett litet kar, så jag skulle oavsett satsa på det större! Det vinner nog både du och fiskarna på. Lycka till!
#6 - 23 juni 2007 13:57
33 Liters karet blir förlitet som de andra även säger, tycker du kan använda dig av ditt 60L istället.
33L karet kan du använda dig av om du får några yngel och ha dem där tills de blir lite större.

Jag har aldrig sett att varken Neon eller Kardinal tetrorna skulle ha bitit Guppysarna i fenorna.
Men däremot så äter de upp ynglerna.

Lycka till!
#7 - 23 juni 2007 17:03
Hej.
Håller med ovanstående om att det e för litet för fisk. & du ska inte blanda Endlers med Guppy, det blir inga roliga avkommor & dessutom blir du inte av med dom när du fått för många. Dom kommer att korsa sig som bara den.
I 33 l karet kan du däremot ha räkor & sen när du får yngel använda det som yngelkar. Lycka till!

Mvh Eva
#8 - 23 juni 2007 17:07
ok, jag har ju funderat på att ha det lilla till yngel och låta akvarierna stå brevid varandra förut, men ni övervägde:) tack!
#9 - 23 juni 2007 18:45
Det är svårt att få en bra balans i litet akvariet.
Endlers guppy och tetror går bra ihop annars, själv har jag de i ett 540liters akvarium. Hade haft de i 60 och 250 liters akvarium också utan problem.
#10 - 25 juni 2007 12:50
haloj! jag kollade papperet på mitt lilla akvarium, och såg att det inte var 33 liter utav 43liter...så i det stora kommer jag ha guppy och i karet på 43 liter kommer jag ha ynglen...! tack för alla svar...:)

Annons