Guppy med Svamp!

#1 - 20 maj 2004 09:27
En av mina guppyhonor har fått SVAMP!
Har aldrig haft sjukdomar förr...
Min syrra köpte ett beg. kar och fick då med 'Protozin' 60 ml.
Står att det går att använda mot svamp, men fungerar det??
Försvinner svampen utan behandling eller sprider den sig??

Snälla, behöver hjälp! Har inte råd med dyr medecin, blir detta eller något för 50:- typ...
#2 - 20 maj 2004 10:38
Protozin fungerar bra, följ anvisningarna på förpackningen bara.
Om du inte behandlar sprider svampen sig säkert.

Mvh Erik
#3 - 20 maj 2004 11:02
Hej viZir !

Svamp angriper vanligen endast skadad vävnad. Behandla honan i ett annat akvarium om du har möjlighet till det, med en medicin som är riktad mot svampangrepp, tex. TetraMedica FungiStop.
MVH
#4 - 20 maj 2004 15:44
Erik; Tack för det svaret.

Lisa; Det står att den är till för några olika sjukdomar, bl.a. ALLA sorters svampangrepp, så det kanske funkar..

-----------------------------------------

Har ett problem; Mitt lilla karantän / yngelkar som är oanvänt har ingen pump. Undrar nu om jag kan medicinera utan pump i om jag rör om ca. 2-3 ggr / dag..?
Skall medicineras dag 1, 2, 3 och 6.
#5 - 20 maj 2004 16:24
Har honan bara lite svamp kan du medicinera i ditt 96-liters. Iofs blåfärgas silikonet lite av protozin, men det gör inget för hållbarheten.
Hur litet är yngelkaret?
Hur ofta byter du vatten?
Eftersom du har protozin som är bra så kör med det.
Har själv använt det på allt från svenska malar till just guppy.

Mvh Erik
#6 - 20 maj 2004 18:57
Hej viZir !

Just det faktum att Protozin anger ett så brett behandlingsområde, mot så många olika sjukdomsalstrare, gör mig mycket skeptisk.
Protozin skall tex vara verksamt mot Costia-det är den inte.Jag har behandlat av mig misstänkt Costia enligt ordinationen.Efter den behandlingen lämnades fisk,(med kvarstående symptom), till obduktion på SVA i Uppsala, där man konstaterade -Costia !
Bara så du vet.
MVH
#7 - 20 maj 2004 19:45
Tetramedica Fungistop funkar säkert oxå bra. Men om man ger råd till någon är det ju av egna erfarenheter, lyckade/misslyckade.
Jag har bara bra erfarenheter av Waterlifes produkter.
Har man då ett bra medel hemma, varför inte använda det?
Att din costia inte försvann kan ju bero på en "tålig" stam kanske?
Finns ju alltid formalin att slå till med, inte så trevligt för oss iofs.
Nu gäller det en guppy med svamp...

Mvh Erik

#8 - 20 maj 2004 20:14
Men jag undrar en sak..
Kan jag medicinera guppyn i mitt 22-liters kar utan pump?
Ska jag vänta tills jag köpt pump (så fort jag kan..)??
#9 - 20 maj 2004 20:23
Jag skulle skaffa en pump till lilla akvariet först i alla fall.
Sen kan du ju dessutom ha i 2 matskedar jodfritt grovsalt i 22-liters, köp på Konsum/ICA tex.

Mvh Erik
#10 - 21 maj 2004 06:26
ok, men vad är saltet bra för?
Blir svårare att koppa over en 'sjuk' guppy till något jag kallar bräckvatten och sen tillbaka?

Menar du verkligen matskedar??
#11 - 21 maj 2004 07:07
Dom tål mer än den mängden, men onödigt att överdriva. Det kan räcka med bara salt mot svamp om det är ett lindrigt angrepp. Lös upp saltet i en hink först. Men ta medicinen oxå så är du säker, vilken du nu väljer.
Ta gärna vatten, 10 liter, + lite grus från 96-liters till 22-liters så får du ett fungerande akvarium på en gång dessutom.
Hur ofta byter du vatten? Att hon får svamp kan bero på skada eller dåligt vatten tex.

Mvh Erik
#12 - 21 maj 2004 08:03
jag byter vatten varannan helg.. de har inte mått dåligt innan..
Tack för hjälpen, ska nog prova med salt först...

Annons