När de blir fyrkantiga brukar det avra ungefär 5-7 dagar kvar, av egna erfarenheter så tar det fisken ca 2 dagar att lugna sig, så är hon fyrkantig, vänta 1-2 dagar och flytta henne. Är du osäker så flytta henne när hon är fyrkantig helt enkelt. Se bara till att hon inte bli liggande i stillastående vatten mer än 2 dagar, då börjar hon att bli hängig. Och ett supertips; ha ett yngelakvarium, utan inredning! Efter ett par veckor kan du flytta de största ynglena till en yngelkasse i väv, då får de färsktvatten hela tiden, och förmodligen lite mer plats, så de växer snababre och kan snabbare "flytta" till resten av akvariumet. Och eftersom du flyttar ett par yngel från yngelkaret få övriga yngel mer plats och växer lite till :) Så alla tjänar på det.
Ynglena ska inte avra i "sitt" lilla akvarium för länge, förhoppningsvis kommer du ju att få en ny omgång efter itne allt för lång tid, och om de första vuxit riktigt snabbt kommer de nya bebisarna bara att bli levandefoder.
Själv har jag omkring 70-90 platyyngel i en 20liters burk. De minsta är precis tillräckligt stora för att inte bli mat. Och då har jag redan flyttat de 10 största! Gissa vem som önskar sig ett till 20L i akyl-plast :)
Jag har bara en syresten + pump i det karet. Jag har tom varit tvungen att reducera flödet, dvs klämma ut slangen!