Guppy lägger ägg

#1 - 4 december 2004 15:35
Idag fick en av mina guppyhonor yngel. Två levande och flera romkorn som inte ser ut att vara färdigutvecklande. Någon som varit med om något liknande och vet varför det blir så?
#2 - 4 december 2004 15:47
Du har lagt inlägget under levandefödare, dit guppy tillhör.. alltså lägger inte guppy ägg :D
#3 - 4 december 2004 15:53
Tack för den förklaringen, Moose. Jag vet det! Det var kanske därför jag undrade varför min guppy gjorde det.
#4 - 4 december 2004 15:59
Men en guppy kan inte lägga ägg..! VAd har du för fiskar? Kan du vara en annan fisks ägg?
#5 - 4 december 2004 16:04
En styck tjock guppyhona, ensam i yngelkasse.... Nej, jag tror inte det kan vara någon annan fisks rom.
#6 - 4 december 2004 16:07
Två fiskar kan ju ha hoppat över yngelkassen och lekt i luften sen så har honan varit för fet så den inte såg äggen.. hmm..

Nee men då vet jag inte.. men det kan inte vara guppyn..
#7 - 4 december 2004 16:10
haha gillar din teori med att "leka i luften" hehe (inget hån). en gång såg jag något liknande tror jag en guppyhona, typ att något fastnade.. konstigt. det låter ju ganska troligt att det kan vara outvecklade yngel.. fast samtidigt vet jag inte så mycket om guppyns fortplantning
#8 - 4 december 2004 16:11
Kan det inte vara så att hon tryckte ut äggen, som skulle blivit yngel, innan de var klara?
#9 - 4 december 2004 16:16
Guppy kan lägga ägg.
Guppyns ägg utvecklas inuti honan, och kläcks i samband med "födseln", men ägg har de, och det händer att om honan flyttas så triggas "födseln" för tidigt pga stressen, innan äggen kläckts. Guppy-ägg är alltså för tidigt födda.
Kolla en bit ned på denna sida, där finns bilder på guppy-ägg:
http://www.aqualandpetsplus.com/Livebearer,%20Guppies.htm
#10 - 4 december 2004 16:17
Det är stora romkorn. Några med nästan färdigytvecklade yngel i och sedan i alla "klasser" ned till vad som bara ser ut som obefruktade romkorn. Man undrar ju vad som gjort att inte alla yngel färdig utvecklades. Fel mat, fel vattenvärden, temperatur...eller är det bara fel på just den honan? Mina andra honor ynglar normalt med 15-30 yngel/kull.
Jag tror inte att någon hoppat över yngelkassen och lekt i luften. Visserligen leker både zebrafiskar och kardinaltetror livligt i samma kar. Men yngelkassen har höga kanter och ligger i hörnet av akvariet.
#11 - 4 december 2004 16:18
Varför skulle hon göra det isf? Men blir inte ägg ---> yngel ganska fort dom måste ju ha bra förhållanden där inne eller?

Tror stenhårt på att dom lekte i luften..
#12 - 4 december 2004 16:19
Tack azur! Då var det kanske det. jag flyttade henne till yngelkassen imorse och på eftermiddagen fanns två yngel samt ett gäng ägg. Hon blev kanske stressad då helt enkelt. Stackarn!
#13 - 4 december 2004 16:24
japp instämmer, det ÄR ofödda yngel triggat av flytten till den lilla cellen hon fick att leva i. kornen ¨år inte att dra upp till yngel....
#14 - 4 december 2004 16:24
Du kanske skulle testa att flytta henne ett par dagar tidigare? Jag brukar försöka flytta mina så de hinner lugna ner sig, och sedan gå 1-2 dagar innan det är dags... Fast det häller ju bara molly och platy än så länge. Min egna gyppyhane är snart 18månader, och inte intresserad av läckra honor ;)
#15 - 4 december 2004 16:24
Off topic Eurydike: Jag gillar din dagbok sett från hundens synvinkel på din hemsida alltså.. fin hund me..
#16 - 4 december 2004 16:29
Enligt mina erfarenheter kan guppy lägga "rom" efter att man matat med t.ex. räkrom, dvs avföringen ser ut som romkorn. Tror för övrigt jag drabbats av detsamma, hade 2 st honor som såg lite väl runda ut om buken, flyttade över båda till en yngelkase, nu ser det ut som den ena krystar ut outvecklade romkorn!
#17 - 4 december 2004 16:30
Tack för tipset Black666! Men hur sjutton vet man att det är 2 dagar kvar? När de börjar bli fyrkantiga om magen så har jag förstått att det är nära. Men hur nära har jag ingen aning om än. Några tips?
#18 - 4 december 2004 16:49
När de blir fyrkantiga brukar det avra ungefär 5-7 dagar kvar, av egna erfarenheter så tar det fisken ca 2 dagar att lugna sig, så är hon fyrkantig, vänta 1-2 dagar och flytta henne. Är du osäker så flytta henne när hon är fyrkantig helt enkelt. Se bara till att hon inte bli liggande i stillastående vatten mer än 2 dagar, då börjar hon att bli hängig. Och ett supertips; ha ett yngelakvarium, utan inredning! Efter ett par veckor kan du flytta de största ynglena till en yngelkasse i väv, då får de färsktvatten hela tiden, och förmodligen lite mer plats, så de växer snababre och kan snabbare "flytta" till resten av akvariumet. Och eftersom du flyttar ett par yngel från yngelkaret få övriga yngel mer plats och växer lite till :) Så alla tjänar på det.

Ynglena ska inte avra i "sitt" lilla akvarium för länge, förhoppningsvis kommer du ju att få en ny omgång efter itne allt för lång tid, och om de första vuxit riktigt snabbt kommer de nya bebisarna bara att bli levandefoder.

Själv har jag omkring 70-90 platyyngel i en 20liters burk. De minsta är precis tillräckligt stora för att inte bli mat. Och då har jag redan flyttat de 10 största! Gissa vem som önskar sig ett till 20L i akyl-plast :)
Jag har bara en syresten + pump i det karet. Jag har tom varit tvungen att reducera flödet, dvs klämma ut slangen!
#19 - 4 december 2004 16:56
Jag är lite rädd att jag ska flytta honan för tidigt. Jag vill inte att hon ska behöva vara längre än nödvändigt i yngelkassen eller behöva flyttas fram och tillbaka för att man flyttat för tidigt från början. Ynglena hamnar i ett separat yngelkar när de är födda. Tycker som du att det blir för dålig cirkulation och för litet utrymme i yngelkassen. Den är bara för att rädda ynglen från att bli uppätna.
#20 - 4 december 2004 19:05
Jag var på IKEA och köpte burkar på 18deciliter. där i får mina honor gå. Fungerar utmärkt, bara att dra ur lite vatten och fylla på med nytt. Har inte haft några dödsfall (utom en hane som var väldigt sjuk)
#21 - 4 december 2004 19:36
Håller med Azur. Ungfödande tandkarpar har rom i sig. I födselögonblicket "kläcks" äggen o ynglet vecklar ut sig o börjar simma. Ibland "skiter" det sig, skalet kan vara för tjockt, ej befruktat o,s,v. Vidare, en guppyhona kan "lagra" sperma väldigt lång tid så den ev hane som man tror e pappa, behöver inte alls vara det, utan det kan vara en tidigare uppvaktning fr en annan hane.
#22 - 4 december 2004 23:11
Varför verkar akvarister tycka det är bättre med yngelkasse än med guldfiskskål?
#23 - 4 december 2004 23:37
dgglof, för att guldfiskskålar oftast innehåller en guldfisk eller slöjstjärt som inte bör bo i en sådan?

De funderar perfekt som yngelakvarium. Eller som "förlossnings"-kar :)
#24 - 5 december 2004 19:44
(yngelkasse)... De funderar perfekt som yngelakvarium. Eller som "förlossnings"-kar :)

Ur min synvinkel: ja som yngelakvarium i yttersta nödfall, som förlossningskar är de lika mycket fisktortyr som guldfiskskål.

Annons