Guppy krokig i ryggen, vad ska man göra?

#1 - 26 december 2005 17:46
Hej!

Idag när jag skulle byta vatten så märkte jag att en av mina större guppysar var krokig i ryggen om man tittar ifrån sidan.
Han värkar ha problem att simma och är hälst bland flytväxterna som stödjar honom.

Nu vet jag inte riktigt vad som kan va orsak till detta men jag läste i ett annat inlägg att det kan vara på grund av höga nitrat halter / inavel / vitaminbrist / förlite mat?

Har ingen aning om Nitrat halten i vattnet eftersom jag bara har ett Nitrit test och inavel är det inte då han och de 2 andra hanarna inte kommer ifrån samma ställe.
Mat får dom varje dag, däremot så börjar maten bli gammal så det kan ha med vitaminbrist att göra?

Någon som har en aning om vad de kan va och kan man göra något åt hans krokiga rygg?
Ska jag kanske flytta över han till 250L karet tills vidare?
#2 - 26 december 2005 17:52
Låter som en arvsdefekt. Men det kanske är kalk/vitamin brist, men vad matar du med? Flingfoder brukar innehålla alla näringsämnen det är bara att kolla på paketet.
#3 - 26 december 2005 18:03
Det är möjligt att det är en arvseffekt eftersom 2 av hanarna de är inte fullvuxna ännu så ja.
Man kanske bör enbart skaffa guppysar som är fullvuxna då ser man ju om det skulle vara en arvseffekt?

Jag matar med flingfoder, och de ska va med allt som behövs... men eftersom den är gammal burken nu och börjar ta slut så är nog vitaminerna också dåliga.
#4 - 26 december 2005 18:05
[QUOTE=lunar]
inavel är det inte då han och de 2 andra hanarna inte kommer ifrån samma ställe.
[/QUOTE]

Om det har med inavel att göra spelar det ju ingen roll var han själv kommer ifrån, utan om var hans föräldrar kommre ifrån. Är det en genetisk defekt som beeror på inavel är det ju itne så mycket att göra åt saken. verkar han ha svårt att simma och ät är det nog lika bra att avliva honom. Dessutom vill man ju inte att han ska leka med någon annan hona och därmed föra defekten vidare.
#5 - 26 december 2005 18:19
[QUOTE=Nils Holmström]verkar han ha svårt att simma och ät är det nog lika bra att avliva honom. Dessutom vill man ju inte att han ska leka med någon annan hona och därmed föra defekten vidare.[/QUOTE]

Han har svårt att simma just nu, men äter.
Jag har flyttat över hanarna till 250L karet för att se hur de 2 hanarna som inte är fullvuxna ännu utvecklar sig vidare.
Honorna får vara ifred ett tag med sina yngel tills vidare då.

Och ja det är ju ingen bra idé att avla på honom ifall det är arvsförande då bär ju de andra ynglena vidare och utvecklar kanske samma symptom.
#6 - 26 december 2005 19:12
Avliva som sagt ifall han har svårt att simma å ryggen är krokig...
#7 - 26 december 2005 22:24
[QUOTE=sacha]Avliva som sagt ifall han har svårt att simma å ryggen är krokig...[/QUOTE]

Jag fårse hur jag gör imorn och läget kanske ändrar sig... den ligger nu mera på botten, flyter och åt för övrigt bra.
#8 - 27 december 2005 11:10
Dom flesta guppysar som gör så hos mig beror på åldern . Hade en guppy i 3år och den var redan fullvxen. Så har alla mina guppysar nästan gjort , så det kanske beror på åldern inte avel. Avel-problem är det inte .:)

Lycka till. ( Detta är av mina erfarenheter )
#9 - 27 december 2005 13:02
Var glad platy5 att du har haft en guppy i hela 3 år! Har otur med mina guppies, har en kvar som jag köpte vid uppstarten av mitt kar, vilket var i slutet av april, resten är till större delen inköpta under hösten. Är ganska säker på att min äldsta hane inte var krokig i ryggen då jag köpte honom, men numera är han det. Han är pigg så jag tror inte det är något som stör honom. Har för mig att jag någongång läst att guppiehanar kan bli krokiga då de uppvaktar honorna väldigt ofta.
#10 - 27 december 2005 13:04
Möjligt men ifall det skulle ha varit så, så är 2 av mina guppysar den mindre varianten av guppy och inte den större, trodde de inte hade vuxit klart men vist kan det vara så jag har ju ändå köpt dem ifrån en annan akvarist och då sa hon inget om någon ålder.
Vet inte vad som hänt med den men den värkar ha blivit uppäten av mina kardinal tetror [xx(]
#11 - 27 december 2005 13:37
Jag har en guppyhane som jag köpte vid uppstarten av mitt kar för ca 4 månadersen. han har väldigt krokig rygg och det är ingenting jag minns att han hade när jag köpte honom! men det verkar inte vara någonting som han lider av för han simmar o äter bra. vet inte vad det beror på. kan väl inte vara åldern eftersom jag inte har haft honom så länge?
#12 - 27 december 2005 16:13
Var på djuraffären idag och när jag tittade på en eller 2 nya guppysar så såg jag att vissa av domdär var krokig i ryggen och simmade konstigt.
Kunde som bara simma uppåt och inte som de andra [:O]

Tror inte jag ska köpa därifrån för de är inte i så bra skick och säkerligen sjukdommar mm.

Såg tex att de hade typ 10st slöjstjörtar i ett ~ 100l kar. :eek:
#13 - 27 december 2005 21:13
Lexy, Jag har haft guppysar längre :D Det jag menade var att den var redan fullvuxen då jag köpte den och den dog 3år senare av krokigheter. Dom flesta guppysar blir väll krokiga när dom bli gammla.:)
#14 - 27 december 2005 22:23
Min tjej märkte att guppyn inte var död, han hade bara gömt sig väl men värkar förlamad i bakfenan så han kommer ingenvart ligger bara och simmar med sina främre fenor på botten.
Ska ta och avliva honom....

Annons