GUPPY - hur länge kallas de yngel?

#1 - 2 januari 2009 13:10
HUr länge kallas en fisk yngel och när blir den "fisk"
har de något med storlek att göra eller vad?
Eller är det när de ser ut som små fiskar? :)

/ MP
#2 - 2 januari 2009 13:55
I mina ögon är guppy yngel tills de blir könsmogna, och det brukar inte dröja så länge;).
#3 - 2 januari 2009 15:24
Jag skulle nog säga tills man kan avgöra om det är honor/hanar.
#4 - 2 januari 2009 16:14
ansjo skrev:
I mina ögon är guppy yngel tills de blir könsmogna, och det brukar inte dröja så länge;).

Markus1984 skrev:

Är inte det samma sak :d
#5 - 2 januari 2009 17:00
Jo det är det nog :)
#6 - 2 januari 2009 18:49
Jag ser könskillnad på mina Guppy redan efter ca. 3 veckor men kallar dem yngel tills de blir könsmogna vid ca. 3 månader. Riktigt vuxna blir de inte förrän de färgat ut helt vid ca. 6-7 månader.
#7 - 2 januari 2009 18:51
min ena guppy hona som är på smällen har börjat bita och attakera min andra guppy hona vad kan det bero på ! ???
sicka så fort som möjligt
MVH / LINN
#8 - 2 januari 2009 18:57
Linn_guppy skrev:
min ena guppy hona som är på smällen har börjat bita och attakera min andra guppy hona vad kan det bero på ! ???

sicka så fort som möjligt

MVH / LINN

Eftersom vi inte har en aning om ditt akvarium, hur stort det är, hur många fiskar, vilka, hur länge akvariet varit igång, hur mycket växter mm så blir det svårt att hitta orsaken :)
Bilagor:
#9 - 2 januari 2009 18:59
har ett 60L med tre växter och två gömstellen har tre guppys och två mollys fast mollysarna ska säljas imorgon till min kusin efter som dom inte passar med mina guppys.
#10 - 2 januari 2009 18:59
akavriet har varit i gång c.2-3 dagar är ny med sånt :P
#11 - 2 januari 2009 19:00
Markus1984 skrev:

När kan man det då? Har några endlers som är en dryg månad nu (kanske lite äldre t o m), och vet inte vad man ska titta efter:confused:. Ingen har ju fått "hanfärger" ännu, och alla är mindre än de vuxna hanarna. Någon ser ut att ha en liten svart yngelfläck, men det måste väl vara för tidigt för sånt..?
#12 - 2 januari 2009 19:05
ska jag lägga i min guppy hona som är rätt iriterad i min transsport bur elr ska jag låta hon vara kvar och vänta har på gåt i en timma nu ska hon snart få sina yngel är det därför hon vill vara ifred ps. hon var redan på smällen när jag köpte henne
#13 - 2 januari 2009 19:06
Kolla på analfenan om det börjar bli ett gonopodium, annars är det den svarta fläcken som du ser att det blir en hona på.
#14 - 2 januari 2009 19:07
När kan man det då? Har några endlers som är en dryg månad nu (kanske lite äldre t o m), och vet inte vad man ska titta efter:confused:. Ingen har ju fått "hanfärger" ännu, och alla är mindre än de vuxna hanarna. Någon ser ut att ha en liten svart yngelfläck, men det måste väl vara för tidigt för sånt..?

Kolla på analfenan om det börjar bli ett gonopodium, annars är det den svarta fläcken som du ser att det blir en hona på.
#15 - 2 januari 2009 19:16

De som har svart dräktighetsfläck är honor. Dräktighetsfläcken blir synlig vid 3 veckors ålder ungefär (alltså är fläcken synlig även innan de blir dräktiga).
Mata ordentligt så syns det tydligt ;)
#16 - 2 januari 2009 19:17
jag måste verkligen ha ett svar snälla ???
#17 - 2 januari 2009 19:21
Linn_guppy skrev:
ska jag lägga i min guppy hona som är rätt iriterad i min transsport bur elr ska jag låta hon vara kvar och vänta har på gåt i en timma nu ska hon snart få sina yngel är det därför hon vill vara ifred ps. hon var redan på smällen när jag köpte henne

Läs gärna detta. Här finns mycket matnyttigt för nybörjare :)

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287&highlight=nyb%F6rjarguide

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=115002&highlight=h%E5rda+fakta

Blir hon för aggressiv bör du kanske flytta henne, så hon inte skadar de andra men annars är det bästa att låta henne vara.
#18 - 2 januari 2009 19:23
okej tack för hon går på lite då och då men ska jag lägga över henne även om hon gör det lite då och då
#19 - 2 januari 2009 19:35
ansjo skrev:

Nina82 skrev:
De som har svart dräktighetsfläck är honor. Dräktighetsfläcken blir synlig vid 3 veckors ålder ungefär (alltså är fläcken synlig även innan de blir dräktiga).

Mata ordentligt så syns det tydligt ;)

Aha! Vad tidiga de är! Det tog ju evigheter innan min mollypojke fick manliga attribut...:D Och då har jag både pojkar och flickor bland ynglen, vad kul! Eller de är väl snarare ynglingar nu då...

När färgar hanarna ut?
#20 - 2 januari 2009 19:43
Aha! Vad tidiga de är! Det tog ju evigheter innan min mollypojke fick manliga attribut...:D Och då har jag både pojkar och flickor bland ynglen, vad kul! Eller de är väl snarare ynglingar nu då...

När färgar hanarna ut?

De börjar ungefär i samma veva som de blir könsmogna ca. 3 månader men har inte färgat klart förrän de är ca. 6-7 månader :)
#21 - 3 januari 2009 14:23
hm.. skall jag försöka fota dem tro, så får vi se om ni kan hjälpa mig .)
tanken var ju att mina kära kampfiskar skulle få lite levande mat eller kompisar till jul.
Odd & Knodd käkar inte upp ynglen asg så nu sitter jag med 3 guppysar :)
De är små och typ vita med några små svarta fläckar på sig .. jag kan inte ett dugg om Guppysar ..
#22 - 3 januari 2009 14:34
miapuh skrev:
hm.. skall jag försöka fota dem tro, så får vi se om ni kan hjälpa mig .)

tanken var ju att mina kära kampfiskar skulle få lite levande mat eller kompisar till jul.

Odd & Knodd käkar inte upp ynglen asg så nu sitter jag med 3 guppysar :)

De är små och typ vita med några små svarta fläckar på sig .. jag kan inte ett dugg om Guppysar ..

Fotta och länka hit bilden från en annan hemsida så ska vi se om vi kan hjälpa dig :)
#23 - 3 januari 2009 14:36
Tråden går OFF TOPIC.
#24 - 3 januari 2009 14:37
3 guppy skrev:
Tråden går OFF TOPIC.

Gör den? jag undrade över "mina guppyyngel"
#25 - 3 januari 2009 14:37
Nina82 skrev:
Fotta och länka hit bilden från en annan hemsida så ska vi se om vi kan hjälpa dig :)

Kass bild från förra veckan

http://4.bp.blogspot.com/_RvtSdTmScRQ/SVpy4c4yTsI/AAAAAAAABEg/w0xXmBmVVLc/s1600-h/sk2.jpg

skall skura akvariet nu och sen fota om de har ju växt lite :)
#26 - 3 januari 2009 14:43
miapuh skrev:
Kass bild från förra veckan

http://4.bp.blogspot.com/_RvtSdTmScRQ/SVpy4c4yTsI/AAAAAAAABEg/w0xXmBmVVLc/s1600-h/sk2.jpg

skall skura akvariet nu och sen fota om de har ju växt lite :)

Det ser ut som de är ett par månader och håller på att färga ut. Den översta kan jag nästan svära på att är en hona eftersom dräktighetsfläcken syns ganska tydligt.
Den understa har en antydan till dräktighetsfläck och skulle jag gissa skulle det nog luta åt en hona.
Mata dem innan du fotar nästa gång så blir det lättare att avgöra vilket kön de har :)
Även den bleka färgen ger en liten hint om att det förmodligen är honor. Men det kan man inte aldrig lita på.
#27 - 3 januari 2009 14:48
tack för dina svar :)
vattenbyte o skurning, sen fota mera :) men alla 3 ynglen ser typ nästan likadana ut, förutom att den är är en riktig gam o lite småtjock :) den snor den mesta maten och har inte ens nån respekt för Knodd (min kampfisk)
Men vad för färg kan de bli av dessa bleka? :D
#28 - 3 januari 2009 15:02
miapuh skrev:
tack för dina svar :)

vattenbyte o skurning, sen fota mera :) men alla 3 ynglen ser typ nästan likadana ut, förutom att den är är en riktig gam o lite småtjock :) den snor den mesta maten och har inte ens nån respekt för Knodd (min kampfisk)

Men vad för färg kan de bli av dessa bleka? :D

Svårt att säga men är det honor kommer de förmodligen förbli ganska färglösa med aningen mer färg på stjärtfenan.
Det är det som är tjusningen med Guppy. Man vet aldrig vad det blir för färger förrän de nästan är vuxna :)
#29 - 3 januari 2009 20:22
miapuh skrev:
Gör den? jag undrade över "mina guppyyngel"

Kanske gick off topic då, var ganska längesen det var ett OT inlägg.

Annons