Guppy hotell filterhjälp önskas!

#1 - 16 mars 2014 11:06
erhm "råkade" visst bli med ett kar till idag. Har egentligen akvariumköpförbud men kanske råkade maila på en annons. Och plötsligt står det hemma i sovrummet! Hur gick det till??? ;):D

I annonsen stod det 30 liter och det var ingen bild på det. Men fick en suddig mobilbild på ett kar skickat till mobilen. Perfekt till räkor tänkte jag! Ringde upp för att fråga om jag fick komma och titta på det. Då säger de att de ändå ska in till stan och kan komma förbi med det. Och när det kommer är det ett guppyhotell på 47 liter. Haha. Så räkorna får lite större än jag tänkte. Dock har jag lite funderingar på hur man ska tänka med filterinnehållet. Det är biobollar, makaroner och filtersvamp. 3 olika fack.

[ATTACH=CONFIG]68019[/ATTACH]

Någon som kan hjälpa mig med att reda ut vad som ska va vart? Inga korgar ingår så jag antar att man kan hälla ner materialet i de olika facken bara.

Men det måste väl vara en ganska bra filteryta till ett relativt litet kar? I det har jag tänkt att ha räkor och nån snäcka.

Hilfe bitte!
#2 - 16 mars 2014 12:13
Ja i fack 1 från vänster så stoppar du ner biobollarna och ev. en doppvärmare, i fack 2 staplar du filtermattorna och sen den keramiska median sist.
#3 - 16 mars 2014 14:04
Tack! Snodde även en filtermatta från mitt juwelkar och satte i så det ska komma igång snabbare. Tyckte det var ganska lite filtermedia med så det kan väl inte göra nåt om man lägger i lite extra?
#4 - 16 mars 2014 14:21
ampe skrev:
Tack! Snodde även en filtermatta från mitt juwelkar och satte i så det ska komma igång snabbare. Tyckte det var ganska lite filtermedia med så det kan väl inte göra nåt om man lägger i lite extra?

Sålänge det inte blir packat eller stannar upp flödet borde det var gröönt.
#5 - 16 mars 2014 14:49
Nej då, det är full fart däri nu! Imponerad ändå av flödet och filterkapaciteten. Mindre imponerad av att den låter som ett helt industriområde. Får se om jag står ut med tanke på att det står ungefär 29 cm från min kudde i sängen… :confused:
#6 - 16 mars 2014 18:08
Jag använde en eheim compact 300 när jag körde ett liknande kar så det kan du prova om du inte står ut.
#7 - 16 mars 2014 18:35
Som jag förstår det ska det låta mer när det är nedsläckt. Vi får se. Tack för tipset annars! första invånarna är inflyttade iaf. Mina trådfenor får agera testpiloter.

Annons