liijoh: sonsams förklaring låter vettig, vet inte om det är så just i ditt fall men men. Har varit med om det du beskriver ett fåtal gånger, men antagit att de varit gamla eller så... Dock på både hanar och honor.
sonsam: Förklaringen om att mindre kraftiga individer överlever låter som sagt väldigt troligt, och jag har också märkt det du nämner om att det dör fler när det börjar bli trångt. Det är ju inte så konstigt, dels blir smittotrycket högre (vilket jag tyvärr fått erfara ordentligt...). Däremot så verkar denna "gräns" gå vid hyfsat många, så det tom ser mer än trångt ut.
Har däremot aldrig märkt av att guppy ska vara känsliga... Har haft de i ca 10 år skulle jag tro, i olika storlekar, olika antal osv. Ibland i väldigt välskötta kar men även när intresset varit väldigt lågt, vattenbyten få osv. De klarar sig, ynglar av sig och verkar må bra hela tiden i alla fall.
Visst, fiskar dör ibland men om det händer hyfsat ofta och särskilt om det verkar finnas nåt "mönster" i det så ska man nog börja fundera...