Guppy hona gravid eller?

#1 - 2 december 2008 18:14
Hej jag har en hona hon har en svart prick ,,där bak och är med 2 hanar, ska skaffa fler för andra har dött, honor då.. men iallafall är hon med yngel och jag tycker att pricken blir större och större, men hon är liksom lagom tjock hmm ,,, vet ni?
#2 - 2 december 2008 19:11
Guppys är ALLTID med yngel om de hållts med hanar de senaste 5 månaderna. Sen är det bara att avgöra när det är dgs, och det är svårt utan bild. :)

Men håll koll på om hon håller sig långt bak i akvariumet, bakom växter, och försöker vara själv, men står helt stilla. Då föder hon nog snart.

Dock får du inte ha 2 hanar med 1 hona! Honan kommer snart stressas ihjäl av hanarnas ständiga uppvaktning, och det är inget roligt sätt för dom att dö.
#3 - 2 december 2008 19:34
JojjeN skrev:

Dock får du inte ha 2 hanar med 1 hona! Honan kommer snart stressas ihjäl av hanarnas ständiga uppvaktning, och det är inget roligt sätt för dom att dö.

Fast det kommer nog lösa sig snart när nya yngel kommer ;)

Är inte hanarna mycket "på" behöver du inte skaffa fler honor.
#4 - 3 december 2008 15:11
JojjeN skrev:
Guppys är ALLTID med yngel om de hållts med hanar de senaste 5 månaderna. Sen är det bara att avgöra när det är dgs, och det är svårt utan bild. :)

Men håll koll på om hon håller sig långt bak i akvariumet, bakom växter, och försöker vara själv, men står helt stilla. Då föder hon nog snart.

Detta stämmer inte alltid, fast för "säkerhets skull" så borde kanske gruppen kompletteras med minst en hona till...:)
#5 - 3 december 2008 20:46
Jag skaffade guppyn nu igen efter 20 år utan. Hittade en jätte fin hanne som har två honor men han är så på det att han försöker att para sig med mina mussepigg honor med(platy). :D:D
Är det normalt:confused:
#6 - 3 december 2008 21:12
solis skrev:
Jag skaffade guppyn nu igen efter 20 år utan. Hittade en jätte fin hanne som har två honor men han är så på det att han försöker att para sig med mina mussepigg honor med(platy). :D:D

Är det normalt:confused:

Inom alla släkten finns det hanar som är mer "på" ;) [:-92]
#7 - 3 december 2008 21:22
Har märkt det:p
Men det skulle vara roligt o se vad det blev av det om han skulle lyckas:D
#8 - 3 december 2008 21:25
solis skrev:
Har märkt det:p

Men det skulle vara roligt o se vad det blev av det om han skulle lyckas:D

En Pluppy kanske :D
#9 - 3 december 2008 21:28
Nina82 skrev:
En Pluppy kanske :D

Det ska den få heta om det blir något:D:D:D
#10 - 3 december 2008 21:31
solis skrev:
Det ska den få heta om det blir något:D:D:D

Lova att uppdatera med lite bilder isf :p
#11 - 3 december 2008 21:52
Självklart:p.
Men det lär väll dröja hon ska föda vilken dag som helst och det borde bli mussepigg ivarjefall, vet ej om platy har samma spermaföråd i magen som molly och svärdbärare för då dröjer det väll några månader om han nu får komma till riktigt, men han försöker verkligen:p
#12 - 4 december 2008 22:14
Detta med hybridisering har vi diskuterat förr, och visst fungerar det, men oftast blir pluppisarna väldigt kotlivade, eller så rensar naturen själv bort dem genom att den artegna sperman har företräde, finns det platyhanar i akvariet så trängs alltså guppyns sperma undan och befruktar inte platyäggen.
#13 - 5 december 2008 21:03
Okej inga pluppysar att vänta här då:p
Det finns hanne här med.
Fick yngel igår har bara hittat 3 och jag vet inte om det är musse eller guppy yngel men det får väl tiden utvisa alla honor ser ut som innan:)
Guest
#14 - 5 december 2008 21:08
Hur ser ynglena ut, brunaktiga?
#15 - 5 december 2008 21:13
Platyyngel brukar vara mer kompakta, lite tjockare... medan Guppyyngel brukar vara ganska långa, bleka och smala.
#16 - 5 december 2008 21:30
Nina82 skrev:
Platyyngel brukar vara mer kompakta, lite tjockare... medan Guppyyngel brukar vara ganska långa, bleka och smala.

Då är det guppy villket jag misstänkte dom är långa o genomskinliga:).
Spännande att se deras färger sen dom får väll åka över till yngelkaret om en vecka eller så, vet ej hur dom andra ynglen beter sig när dom är dubbelt så stora som dom nya ynglen[:o].
Väntar fortfarande på musseynglen många ögon i magen ser man;)
Guest
#17 - 5 december 2008 21:35
Nina82 skrev:

Mina Platyn föddes med lite färg, så det är extremt lätt att se skillnad på dom. Föds era ofärgade? Samma som Guppyn?
#18 - 5 december 2008 21:36
solis skrev:

Spännande att se deras färger sen dom får väll åka över till yngelkaret om en vecka eller så, vet ej hur dom andra ynglen beter sig när dom är dubbelt så stora som dom nya ynglen[:o].

Alltid kul med yngel :D
Speciellt när de börjar visa färger :)
#19 - 5 december 2008 21:39
Anettejt skrev:
Mina Platyn föddes med lite färg, så det är extremt lätt att se skillnad på dom. Föds era ofärgade? Samma som Guppyn?

Har aldrig haft Platy själv utan bara sett i butiker [:o].. Platy och Molly är väl ganska svåra att skilja på men Guppyyngel skulle iaf jag lätt känna igen :D.
Däremot har jag aldrig haft någon Guppy som föds med färg utan de är alltid ljusa eller möjligen en aning gråaktiga i vissa fall.
#20 - 5 december 2008 21:53
Har inte fått några platy(väntar fortfarande;))innan men mina dalmatinermolly var nog allt mellan ljusa till mörkgrå när dom kom, nu ca tre veckor senare ser man mer prickar och färger.
Mina appelpine typ svärdbärare var lite rosa när dom kom:)
#21 - 5 december 2008 22:08
solis skrev:

Jag tänkte nog inte på hur stora dom andra ynglen var(molly), dom är nog mellan 4 o 6 gånger större än dom nya(guppy)
#22 - 6 december 2008 20:07
JojjeN skrev:
.

Menar du per hane då? Har precis skaffat 2 hanar och 3 honor och hanarna verkar vara väldigt på honorna (utom den ena som simmar runt själv ^^).

Mina första fiskar så jag skulle upskatta svar :)
#23 - 6 december 2008 20:11
Menar du per hane då? Har precis skaffat 2 hanar och 3 honor och hanarna verkar vara väldigt på honorna (utom den ena som simmar runt själv ^^).

Mina första fiskar så jag skulle upskatta svar :)

Detta är lite svårt att svara på utan att veta hur stort ditt akvarium är mm..

Nu har jag fattat det som att du nyligen startat upp ditt kar och med ganska mycket fisk så i ditt fall råder jag att inte köpa mer fisk förrän du fått balans.

Annars brukar man säga två honor per hane för att honorna ska få lite avlastning. Mycket växter kan oxå underlätta för honorna där de kan gömma sig.
#24 - 6 december 2008 20:27
Nina82 skrev:
Detta är lite svårt att svara på utan att veta hur stort ditt akvarium är mm..

Nu har jag fattat det som att du nyligen startat upp ditt kar och med ganska mycket fisk så i ditt fall råder jag att inte köpa mer fisk förrän du fått balans.

Annars brukar man säga två honor per hane för att honorna ska få lite avlastning. Mycket växter kan oxå underlätta för honorna där de kan gömma sig.

Tack för svaret :)

Akvariet 60 cm långt och är på 54l.
#25 - 6 december 2008 20:30
Tack för svaret :)

Akvariet 60 cm långt och är på 54l.

Då är det ganska lagom med en hane och två honor eftersom du ska ha plats för eventuella yngel oxå ;)

Jag hade använt de tre fiskarna som inkörningsfisk och lämnat tillbaka resterande ;)
#26 - 6 december 2008 20:40
Nina82 skrev:
Då är det ganska lagom med en hane och två honor eftersom du ska ha plats för eventuella yngel oxå ;)

Jag hade använt de tre fiskarna som inkörningsfisk och lämnat tillbaka resterande ;)

1. Hur fungerar det med inavel, läste att det var lite blandade meningar ang. detta.

2. Kan man lämna tillbaks fiskarna? :P
#27 - 6 december 2008 20:51
1. Hur fungerar det med inavel, läste att det var lite blandade meningar ang. detta.

2. Kan man lämna tillbaks fiskarna? :P

1. Inavel är självklart inte bra i längden men några generationer klarar de utan problem. Det bästa är att någon gång då och då köpa ny hane för att tunna ut blodet. Fiskar reagerar inte så tydligt på inavel som vi gör.

2. Att lämna in fisk brukar inte vara någon fara om du förklarar varför. Är du osäker så kan du ju ringa dit och höra.. Glöm inte förklara varför. Det är ju för fiskarnas skull.
Sen när akvariet är inkört kan du köpa till några stycken men 54L är ganska litet och vill du ha yngel på dina Guppy ska du inte blanda in för mycket andra arter. Några pansarmalar och Guppy är ganska lagom och totalt yngelsäkert ;)
#28 - 11 december 2008 21:00
Nina82 skrev:
1. Inavel är självklart inte bra i längden men några generationer klarar de utan problem. Det bästa är att någon gång då och då köpa ny hane för att tunna ut blodet. Fiskar reagerar inte så tydligt på inavel som vi gör.

2. Att lämna in fisk brukar inte vara någon fara om du förklarar varför. Är du osäker så kan du ju ringa dit och höra.. Glöm inte förklara varför. Det är ju för fiskarnas skull.

Sen när akvariet är inkört kan du köpa till några stycken men 54L är ganska litet och vill du ha yngel på dina Guppy ska du inte blanda in för mycket andra arter. Några pansarmalar och Guppy är ganska lagom och totalt yngelsäkert ;)

1.
Det kan gå MÅNGA generationer utan att man ser några defekter, och ser man klena exemplar så skall dessa tas bort oavsett hur uppbladad gruppen är...."tunna ut blodet"? Det är ingen hjärtpatient vi pratar om, blanda upp generna är nog mer ett adekvat ordval....;):)

2. det är inte självklart att de tar tillbaka fisk, men man kan ju alltid fråga.:D
Annars får man väl köra på ändå och hoppas på det bästa, man kan ju alltid be att få lite gojs från ett inkört filter i affären för att snabbstarta akvariet om de inte tar tillbaka de fiskar man ångrat köpet av. Detta är ett väldigt bra tips vid alla uppstarter av akvarium, mycket bättre än att använda diverse (dyra) vattenberedningsmedel.....;):)

Annons