Guppy hona

#1 - 22 maj 2006 21:23
hej!
Vad har guppyhonan för beteende innan eller när hon föder. Misstänker att en av dom kan vara "gravid".
#2 - 22 maj 2006 21:26
hon blir smällfet och ibland helt fyrkantig på magen, hon drar sig undan till ett hörn eller så och ser nästan sjuk ut. är hon sån dröjer de inte länge innan hon föder.

det går inte o missa när en guppy är gravid,, hon blir så tjock att de ser ut som hon spricker när som helst,, huvvet kan peka uppåt oxå :)
#3 - 22 maj 2006 21:38
jag har två honor. De är båda mycket, iallafall den ena, vid vatten ytan och liksom "kippar efter andan". Den ena är ganska tjock och stor, den är iallafall större än den ena honan. Den mindre ser nästan ut som en "ung"dam. Jag har sett ett yngel som snabbt försvan in i en grästuva. Men jag vet inte vem av honorna som har fått ungen. Kan detta stillastående vid ytan tyda på att de föder och bör jag isåfall ta uppdom från akvariet och ha dom i något annat?
#4 - 22 maj 2006 21:40
jo glömde att säga att hanen är väldigt mycket där och nosar på honorna. Han verkar inte agressiv men vad kan detta beteende betyda?
#5 - 22 maj 2006 21:42
det kan de nog göra. det är väldigt påfrestande för en hona att föda, i vissa fall överlever dom inte.

är du noga med o behålla yngel så kan du ju lägga henne i en yngelkasse. tar du henne över i ett annat akvarium bara så kommer hon äta upp sina yngel.
massa flytväxter o java mossa är bra så ynglen kan gömma sig i om du inte har honan i en yngelkasse

lycka till!
#6 - 22 maj 2006 21:54
Brukar andra fiskar i akvariet känna denna födsel händelse för jag tycker att alla fiskarna beter sig väldigt underligt. De är liksom ....hispiga, till och med tetrorna. De brukar annars vara lugna. Zebrafiskarna brukar det vara farti men nu är det värre.
Förresten, tack för så snabba svar till en vimsig tjej :)
#7 - 22 maj 2006 21:57
de vet ja faktiskt inte.. men håller hon på o föda är de möjligt att dom har fått syn på några yngel, MAAAT tänker dom andra fiskarna då ;) kanske e därför dom e livliga :)
#8 - 22 maj 2006 22:11
jo jag kom på en fråga till. Nu när jag har yngel, skall jag vänta då med att plantera ner fler buskar, blir det för stressigt för dom att bli in hovade? Nu har jag färska små guppy yngel ( om dom nu överlever natten) och sen så har jag en platy unge sen tidigare forfarande så liten att den håller till i en gräs tuva.
#9 - 22 maj 2006 22:19
nej du kan allt ha i lite mer växter. det ska inte spela nån roll.
ska du sätta henne i en yngelkasse eller?

köp gärna flytväxter då för ynglena är uppe vid ytan :)
#10 - 23 maj 2006 00:29
Guppyfödsel - Ett naturens under

http://zoonen.com/perzoonen/artikel.asp?oid=209599

Annons