Guppy HJÄRTA Platy

#1 - 12 april 2010 12:51
Kan en Guppy hane para sig med en Platy hona? Och vad får jag isf för fiskar, Pluttys? :)

Min nya guppyhane och min änka till platyhona verkar ha kärat ner sig i varann, dom simmar hela tiden sida vid sida och trotts att det finns både guppy honor och platy hanar så visar dom inte intresse för någon annan än varandra.
#2 - 12 april 2010 12:57
Kan en Guppy hane para sig med en Platy hona? Och vad får jag isf för fiskar, Pluttys? :)

Min nya guppyhane och min änka till platyhona verkar ha kärat ner sig i varann, dom simmar hela tiden sida vid sida och trotts att det finns både guppy honor och platy hanar så visar dom inte intresse för någon annan än varandra.

Jasså det var lite udda! Hehe njae några Pluttys skulle jag nog inte våga hoppas på reproduktionsbarriären mellan guppy och play är vad jag vet alldeles för stor. Det händer ibland att tex. platyhanar uppvaktar svärdbärarhonor och vice versa, precis som du beskriver med ditt "par" men vad jag vet så blir det aldrig några yngel även om koppulering förekommer.
#3 - 12 april 2010 13:09
En utav våra Guppyhannar blev senil på äldre dar. Istället för att jaga Guppyhonor jagade han hela tiden efter Svärdbärarhonorna som var lika oranga och fina som hans egen stjärtfena.:p Tydligen förekommer det udda kärlekshistorier lite då och då.:)
#4 - 12 april 2010 13:11
Nog för att det hade varit spännande med små Pluttys så är jag nog mest glad för att de små firrarna verkar lyckliga med varann :)
#5 - 12 april 2010 13:13
Nog för att det hade varit spännande med små Pluttys så är jag nog mest glad för att de små firrarna verkar lyckliga med varann :)

Söt liten historia. Det hade varit kul att få se en bild på de lyckliga tu. :)
#6 - 12 april 2010 13:19
Jag blir goldmedlem om nån vecka och då ska jag försöka komma ihåg att lägga ut en bild på kärleksparet :) De roliga är att jag köpte 3 Guppy honor till min hane så han skulle ha sällskap óch så väljer han platytanten istället för lammköttshonorna
#7 - 12 april 2010 13:22
Jag blir goldmedlem om nån vecka och då ska jag försöka komma ihåg att lägga ut en bild på kärleksparet :) De roliga är att jag köpte 3 Guppy honor till min hane så han skulle ha sällskap óch så väljer han platytanten istället för lammköttshonorna

:d
#8 - 12 april 2010 15:01
Min lilla endlers guppyyngel (visade sig vara en hanne) blev kvar ensam när jag sålde mina andra guppyyngel. Den fick växa upp i ett akvarium med 3 platyyngel.
Nu när han blivit könsmogen verkar han tro att han är en platy eftersom han far efter endast platyhonorna och... hrm försöker göra bebisar... Dock verkar ingen ha blivit dräktig ;) Har endlershonor i akvariet men de verkar inte intressera honom ;)
#9 - 12 april 2010 17:15
Guppy+platy blir inget, men däremot funkar guppy+molly.
#10 - 12 april 2010 17:16
Bilder?! =)
#11 - 12 april 2010 17:26
*Skrockar* Min lilla olycka (endler) tror att han är en stimmande elritsa. Har inte hjärta att tala om för honom att så inte är fallet. ; )
#12 - 12 april 2010 17:36

Nej, du menar nog platy + molly, eller platy + svärdbärare.
#13 - 12 april 2010 19:39
Dragula skrev:
Nej, du menar nog platy + molly, eller platy + svärdbärare.

Nej. Jag menar det jag skrev. Platy + molly går inte. Finns i alla fall inga bekräftade fall vad jag sett eller hört. Platy + svärbärare går alldeles utmärkt.
#14 - 13 april 2010 07:40
Johan0201 skrev:
Bilder?! =)

Dock blev den lilla odågan ihjälbiten av 2 palettciklidyngel (som jag gensat lämnade tillbaka till mion släkting) för några veckor sedan. :(
de var på 2 cm och ändå betedde de sig som terrorister. 5 minuter hann det vara i karet innan jag fick nog!
#15 - 21 april 2010 18:57
Nej. Jag menar det jag skrev. Platy + molly går inte. Finns i alla fall inga bekräftade fall vad jag sett eller hört. Platy + svärbärare går alldeles utmärkt.

Nej du menar inte det du skrev, för guppy och molly funkar inte.
#16 - 21 april 2010 19:22

VA!!? Min ena guppyhane är ju på mollysarna :p :d
#17 - 21 april 2010 19:23
Vem menar VAD och NÄR och varför ;) :D
#18 - 21 april 2010 19:59
Dragula skrev:
Nej du menar inte det du skrev, för guppy och molly funkar inte.

Jo, för det funkar. Finns flera bekräftade fall av korsbefruktning mellan guppy och molly. Samma genus men avkomman är känslig och de som överlever blir sterila.
Tänk häst och åsna eller tiger och lejon. Det är samma sak som guppy och molly.
#19 - 21 april 2010 20:01
Yollis skrev:
VA!!? Min ena guppyhane är ju på mollysarna :p :d

Ja, fullt möjligt med avkomma. Men för att vara säker så ska man separera honorna så tidigt som möjligt för att undvika att de blir befruktade av andra mollysar. Men mycket jobb och sällan värt mödan.
Bilagor:
#20 - 21 april 2010 20:26
jag skulle gärna ha en "Laiger", men en "Muppy" känns inte värt det jobbet :D
#21 - 21 april 2010 20:29
Nej, muppy eller golly är inte värt jobbet. Överlevnadsprocenten är mycket låg och de är garanterat sterila.
#22 - 23 april 2010 10:08
Min mollyhanne såg jag igår sätta efter alla mina platys och försökte desperat uppvakta och sättapå dem! Kan försöka få det på bild. Men ska nog iväg och köpta ett gäng mollyhonor innan han spårar ur ;)

Annons