guppy hjälp?

#1 - 5 februari 2008 14:26
[FONT=Times New Roman]hejsan jag funderar på att odla guppy....men hur tycker just du att jag ska ha?? jag har tänkt ha 5-10 guppy och vet inte riktigt hur jag ska fördela dom eftersom jag vill inte ha såå himla många yngel så att det inte går att sälja o ge bort så har nån en bra idé på hur jag ska fördela könen bra för att kunna dra fina linjer:confused:[/FONT]

[FONT=Times New Roman]53 L:[/FONT]
[FONT=Times New Roman][:-153] x4[/FONT]
[:-154][FONT=Times New Roman] x10[/FONT]
[:-139][FONT=Times New Roman] x3[/FONT]
[:-145][FONT=Times New Roman] x1 (har haft 2 en hane o en hona men honan dog när hon födde sina yngel)[/FONT]
#2 - 5 februari 2008 17:36
4 honor på en hanne tycker jag låter vettigt
#3 - 5 februari 2008 22:25
köper hanar och honor i olika akvarieaffärer eller av olika personer då man kan förnya gener hos fiskarna. De kanske blir starkare.
#4 - 8 februari 2008 22:19
Börja med att köpa några honor (de är ju för det mesta befruktade redan när man köper dem,=onödigt med hanar när man börjar alltså) och separera ynglen TIDIGT efter kön så du sedan kan välja ut lämpliga avelsdjur.
Sedan skall du odla två parallella linjer (gärna fler, eller be en kompis att odla samma sort som du så kan ni byta med varandra sedan) så att du har individer att återkorsa med så småningom. ;):D

Ett annat alternativ om man har begränsad plats är att hålla en större grupp och kontinuerligt rensa bort individer med oönskat utseende.:)

PM:a mig om du undrar mer....eller kontakta Svenska guppysällskapet för ännu mer proffsig information.:p;)

Deras hemsida, nu åter aktiv som det verkar:
http://hem.passagen.se/mikeno/

Annons