Guppy gillar Platy

#1 - 13 maj 2004 12:08
Hej

Vi köpte ett par nya guppyhanar igår. Jag vet inte om detta är ett vanligt fenomen eller inte men en av hanarna försöker para sig med våra platys hela tiden, oavsett om det är honor eller hanar. Vi har 3 guppyhonor också men dessa verkar han inte bry sig om.
Är det någon mer som sett detta beteende?
Till sist en dum fråga (ja skratta ni!!, det bjuder jag på) skulle en guppy kunna para sig med en platy? Får man en "pluppy" eller "glaty" då?
#2 - 13 maj 2004 12:44
När jag var i zooaffären i förra veckan hörde jag ett samtal mellan en expedit och en annan kund. Kunden skulle köpa både Guppy och Platy. Han blev varnad för att Guppyhanen skulle försöka "våldta" Platysarna. Tydligen skulle dom vara rätt pilska av sig.

Hur mycket sanning det ligger i det vet jag inte, men det var vad jag hörde i alla fall. Jag suger åt mig allt nu och tjuvlyssnar gärna på andras samtal i zooaffären. ;)

Om det skulle kunna bli nån Pluppy vet jag inte men det lät rätt kul. [:D]
#3 - 13 maj 2004 15:58
Tror nog att det skulle bli "pluppy". Vad jag förstått så blandar man friskt olika ungfödare för att få fram "nya" sorter. När det gäller svärdbärare & platy så har jag för mig att dom "blandar"(platy/svärdbärare) för nya färger & former. Så vem vet... du kanske kan sälja "pluppisar" om några månader... [;)]
-Nå, nu är det inget som jag ställer upp/rekomenderar på att blanda på det viset. Tycker tillexempel att dom avlade "guppysarna" är många gånger sönderavlade med för stora fenor & sedan får dom problem med tex. ryggen el. något annat.
Men en sak är säker...guppyn kan vara våldsamt pilska. Å som mam säger kan det mycket väl vara.
#4 - 14 maj 2004 18:55
Tror faktiskt inte att man kan blanda guppy och platy, åtminstone inte för oss vanliga. Däremot är det vanligt att platy och svärdbärare korsar sig.
Tina
#5 - 16 maj 2004 00:34
Både guppy och platy är ju levandefödande tandkarpar så nog går det. Avkomman brukar bli steril dock. Vilket kanske är tur.
#6 - 16 maj 2004 10:10
Då är ju frågan om man ska blanda platy och guppy i samma kar? Eller det kanske inte gör så mycket att man kanske får pluppysar?
#7 - 16 maj 2004 12:25
Nja, guppysarna brukar inte lyckas så ofta så att det är någon fara.
Så blanda på bara. Skaffa några guppyhonor så gillar de dem bättre.
#8 - 16 maj 2004 15:00
Har ett gäng guppyhanar ihop med mina platy av båda könen och kan lova att några pluppiesar har det inte blivit. Platyhanarna håller stånd så att säga och platyhonorna släpper inte till fel art, de jagar bort guppyhanar som blir för närgångna. Ingen större risk med andra ord.

Annons