Guppy farm?

#1 - 1 februari 2004 13:20
Skulle man kunna odla guppy och sedan mata diskus med guppy yngel?
Jag har nämligen ett 70 l kar ledigt, hur många guppys kan jag ha i där?
Kan jag jag ha ett kalt akvarium med bara en tät växt i mitten så ynglerna kan gömma sig för föräldrarna.
#2 - 1 februari 2004 14:10
INGEN?!
#3 - 1 februari 2004 15:04
Det finns de som tycker det är oetiskt att mata mad andra akvariefiskar, som att mata hunden med kanin/katt ungar.
#4 - 1 februari 2004 15:06
Det finns de som tycker det är oetiskt att mata mad andra akvariefiskar, som att mata hunden med kanin/katt ungar.

Men vafan, hur är det i naturen då??
#5 - 1 februari 2004 15:20
varför svära?

Det är bara att acceptera att en del anser det icke moraliskt att mata ett djur med ett annat. Ungefär som KRAMFORS säger, som att mata hunden med katten. Sen att det går alldeles utmärkt, det är en helt annan historia. Tänk bara på att om du vänjer dem vid levande foder kanske de slutar helt att äta annat!? Inte helt lätt alltså...

[:-5] Mvh Jesper
#6 - 1 februari 2004 15:22
om jag var du skulle jag köpte 4 honor 5 hanar
#7 - 1 februari 2004 15:24
Varför 4 honor och 5 hanar?? Kan du förklara det? Jag har alltid hört att man ska ha iallafall 2 honor per hane för att hanen inte ska vara på samma hona och stressa ihjäl henne..
#8 - 1 februari 2004 15:28
varför svära?

Det är bara att acceptera att en del anser det icke moraliskt att mata ett djur med ett annat. Ungefär som KRAMFORS säger, som att mata hunden med katten. Sen att det går alldeles utmärkt, det är en helt annan historia. Tänk bara på att om du vänjer dem vid levande foder kanske de slutar helt att äta annat!? Inte helt lätt alltså...

Nä, kanske det[:-4].
Men jag läste att när fiskarna får levande föda och att få jaga, höjer leklusten.[:-38]
#9 - 1 februari 2004 15:29
Om du vill va så sarkastisk att mata me husdjur så gö det;)
Knappast 5 hanar till 4 honor dom e som människor kan inte dela på en tjej utan måste ha en eller flera!
Typ 2 hanar o 5 honor:)
#10 - 1 februari 2004 15:30
Men kan jag inte ha fler i ett 70 l kar?
#11 - 1 februari 2004 15:31
nja dom e som kaniner om 1½månad så har du typ 100 till
#12 - 1 februari 2004 15:32
jamen om jag ger med jämna mellanrum mat till diskusarna så blir inte beståndet 100 [;)]
#13 - 1 februari 2004 15:34
ne men typ 50 fö diskusarna äter väl inte enbart guppiyngel??
#14 - 1 februari 2004 15:35
nä, men om man ger då mat så äter dom mycket!
#15 - 1 februari 2004 15:37
okmen om du matar me guppyyngel varje dag så blir doom ju vana vi det o kanske bara äter sånna va ska du isåfall gö om du tröttnar på att föda uåpp 7ngel som mat eller det tar slut??
#16 - 1 februari 2004 15:40
men inte blir dom vana o bara äta yngel om man ger det någon gång per vecka, inte knullar guppys så mycket [;)]
#17 - 1 februari 2004 15:43
ne dom pippirullar inte så mycke bara att man kan tro att hanens kniv har vuxit fast i honans knivhållare vi födseln
#18 - 1 februari 2004 15:45
ojoj,..........
tat lungt me orden [:o]
#19 - 1 februari 2004 15:45
Nu får ni väl ändå ta och skärpa er lite pojkar små !!!

Ett bättre språkbruk tack !

#20 - 1 februari 2004 15:47
<Men det där lilla e väl inte så farligt det får man lära sig i skolan tillome va iallafall inget personangrepp
#21 - 1 februari 2004 15:47
det är tobbe som överdriver med allt
#22 - 1 februari 2004 15:48
För att dra en parralell, jag köpte för två månader sedan 3 honor och en hane. Nu har jag säkert ett 100-tal yngel i mitt 60-liters. OCh alla honorna är på väg att föda igen. De leker typ hela tiden.

Mvh Jesper

Ps. Tänk dig för innan du bestämmer dig för att mata med yngel.
#23 - 1 februari 2004 15:48
Den här tråden verkar verkligen ha potential...

Jag äter kossor och jag har precis matat mina fiskar med fryst laxfilé. Må vara oetiskt för någon annan men inte för mig.

Enklast att få mycket guppy är minst två akvarium. Ett som föräldrafiskarna går i, när det närmar sig att en hona skall föda ta över henne i ett födselakvarium. Skall du föda upp ynglen lite behöver du ett akvarium till och vill du ha stor produktion så får du ha fler födselakvarium. Det går nog också ett lösa med akvarium som är avdelat i sektioner med nät eller skivor. Tänk bara på att inte flytta honan till kallare vatten eller 2-4 dagar före beräknad nedkomst, då är det stor risk för för tidig födsel. Med ordentligt med mat kan du räkna med att i snitt ha en produktion av 2-3 yngel per hona och dag. Välj antal honor efter hur många fiskar du skall mata. Du kan ha nästan hur många fiskar som helst i akvarierna om du sköter dem bra. Har du bara ett akvarium så blir det inte mer än 1-2 fiskar per liter, resten blir uppätna.
#24 - 1 februari 2004 15:49
Behöver du alla guppysarna jesper??
Annars kan du ju sälja dom till mig [:)]
#25 - 1 februari 2004 15:54
men du kan ju annars odla cyklops eller MAGGOTS det användes som foder i början nä man införde diskusar till sverige!
Fast det kan lukta illa o ha en döö ko på tomten som flugorna ska lägga ägg i;)
#26 - 1 februari 2004 15:55
du är ju dum tobbe [:D]
#27 - 1 februari 2004 15:57
Inga probz!

Du kan få köpa rubbet !
Ska bara ha endlers i fortsättningen.

#28 - 1 februari 2004 15:57
Hur mång är det?
Hur mycket vill du ha för dom?
#29 - 1 februari 2004 16:07
öhhh,...va menar du??
#30 - 2 februari 2004 17:31
herre gud, såna vackra fiskar som guppys kan du inte bara slänga in???!!!! ellr??!!!!
#31 - 2 februari 2004 17:53
Ja, det är ju hög näringsvärde på levande fisk, och så är dom lätta o odla [:D]
#32 - 2 februari 2004 18:03
Skaffa ett par jaguarer istället. Dom får ca 600-1000 yngel/kull. Där har du och mata dina fiskar med, fast jag är som en del människor som inte matar med levande fisk.[;)]
#33 - 2 februari 2004 18:10
så du menar att jag får plats med jaguarer i ett 70 l kar??
#34 - 2 februari 2004 18:13
Hajen, går du in för att använda dåligt språk och ha en allmänt omogen inställning? Tycker att det blir dålig stämning genomgående när du är inblandad i ett ämne.

Det blir mycket roligare om man försöker acceptera att alla inte delar ens åsikter och respekterar de svar man får. Man behöver ju inte ta till sig av det man inte tycker är rätt.
#35 - 2 februari 2004 18:16
Hajen, går du in för att använda dåligt språk och ha en allmänt omogen inställning? Tycker att det blir dålig stämning genomgående när du är inblandad i ett ämne.

Det blir mycket roligare om man försöker acceptera att alla inte delar ens åsikter och respekterar de svar man får. Man behöver ju inte ta till sig av det man inte tycker är rätt.

Okey, nu fattar jag inte så mycket....
Om du tycker jag är omogen så varsågod, du får tycka som du vill jag bryr mig inte.
#36 - 2 februari 2004 19:44
Klart du får plats med dom i ett 70 liters, men kanske inte så stora ex. kanske runt en 12-15 cm[:-17]. Har själv mitt pare i ett 200 liters & dom är ca 25-30 cm med ca 500 ungar som är 3 veckor gamla.
Kan hålla med Peter i det han sa. Det blir lite dålig stämning emellanåt. [:-164]

Ps. Discus mania heter det väl???

Ursprungligen skickat av peterf

#37 - 2 februari 2004 20:00
Hej!

Till att börja med skall du ha 2 akvarier vid guppyuppfödning. 2st på 50-100l räcker utmärkt. I ditt 70l får du rum med kanske 4 hanar och 8 honor. Från det beståndet kan du nog kallt räkna med att få åtminstone 100st yngel varje månad. Är honorna produktiva ser jag inga problem med att du kan få 250-300 yngel också.

Men det är ett rackarns jobb att sitta med håv och fånga yngel dagarna i ända, att mata och hålla rent i uppfödningsakvariet och att hålla kedjan igång. Många guppy lever inte mer än något år, så det gäller att fylla på med nya vuxna fiskar.

Om vi ser rent ekonomiskt på din verksamhet, så är det trots zoo-affärerna ockerpriser förmodligen billigare att köpa frysta godsaker i form av mygglarver etc till dem, än att betala för elen som går åt för att driva ditt akvarium. (Å andra sidan kan det vara skoj att odla också, men kanske inte så skoj om resultatet endast är menat att bli mat).

I det rent etiska resonemanget är jag av den åsikten att det i ett akvarium är svårt att efterleva naturens villkor. Att därför mata med levande foder känns inte rätt. Guppyn du tänker släppa ned till de hungriga discusarna har inte skuggan av en chans så som de har i det fria. Därför tycker jag det är bättre att föda med dött foder eller med organismer som står lägre ned på utvecklingskedjan att de därför inte uppfattar det som att de blir just mat.

#38 - 2 februari 2004 20:17
Tja Alex:)
Ja tycker också du ska köpa mygglarver o annat gott ja tror själ att dom skulle tycka det var godare;)
Förresten så tycker ja att ALex inte har nån dålig stämmning i sina inlägg han e faktsist bara en 14 år Nörrlandspöjk o reagerar på sit sätt;)
Tobbe
#39 - 2 februari 2004 20:36
Jag tycker att du ska köra cyklops, mygglarver eller Artemia. Artemia kostar inte mycke och är väldigt lätta att kläcka/föda upp till bra storlek. så får du ett kar över men men
/Pålsson
#40 - 2 februari 2004 21:16
Hej,

En kommentar... Nu var det länge sen jag odlade på ciklider(vi pratar många många år) Men på den tiden, känner mig gammal, så var vi många som trodde att om man matade med yngel så var risken betydligt större att de man odlade på även skulle äta sina egna yngel. Vet inte om du har tänkt att odla på dina diskusar, men om det skulle vara så kanske någon vet om den sanningen fortfarande gäller.

/C
#41 - 2 februari 2004 21:32
Har inte discus själv, men har hört samma sak relativt nyligen.
#42 - 3 februari 2004 06:55
Varför odlar du inte Artemiaräkor? Blir typ 1cm långa max och innehåller massa näring. Det är deras "yngel" man ger till fiskars yngel. (Artemianauplier) Lätta att odla är de oxå!
#43 - 3 februari 2004 07:59
*Suck*
Ja, ni kanske har rätt. Men nu har jag redan satt upp ett akvarium till dom, vad ska jag ha då odla då? För skojs skull.
Akvariet är kalt dvs. ingen sand eller nått. Kom me förslag!
P.S JAG BER SÅ HEMSKT MYCKET OM URSÄKT OM JAG HAR VARIT OTREVLIG ELLER VAD NI NU UPPFATTAR.. [:)]
#44 - 3 februari 2004 08:17
Disskutera lite lugnare bara, och skäll inte ut de som kommer med synpunkter. Så ska du se att allt löser sig.

#45 - 3 februari 2004 08:19
Karet kan du ju ha till någe annat kul projekt, finns ju många andra fina fiskar du kan ha där! Nu vet jag inte hur stort ett lek kar till Diskus måste vara, men du kommer säkert på något=)

#46 - 3 februari 2004 10:47
Jag får fara till rolle idag o kola om jag hittar något spännande [:)]
#47 - 3 februari 2004 15:33
Wohoo![:-76]
Jag köpte 2 fjärilsciklid-par.
#48 - 3 februari 2004 16:01
Ok hoppas ddom får barn då
#49 - 7 februari 2004 15:10
Jag tycker att det är lite elakt eller att mata med gyppy yngel[:-133]
#50 - 10 februari 2004 16:01
du har nog gjort ett perfekt val!