guppy färger

#1 - 17 februari 2007 10:13
vad blir det för färg om man tar en blå guppy och en orange och dom fåre barn?:)
#2 - 17 februari 2007 10:34
Det beror på vad föräldrarnas föräldrar hade för färger. Färger kan dölja sig i generna. En god gissning är nog dock, blå orange eller blå och orange.
#3 - 17 februari 2007 10:38
Precis som Lena skriver så beror det helt och hållet på vilka gener föräldrarna har i sig. Dom kan ha ett antal olika gener som inte ens syns men som blommar ut först på deras barn.

Så att gissa hur barnen kommer se ut är jättesvårt. Finns bara ett sätt att ta reda på det. Para dom...
#4 - 17 februari 2007 12:16
Har 14-dagars yngel....

fiskennn skrev:
vad blir det för färg om man tar en blå guppy och en orange och dom fåre barn?:)

:) med den färgkombin, de är ännu för små för att se hur de blir men kan berätta då de visar sina färger....:)
#5 - 17 februari 2007 12:55
Jag har den blandningen och mina yngel har gula stjärtar ^^
#6 - 17 februari 2007 13:14
Olika då!

morrhoppa skrev:
Jag har den blandningen och mina yngel har gula stjärtar ^^

:) Mina börjar svartna på stjärtarna, några i alla fall.:)
#7 - 17 februari 2007 13:20
Ett av mina yngel har gul stjärt med stora fina svarta fläckar på :) Det andra är mest gul med en liten svart fläck och det tredje har bara blek gul färg med en fläck :)
#8 - 19 februari 2007 04:16
Guppy genetik är riktigt klurigt.. det kan dyka upp färger hos dem som man inte ser på ngn av föräldrarna. Sedan är vissa färger mer dominanta än andra oh det hela är ett komplicerat schema.. röd, blå och orange är ganska dominatta färger.. medans en sådan färg som vit inte alls är det.. men parar du blå med orange så beror det också på vad generationerna innan hade för färg.. så det kan slå över mest åt orange, men också blått.. Men testa och berätta för oss hur de blev,,
#9 - 19 februari 2007 22:18
Kolla in på Svenska guppysällskapets hemsida för guppygenetik...
#10 - 20 februari 2007 17:53
Jag har en guppyhane med jättehäftig färg, han är vit på kroppen med gulorange stjärt. Är det alltså svårt att föra vidare hans fina färger?
#11 - 20 februari 2007 18:41
Långt bort....

kariba skrev:
Jag har en guppyhane med jättehäftig färg, han är vit på kroppen med gulorange stjärt. Är det alltså svårt att föra vidare hans fina färger?

:) Hade du nu bott nära mej kunde jag ha överlåtit en guppyhona med exakt samma färg. Då är chansen stor att någon/några av avkommorna får föräldrarnas färger. Men försök hitta en liknande hona där du bor och sätt ihop dem. För närvarande har jag en hanne som skimrar i färgerna indigoblått/turkos/smaragdgrönt. Har nu yngel efter honom och får se hur de blir! Spännande!;)
#12 - 20 februari 2007 23:21
tummen skrev:
Kolla in på Svenska guppysällskapets hemsida för guppygenetik...

Adress?
#13 - 21 februari 2007 07:48
Försök med....

Jenny_E skrev:
Adress?

hem.passagen.se/mikeno/-02
:)
#14 - 21 februari 2007 07:49
Försök med...

Jenny_E skrev:
Adress?

hem.passagen.se/mikeno/-2k:)
#15 - 21 februari 2007 08:06
Sök på...

Jenny_E skrev:
Adress?

Svenska Guppysällskapet på nätet /Googles/:)
#16 - 21 februari 2007 11:23
#17 - 21 februari 2007 11:29
Kom inte fram...

Erik Rune skrev:

:confused: på den länken?? Kanske tillfälligt!
Men hallå, Norge! Ska snart dit! Kul att ni hör av er, om än sparsamt! Men välkommen till forumet!;)
#18 - 24 februari 2007 00:25
Ville bara uppdatera mina yngels färger, eller snarare den som har fått mer färg. Den har förutom sin gula stjärt med svarta fläckar på, fått fläckar på bakkroppen och en rödlila skimmrande rand på själva kroppen. Hon är sjukt häftig!

Annons