Guppy dräktig?

#1 - 22 oktober 2008 06:57
Hur ser man när Guppysarna är dräktiga? hur länge går de dräktiga innan ynglen kommer? Har en mal i karet och vill gärna vara beredd på att få in honan och ynglen i en nätkasse. Brukar det ske på dagen eller natten?
#2 - 22 oktober 2008 07:19
Har du Guppyn ihop med en hane så är hon dräktig ;)
Hon har en mörk dräktighetsfläck bak på magen som växer och blir större i takt med att magen växer.
En Guppy är dräktig 4-5v och när hon börjar dra sig undan kan det vara dags. Svårt att säga exakt vad din Guppy gör när hon ska föda eftersom det är väldigt individuellt. Det vanligaste är dock att de gömmer sig antingen ovanpå pumpen eller bland växter.
När på dygnet är oxå lite olika.
#3 - 22 oktober 2008 07:37
Nina82 skrev:
Har du Guppyn ihop med en hane så är hon dräktig ;)

Hon har en mörk dräktighetsfläck bak på magen som växer och blir större i takt med att magen växer.

En Guppy är dräktig 4-5v och när hon börjar dra sig undan kan det vara dags. Svårt att säga exakt vad din Guppy gör när hon ska föda eftersom det är väldigt individuellt. Det vanligaste är dock att de gömmer sig antingen ovanpå pumpen eller bland växter.

När på dygnet är oxå lite olika.

Ok, vad roligt :-D. För båda har en mörk fläck bak på magen. Det är lite mer än två veckor sen jag skaffade dem, så då dröjer det minst två veckor till iaf? Tycker detta är så roligt :-D. Speciellt då ja hört att de inte börjar föröka sig förrän tidigast ca en månad efter man startat upp karet.
#4 - 22 oktober 2008 07:42
sundancer skrev:
Ok, vad roligt :-D. För båda har en mörk fläck bak på magen. Det är lite mer än två veckor sen jag skaffade dem, så då dröjer det minst två veckor till iaf? Tycker detta är så roligt :-D. Speciellt då ja hört att de inte börjar föröka sig förrän tidigast ca en månad efter man startat upp karet.

Det kan vara så att de redan var dräktiga när du köpte dem oxå. Även om de inte gick ihop men hanar i affären så vet du inte hur de hölls hos odlaren. Eftersom Guppy har förrådsbefruktning räcker en betäckning till flera kullar.
#5 - 22 oktober 2008 07:48
oj, ok :-)
Hmm, då är det ju väldigt svårt att veta när de kommer? Jaja, får försöka hålla koll på och se när honorna drar sig undan lite :-)
#6 - 22 oktober 2008 18:45
Nina82 skrev:
Det kan vara så att de redan var dräktiga när du köpte dem oxå. Även om de inte gick ihop men hanar i affären så vet du inte hur de hölls hos odlaren. Eftersom Guppy har förrådsbefruktning räcker en betäckning till flera kullar.

Betäckning??? Det brukar man tala om när det gäller hästar och andra däggdjur.....:D Parning är mer rätt ord i det här fallet. :p

Men för att förtydliga det lite grann så funkar det så här; vid varje parning för hanen över ett spermiepaket, blir honan parad fler än en gång så lagras spermiepaketen i väntan på att behöva användas. Parningarna tar bara några sekunder så att tala om att de är "bara parade" en gång när de i själva verket gått med hanar i veckovis blir helt fel, honan är parad oändligt antal gånger, men när det väl gäller så kan spermiepaketen i praktiken inte överleva/lagras hur länge som helst, det är frågan om färskvara, så en hona som är "välparad" komer maximalt föda 3-5 på varandra följande kullar (om hon hålls separat), sedan är spermiepaketen för gamla, och det föds på sin höjd enstaka (och ofta klena/missbildade?) yngel...;)
#7 - 22 oktober 2008 18:46
sundancer skrev:
Hur ser man när Guppysarna är dräktiga? hur länge går de dräktiga innan ynglen kommer? Har en mal i karet och vill gärna vara beredd på att få in honan och ynglen i en nätkasse. Brukar det ske på dagen eller natten?

Skippa kassen, de flesta malar bryr sig inte om ynglen, skaffa lite mer växter istället så ynglen kan gömma sig (för föräldrarna) de första dagarna....:)
#8 - 22 oktober 2008 18:50
sundancer skrev:

Du vet väl om att du kan söka här i forumet? Jag frågar eftersom jag ser att du är relativt ny här på z-pet och denna frågan som du ställer är den i särklass vanligaste frågan, jag har nog besvarat den minst 30-talet gånger (om inte fler gånger) förut.:p

För att "bespara" oss detta så kan du, innan du postar din nästa fråga, söka (i forumet, inte i hela z-pet) på några olika sökord för att du skall se om din fråga ändå inte är besvarad redan. Lycka till.:)
#9 - 22 oktober 2008 20:05
tummen skrev:
Du vet väl om att du kan söka här i forumet? Jag frågar eftersom jag ser att du är relativt ny här på z-pet och denna frågan som du ställer är den i särklass vanligaste frågan, jag har nog besvarat den minst 30-talet gånger (om inte fler gånger) förut.:p

För att "bespara" oss detta så kan du, innan du postar din nästa fråga, söka (i forumet, inte i hela z-pet) på några olika sökord för att du skall se om din fråga ändå inte är besvarad redan. Lycka till.:)

OK, tack för all info iaf :-)
#10 - 5 november 2008 15:04
sundancer skrev:
OK, tack för all info iaf :-)

Men som sagt: hittar du inte svaret på en eventuell ny fråga efter att ha sökt i forumen så är du MYCKET välkommen att posta den, så skall vi försöka svara efter bästa förmåga!:D:D:D
#11 - 7 november 2008 20:01
Nu har den första kullen kommit :-D. Kan få det till 7 men det kan säkert vara fler som inte syns till än. Jag hade precis varit och bytt in min chokladmal mot två ancistrus på djuraffären och när jag kom hem fick jag denna fina syn :-). Är lite orolig för att ingen kommer klara sig då jag har för lite med växter och gömställen, men hoppas på att någon klarar sig iaf :-). Den andra honan kläcker nog när som helst också tror jag så då blir det ju ännu fler på en gång och det är ju bara en fördel då det blir för många yngel för de vuxna att jaga :-).

Är iaf överlycklig för de små bebisarna :-D
#12 - 7 november 2008 20:17
Kul :)

Lycka till ;)
#13 - 7 november 2008 21:23
Nu har jag lyckats räkna dem till 12 st :-D. De är himla snabba så de flesta kommer nog undan :-). Men undrar över en sak, hur matar man dem? Vågar de sig upp till ytan när man ger flingfoder? (Har hört att man kan mata dem med samma flingfoder som de vuxna, och är noga med att smula ännu mer)
#14 - 7 november 2008 21:29
Om du smular flingfodret så tar de det som trillar ner mot botten. De äter även småsmulor som hamnar på botten så mat kommer de hitta hela tiden.

När de är så små kan de inte ta mat på ytan eftersom de inte kan bryta ytspänningen eller vad man ska kalla det [:o]
Risken är större att bli uppäten av de vuxna oxå då.

Om någon vecka eller två kommer de simma fritt och äta det mesta som de vuxna gör.
#15 - 7 november 2008 21:31
Nina82 skrev:
Om du smular flingfodret så tar de det som trillar ner mot botten. De äter även småsmulor som hamnar på botten så mat kommer de hitta hela tiden.

När de är så små kan de inte ta mat på ytan eftersom de inte kan bryta ytspänningen eller vad man ska kalla det [:o]

Risken är större att bli uppäten av de vuxna oxå då.

Om någon vecka eller två kommer de simma fritt och äta det mesta som de vuxna gör.

Ok, men det låter ju jättebra, bra att de sköter sig så bra själva :-)
#16 - 9 november 2008 18:21
Jag har cirka 30-40 yngel (inte bra xD) och håller på att sälja ganska många av hanarna och gör resarvtioner för ynglerna, mina fiskar är alla egenuppfödda så dom har efter ett tag lärt sig att inte äta yngel (därför blir det så himla många O.o) så när det blir lite för många i framtiden så får du vara beredd på att sälja några [till bra hem förståss ^^]
#17 - 9 november 2008 21:59
Amanda321 skrev:
Jag har cirka 30-40 yngel (inte bra xD) och håller på att sälja ganska många av hanarna och gör resarvtioner för ynglerna, mina fiskar är alla egenuppfödda så dom har efter ett tag lärt sig att inte äta yngel (därför blir det så himla många O.o) så när det blir lite för många i framtiden så får du vara beredd på att sälja några [till bra hem förståss ^^]

Ja, har förstått att det går mycket fort sen, men nu första gången så är det klart att man vill se många överlevande, se vilka färger de får o.s.v. :-). Längre fram har jag tänkt starta upp ett 60L också och då får jag ju plats med fler guppys :-).

När jag räknar dem idag så får jag dem till 10 st, de vuxna verkar inte lika intresserade av att jaga dom som i fredes och det är ju bra :D
#18 - 9 november 2008 22:14
sundancer skrev:
Ja, har förstått att det går mycket fort sen, men nu första gången så är det klart att man vill se många överlevande, se vilka färger de får o.s.v. :-). Längre fram har jag tänkt starta upp ett 60L också och då får jag ju plats med fler guppys :-).

När jag räknar dem idag så får jag dem till 10 st, de vuxna verkar inte lika intresserade av att jaga dom som i fredes och det är ju bra :D

Kul att det verkar som de klarar sig :)

Snälla Guppyföräldrar du har. Mina jagar sina ungar i flera veckor och inte förrän nu har jag lyckats få några att överleva. 2st som är ett par veckor nu, man får nöja sig med det lilla :D
Har lagt i lite javamossa för att ge nästa kull lite större chans ;)

Lycka till med dina yngel :p
#19 - 11 november 2008 09:20
Jag köpte 4 guppy i lördags. 2 honor och 2 hanar.
Olika kön hölls var för sig.
Så igår såg jag ett yngel! Det gick fort tänkte jag!
Fram med yngelkassen. Har fått ihop kanske 8 st i den.
Såg en till imorse men den blev nog grodmat, för när jag skulle fånga in den var en groda där och simmade genast iväg, och ynglet var spårlöst borta...

Det var ju en bra bonus, köpte 4 fiskar, och har kanske 12 nu ;)
#20 - 11 november 2008 16:05
Linapina skrev:
Jag köpte 4 guppy i lördags. 2 honor och 2 hanar.

Olika kön hölls var för sig.

Så igår såg jag ett yngel! Det gick fort tänkte jag!

Fram med yngelkassen. Har fått ihop kanske 8 st i den.

Såg en till imorse men den blev nog grodmat, för när jag skulle fånga in den var en groda där och simmade genast iväg, och ynglet var spårlöst borta...

Det var ju en bra bonus, köpte 4 fiskar, och har kanske 12 nu ;)

Även om honor och hanar går var för sig i butiken så har de sällan gjort det innan, man kan nästan alltid räkna med att alla honor är parade när man köper dem....Läs denna tråd för mer info:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=115002&highlight=h%E5rda+fakta

Grodor är nästan alltid sugna på yngel, klogrodor antar jag att du har, så räkna inte med att få speciellt många överlavande yngel....
#21 - 11 november 2008 16:06
Nina82 skrev:
Kul att det verkar som de klarar sig :)

Snälla Guppyföräldrar du har. Mina jagar sina ungar i flera veckor och inte förrän nu har jag lyckats få några att överleva. 2st som är ett par veckor nu, man får nöja sig med det lilla :D

Har lagt i lite javamossa för att ge nästa kull lite större chans ;)

Lycka till med dina yngel :p

Med fler yngel i olika storlekar i akvariet verkar de tappa intresset för att äta dem.....:p:D
#22 - 11 november 2008 16:10
tummen skrev:
Med fler yngel i olika storlekar i akvariet verkar de tappa intresset för att äta dem.....:p:D

Ja, det är det jag strävar efter nu. Får jag bara de första två kullarna att överleva så kan jag andas ut [:o];)

Har hittat tre yngel som är ca. 2-3 veckor nu så de har ju ganska stora chanser att överleva. Javamossan gör verkligen sitt :)
#23 - 11 november 2008 16:11
Nina82 skrev:
Ja, det är det jag strävar efter nu. Får jag bara de första två kullarna att överleva så kan jag andas ut [:o];)

Har hittat tre yngel som är ca. 2-3 veckor nu så de har ju ganska stora chanser att överleva. Javamossan gör verkligen sitt :)

Du är på "rätt" väg, snart har du det omvända problemet, med för många yngel, sanna mina ord!:)
#24 - 11 november 2008 16:25
tummen skrev:
Du är på "rätt" väg, snart har du det omvända problemet, med för många yngel, sanna mina ord!:)

Nja.. Det problemet går ju snabbt att lösa med antingen drastiska åtgärder eller mindre drastiska.

Har ett tillfälligt akvarium på 84l med Paletter som ska säljas och de skulle nog bli överlyckliga med lite Guppysällskap men det tar såklart emot [:o]
Känner den lokale akvariebutiksägaren som gärna skulle ta några lite då och då och är medlem i en akvarieförening där man kan skänka några lite då och då så det skulle nog kunna lösa sig ;)

Funderar även på att tömma 63L på svärdbärare och ha det till min Guppyodling oxå :p
Har isf 45L, 54L och 63L med endast Guppy och några räkor och småmalar förstås :D
#25 - 11 november 2008 16:29
Nina82 skrev:
Nja.. Det problemet går ju snabbt att lösa med antingen drastiska åtgärder eller mindre drastiska.

Har ett tillfälligt akvarium på 84l med Paletter som ska säljas och de skulle nog bli överlyckliga med lite Guppysällskap men det tar såklart emot [:o]

Känner den lokale akvariebutiksägaren som gärna skulle ta några lite då och då och är medlem i en akvarieförening där man kan skänka några lite då och då så det skulle nog kunna lösa sig ;)

Funderar även på att tömma 63L på svärdbärare och ha det till min Guppyodling oxå :p

Har isf 45L, 54L och 63L med endast Guppy och några räkor och småmalar förstås :D

Ja, överskott kan man ju göra sig av med på många olika sätt:p.....auktion i Malmö till våren står ju också till buds....du har inte funderat på att dra det ett steg längre och gå med i svenska guppysällskapet? Även om deras hemsida är inaktiv så tror jag de har viss verksamhet igång.....
#26 - 11 november 2008 16:34
tummen skrev:
Ja, överskott kan man ju göra sig av med på många olika sätt:p.....auktion i Malmö till våren står ju också till buds....du har inte funderat på att dra det ett steg längre och gå med i svenska guppysällskapet? Även om deras hemsida är inaktiv så tror jag de har viss verksamhet igång.....

Har faktiskt funderat på det men håller inte de till i Stockholmstrakten?
Vet liksom inte om jag kommer ha någon nytta av dem här nere :confused:

Synd att de inte uppdaterar sin hemsida. Tror de förlorar en del medlemmar på det faktiskt.
#27 - 11 november 2008 16:38
Nina82 skrev:
Har faktiskt funderat på det men håller inte de till i Stockholmstrakten?

Vet liksom inte om jag kommer ha någon nytta av dem här nere :confused:

Synd att de inte uppdaterar sin hemsida. Tror de förlorar en del medlemmar på det faktiskt.

Jag tror att en del medlemmar bor i stockholmstrakten, men samtidigt tror jag de finns lite här och där.... kolla med Olof som du når via deras hemsida....och visst borde de satsa lite på sin hemsida, så skulle kanske också medlemsantalet stiga också....men någonstans så läste jag att de var på gång med en ny.
#28 - 11 november 2008 20:32
Nina82: Vi bor ju inte så långt ifrån varandra så vi skulle ju också kunna byta lite sinsemellan ibland ;-).

Fortfarande 10 yngel kvar. Ser att föräldrarna är där ibland och snokar, men inte alltför ivriga och ynglena är som sagt riktigt snabba och bra på att gömma sig, knappt så man ser dem själv ;-). Vattenpesten gör sitt verkligen. Har vattenpest planterad i botten som växer ända upp till ytan och sen en hög som även flyter i ena hörnet, där har de mycket bra gömställen :-)

Vad innebär guppysällskapet?
#29 - 11 november 2008 20:43
sundancer skrev:
Nina82: Vi bor ju inte så långt ifrån varandra så vi skulle ju också kunna byta lite sinsemellan ibland ;-).

Fortfarande 10 yngel kvar. Ser att föräldrarna är där ibland och snokar, men inte alltför ivriga och ynglena är som sagt riktigt snabba och bra på att gömma sig, knappt så man ser dem själv ;-). Vattenpesten gör sitt verkligen. Har vattenpest planterad i botten som växer ända upp till ytan och sen en hög som även flyter i ena hörnet, där har de mycket bra gömställen :-)

Vad innebär guppysällskapet?

Skulle vi helt klart kunna göra :)
Just nu har jag inte så mycket men vi får väl höra av oss när det börjar bli nåt ;) :p

Har du funderat på att gå med i vår förening? Du är jättevälkommen att komma och hälsa på våra möten. Har ett möte den 23/11 och ett julbord den 10/12 om du vill tjuvkika lite vad vi sysslar med :D

Vad Guppysällskapet innebär undrar jag oxå [:o]
Vet att de träffas och byter Guppy med varandra men mycket mer vet jag inte :confused:
#30 - 11 november 2008 21:38
Nina82 skrev:
Skulle vi helt klart kunna göra :)

Just nu har jag inte så mycket men vi får väl höra av oss när det börjar bli nåt ;) :p

Har du funderat på att gå med i vår förening? Du är jättevälkommen att komma och hälsa på våra möten. Har ett möte den 23/11 och ett julbord den 10/12 om du vill tjuvkika lite vad vi sysslar med :D

Vet att de träffas och byter Guppy med varandra men mycket mer vet jag inte :confused:

Ja, har faktiskt funderat på det :-). Vad var det det kostade nu igen? Den 23 kan jag tyvärr inte komma då jag är i Danmark, men den 10/12 kanske jag kan komma, låter trevligt med julbord och en liten träff :) När ska man senast isf höra av sig?
#31 - 11 november 2008 21:52
sundancer skrev:
Ja, har faktiskt funderat på det :-). Vad var det det kostade nu igen? Den 23 kan jag tyvärr inte komma då jag är i Danmark, men den 10/12 kanske jag kan komma, låter trevligt med julbord och en liten träff :) När ska man senast isf höra av sig?

Hade varit riktigt trevligt :)
Julbordet kostar 50:-/pers. och anmälan måste vara inne den 30/11.

Titta gärna in i vårt forum, där står all info under aktiviteter :)
http://nvsa.egetforum.se/forum/index.php?sid=44fa76c5d672b4ad81f177b941d2b750

Hoppas vi ses ;) :D
#32 - 11 november 2008 21:59
Vill bara påpeka oxå att det blir fler än 4pers. som det står i forumet ;)
Alla har inte anmält sig än utan kommer nog göra det vid nästa möte :)
#33 - 11 november 2008 22:02
Nina82 skrev:
Vill bara påpeka oxå att det blir fler än 4pers. som det står i forumet ;)

Alla har inte anmält sig än utan kommer nog göra det vid nästa möte :)

Ok :-)
Har en fråga bara, det står att varje årsavgift gäller för ett kalenderår, innebär det då att om jag betalar en årsavgift nu så gäller den bara till december, och att jag måste betala en ny i januari igen?

Annars väljer jag nog isf att vänta året ut ;)
#34 - 11 november 2008 22:16
sundancer skrev:
Ok :-)

Har en fråga bara, det står att varje årsavgift gäller för ett kalenderår, innebär det då att om jag betalar en årsavgift nu så gäller den bara till december, och att jag måste betala en ny i januari igen?

Annars väljer jag nog isf att vänta året ut ;)

Nej, såklart slipper du betala för detta året. Mötet den 23/11 kommer vara det sista mötet detta året (förutom julbordet). Den 25jan. kommer vi dra igång igen och du behöver inte betala för de första 2-3 mötena. Brukar ha årsmöte i mars och då ska årsavgiften vara betald om jag inte har helt fel för mig ;)
I början av februari kommer vi göra en liten resa till Åleds. Det är väl det som är planerat för tillfället utöver mötena.
#35 - 12 november 2008 09:48
Nina82 skrev:
Nej, såklart slipper du betala för detta året. Mötet den 23/11 kommer vara det sista mötet detta året (förutom julbordet). Den 25jan. kommer vi dra igång igen och du behöver inte betala för de första 2-3 mötena. Brukar ha årsmöte i mars och då ska årsavgiften vara betald om jag inte har helt fel för mig ;)

I början av februari kommer vi göra en liten resa till Åleds. Det är väl det som är planerat för tillfället utöver mötena.

Ok, det låter ju jättebra :).
Åleds låter spännande, vill gärna dit och kolla in alla deras fiskar m.m. Vill gärna se om de har några fina apistogrammas. Där jag har varit innan har jag bara sett fjärilar och jag vill gärna hitta andra sorter (planerar ett 240L sydamerika).
#36 - 12 november 2008 11:07
Nina82 skrev:

De skickar guppy till guppyutställningar/tävlingar över hela europa också....:)
#37 - 12 november 2008 11:09
sundancer skrev:

Åleds låter spännande, vill gärna dit och kolla in alla deras fiskar m.m. Vill gärna se om de har några fina apistogrammas. Där jag har varit innan har jag bara sett fjärilar och jag vill gärna hitta andra sorter (planerar ett 240L sydamerika).

Åled´s brukar ha olika Apistos inne hela tiden, kolla deras hemsida/mejla dem för mer info.....:)
#38 - 12 november 2008 12:40
sundancer skrev:

Då passar det ju perfekt att hänga på oss då ju :D
Åleds har det mesta och på deras hemsida kan man se exakt vad de har inne för tillfället. Mycket smidigt ;)
Har själv aldrig varit där och ser fram emot resan :)
#39 - 12 november 2008 14:54
Har varit inne och kollat nu och de har ju otroligt många olika, verkligen kul att få se dem och kanske ta med någon hem ;-).

Ja, jag ser också mycket fram emot det :-)
#40 - 13 november 2008 09:22
Nu får jag det till 11 stycken när jag räkna :-). Känns som att jag kommer få ett grymt överflöd av yngel om de är så här bra på att överleva, den andra honan kommer också kläcka när som helst. Kanske får starta upp mitt gamla 60L som "överflödskar" sen :-). Fast å andra sidan dröjjer det inte länge innan 240 litaren kommer upp och där kommer det vara några tetror som nog gärna tar ett och annat yngel.

Är riktigt förvånad faktiskt, ynglen är nu 6 dagar gamla och simmar i princip med föräldrarna. Det är inte ofta föräldrarna får lust att nypa efter dem och då ger de sig ganska snabbt så ynlgena kommer lätt undan. Det är lite roligt nu när de börjar få lite mer färg (inte de fina färgerna) men de är inte så bleka längre och man ser dem lättare :-).

Det är faktiskt väldigt roligt att se att de redan har olika personligheter för det är en liten tuffing som simmar i hela karet och gärna nära föräldrarna för att "utmana", medan någon annan tittar fram lite då och då men gärna håller sig i närheten av växterna och roten :-).
#41 - 13 november 2008 11:42
sundancer skrev:
Nu får jag det till 11 stycken när jag räkna :-). Känns som att jag kommer få ett grymt överflöd av yngel om de är så här bra på att överleva, den andra honan kommer också kläcka när som helst. Kanske får starta upp mitt gamla 60L som "överflödskar" sen :-). Fast å andra sidan dröjjer det inte länge innan 240 litaren kommer upp och där kommer det vara några tetror som nog gärna tar ett och annat yngel.

Är riktigt förvånad faktiskt, ynglen är nu 6 dagar gamla och simmar i princip med föräldrarna. Det är inte ofta föräldrarna får lust att nypa efter dem och då ger de sig ganska snabbt så ynlgena kommer lätt undan. Det är lite roligt nu när de börjar få lite mer färg (inte de fina färgerna) men de är inte så bleka längre och man ser dem lättare :-).

Det är faktiskt väldigt roligt att se att de redan har olika personligheter för det är en liten tuffing som simmar i hela karet och gärna nära föräldrarna för att "utmana", medan någon annan tittar fram lite då och då men gärna håller sig i närheten av växterna och roten :-).

Haha.. Låter som att du spenderar en hel del tid framför vattenburken :D
Akta så du inte börjar se vågor överallt ;) :p

Nädå.. Tjusningen med Guppy är just att man inte har en aning om hur de kommer se ut. Man sitter med spänning och väntar på att få se färger och man kan se hur deras färger ändras under det halvår som det tar innan de färgat klart. Kul :)
#42 - 14 november 2008 11:46
Nina82 skrev:
Haha.. Låter som att du spenderar en hel del tid framför vattenburken :D

Akta så du inte börjar se vågor överallt ;) :p

Nädå.. Tjusningen med Guppy är just att man inte har en aning om hur de kommer se ut. Man sitter med spänning och väntar på att få se färger och man kan se hur deras färger ändras under det halvår som det tar innan de färgat klart. Kul :)

Haha ja, när jag börjar se vågor så får jag nog dra ner på tittandet ;).
Nej men jag är helt fascinerad, är så glad att jag äntligen har möjlighet att starta upp några kar, har längtat efter det sååå länge. Så nu är man helt upp över öronen engagerad :D. Blir ju inte lika mycket TV tittande längre och det är positivt ;).

Ja precis, det ska bli så spännande att se vad det blir när de börjar färga ut, om om man får någon hane :)
Bilagor:
#43 - 15 november 2008 12:59
...eller hur många hanar det blir, samt hur de ser ut.
#44 - 24 november 2008 17:51
snor tråden lite snabbt :).
har 4 st guppies i ett akvarium. 1 hana och 3 honor.
kan det vara så att honorna går och väntar på att släppa sina yngel vid något speciellt tillfälle?
har fått en omgång yngel av honorna redan men nu har dom varit smällfeta och helt svarta hela vägen bak jäkligt länge men de verkar inte hända något.
dom går och ställer sig vid växterna och väntar och ser ut som om dom ska föda( exakt som förra gången , då jag såg när yngel ploppade ut:P) men där kommer aldrig några, nu är det inte så att dom är lite tjocka och lite svarta utan dom är väldigt väldigt feta och väldrigt svarta och har vatt det i några veckor nu :s

tack på förhand :)
#45 - 24 november 2008 18:07
criiillee skrev:
snor tråden lite snabbt :).

har 4 st guppies i ett akvarium. 1 hana och 3 honor.

kan det vara så att honorna går och väntar på att släppa sina yngel vid något speciellt tillfälle?

har fått en omgång yngel av honorna redan men nu har dom varit smällfeta och helt svarta hela vägen bak jäkligt länge men de verkar inte hända något.

dom går och ställer sig vid växterna och väntar och ser ut som om dom ska föda( exakt som förra gången , då jag såg när yngel ploppade ut:P) men där kommer aldrig några, nu är det inte så att dom är lite tjocka och lite svarta utan dom är väldigt väldigt feta och väldrigt svarta och har vatt det i några veckor nu :s

tack på förhand :)

En del honor blir inte smala igen efter en födsel utan förblir mer eller mindre feta hela tiden, så länge de har yngel i magen vill säga.
Tror nog inte det dröjer mer än något dygn innan det blir yngel hos dig. Det här med hur honor beter sig innan födsel är individuellt men mina honor gör så när de har max 2 dygn kvar. De får även en ljus svullnad vid analen det sista dygnet.

Lycka till :)
#46 - 24 november 2008 18:15
Nina82 skrev:
En del honor blir inte smala igen efter en födsel utan förblir mer eller mindre feta hela tiden, så länge de har yngel i magen vill säga.

Tror nog inte det dröjer mer än något dygn innan det blir yngel hos dig. Det här med hur honor beter sig innan födsel är individuellt men mina honor gör så när de har max 2 dygn kvar. De får även en ljus svullnad vid analen det sista dygnet.

Lycka till :)

förra gången jag såg födslen så ställde den sig också bland växterna och ville vara ifred osv.
Ja så kanske det kan vara med att dom är tjocka, är ju ingen expert somsagt så det är ju bättre att fråga (;.

den ena honan har också en svullnad längst bak, dock inte speciellt stor men somsagt så ser man ju den :P.

man vill ju ha lite nya yngel nu (;
#47 - 24 november 2008 20:45
Hihi =D Jag ficka 2 yngel idag =D
#48 - 24 november 2008 20:48
Hihi =D Jag ficka 2 yngel idag =D

Grattis :)
Jag fick ett antal igår :D
#49 - 25 november 2008 14:48
Nina82 skrev:

Jag fick ett antal igår :D

Haha du har ju helt ändrat mina tankar, igår åkte kampfisken ut och in med snygga guppys igen. Blev helt enkelt för sugen. ;)
#50 - 25 november 2008 15:42
får faktiskt guppy yngel just precis nu !:D
#51 - 25 november 2008 17:23
Ursäkta om jag lånar tråden lite!
Hur tusan ser dena mörka dräktighetsfläcken ut? alla mina honor har en mörk fläck bakom den tjocka delen av magen eller hur man ska säga. Har inget batteri i kameran helle så jag kan visa. Är väldigt osäker på att de har vart där hela tiden. har hafft dem i 3 veckor.
Tacksam för en vägledande bild. så jag vet om jag ska skaffa lite mossa direkt eller vänta ett tag.
#52 - 25 november 2008 17:37
på mina blir där inte bara en svart prick längst bak ,där går som en svart linje längst magen och sen blir pricken längst ut större och svartare.

Att skaffa mossa i tid är ju ingen nackdel.
#53 - 25 november 2008 18:59
JojjeN skrev:
Haha du har ju helt ändrat mina tankar, igår åkte kampfisken ut och in med snygga guppys igen. Blev helt enkelt för sugen. ;)

Haha.. Kul med Guppy :D

criiillee skrev:
får faktiskt guppy yngel just precis nu !:D

Då spådde jag ganska rätt då ;):p

wassen skrev:
Ursäkta om jag lånar tråden lite!

Hur tusan ser dena mörka dräktighetsfläcken ut? alla mina honor har en mörk fläck bakom den tjocka delen av magen eller hur man ska säga. Har inget batteri i kameran helle så jag kan visa. Är väldigt osäker på att de har vart där hela tiden. har hafft dem i 3 veckor.

Tacksam för en vägledande bild. så jag vet om jag ska skaffa lite mossa direkt eller vänta ett tag.

Alla honor har dräktighetsfläck hela tiden. Även om de inte är dräktiga.
Däremot växer fläcken i takt med att magen växer. Det är förmodligen därför som du inte tänkt på den förrän nu.
Jag tycker helt klart du ska skaffa mossa direkt. Eftersom du haft fiskarna i 3 veckor borde de föda inom 2 veckor iaf. Om de haft kontakt med någon hane de senaste månaderna vill säga ;)

Första bilden visar en vanlig Guppyhona som har 1-2 veckor kvar.
[ATTACH]15517[/ATTACH]

Detta är en Endlers Guppyhona dagarna innan födsel.
[ATTACH]15518[/ATTACH]

Hoppas bilderna visar lite hur det kan se ut trots att de inte är av bästa kvalité [:o]
#54 - 25 november 2008 19:40
Nina du spådde väldigt mycket rätt :P bara jag som var lite otålig tydligen eller något:P. idag har jag iaf plockat upp 32 nya yngel:) och har en hona som snart kommer föda också :)
#55 - 25 november 2008 19:53
criiillee skrev:
Nina du spådde väldigt mycket rätt :P bara jag som var lite otålig tydligen eller något:P. idag har jag iaf plockat upp 32 nya yngel:) och har en hona som snart kommer föda också :)

Minns själv hur lång tid det tog när jag väntade på första kullen ;):D
En näst intill oändlig väntan :p
#56 - 25 november 2008 20:35
Nina82 skrev:
Minns själv hur lång tid det tog när jag väntade på första kullen ;):D

En näst intill oändlig väntan :p

dock var detta min andra men känndes längre än den första ;) haha.
#57 - 26 november 2008 15:13
criiillee skrev:
dock var detta min andra men känndes längre än den första ;) haha.

Du blir snart van....:D

Annons