Guppy började klia sig,nu även svärdbärarna

#1 - 17 oktober 2006 10:52
Hej!
Är ny när det gäller akvarium men läser på så mycket jag hinner.
Nu till mitt problem, hade mycket nitrit i vattnet efter ngn vecka :confused: från att det varit perfekt. Tycker inte heller att jag matat så mycket i och med att alla har varnat mig för det.

Alarmerande rött på TETRA testet. Har bytt vatten så nu är testet bara "pissgult". Guppyn forsätter och kliar sig mot växter och sten och nu sen en vecka har de övriga guppysarna börjat samt Svärdbärarna. Silverhajen och mina albinomalar mår bra.

Tycker mig se att den svårt sjuka guppisen har väldigt röda gälar, ena fenan vid huvudet står rakt ut.
Djuraffären trodde jag hade ngn bakterie eller parasit och jag har behandlat för det men jag ser ingen förändring. Vad göra nu??
Ska jag ta bort den sjukeaste guppyn?

Önskar ett bra råd
Mvh acinna
#2 - 17 oktober 2006 11:15
Jag har samma problem med en av mina guppy honor hon är med röd vid gälarna och jag har inte häller fått svar på vad det kan vara,nått fel är det då min vän hade samma problem med ett par honor och dom dog efter ett tag , det verkar bara avara problem med honorna
#3 - 17 oktober 2006 12:18
kecca skrev:
Jag har samma problem med en av mina guppy honor hon är med röd vid gälarna och jag har inte häller fått svar på vad det kan vara,nått fel är det då min vän hade samma problem med ett par honor och dom dog efter ett tag , det verkar bara avara problem med honorna

hm, min är en hane och är väldigt röd i gälarna och ena fenan vid gälen står rakt ut. Hur bifogar man en bild så att Ni får se??
#4 - 18 oktober 2006 01:22
Står dina guppy o vaggar ? tendens till att fenorna klibbar , som de håller ihop fenorna ?
#5 - 18 oktober 2006 07:57
MaxRobban skrev:
Står dina guppy o vaggar ? tendens till att fenorna klibbar , som de håller ihop fenorna ?

Precis, den darrar och håller sig på botten och flämtar, tycker mig se i dag att den börjar bli blå/röd/svart runt huvudet. Jag tänkte ta bort den i går men det var omöjligt att få upp den. Skrämde nog livet ur den nästan.
#6 - 18 oktober 2006 07:58
fenan på ryggen ligger nere
#7 - 18 oktober 2006 23:15
Detta låter som det vi kallar Guppy sjukan / Fenklibb eller Torpedsjukan. Det orsakas av en parasit som ofta. Är inte fiskarna för påverkade så kan man göra stora vattenbyten och tillsätta salt i vattnet.. har man tur kan man stoppa det hela ibland. Detta är en hudparasit som drabbar främst guppy. Beroende på hur länge fiskarna har varit sjuka så är det vid tidigt stadium salt.. ta och läs på nätet om Ektozone t.ex eller använda bara grovsalt.. Är fisakrna riktigt påverkade så behöver det behandlas med medicin mot parasiter.

Ibland kan grundorsaken vara en tarmflagellat som bryter ner immunförsvaret och sedan tar hudparasiterna över och då främst ser man det på fenor och ev gälar.

På Svenska guppysällskapets hemsida håller man på och uppdaterar om sjukdommar som ofta drabbar just guppy.
http://hem.passagen.se/mikeno/texter/ssjuk.htm
Men just detta med " fenklibb" håller på att uppdateras. Jag känner Christina som ska göra det o be henne kanske skynda på det då många frågar just om detta och vilka preparat man kan använda..

Men god vattenhygien och sedan i tidigt stadium salt behandling o annars behandling mot parasiter.. finns flera olika man kan köpa i akvarieaffären, men nämner man vad det handlar om tar de förhoppningsvis fram rätt preparat.

Men dålig prognos på fiskar med fenklibb tyvärr... men ska se till att leta upp ngn bra information om detta som lätt går att hänvisa till.. möjligt det finns på forum som handlar om sjukdommar, inte kikat där

hälsn Robban
#8 - 19 oktober 2006 06:46
Tack så mycket, det stämmer in det Du säger. I går var min Guppy död. Det var tur det. (inte plågas längre)

Sen bytte jag lite vatten och la i salt samt lite bakteriekultur?? lite beredningsmedel?? eftersom jag har medicinerat mot parasiter i fyra dagar.

Alla andra fiskar verkade må bra. Men i morse så kliar sig de övriga Guppyhonorna och ena gubbyn har sänkt ihop sin stjärtfena även en svärdbärare kliade sig igen och har fenan hopklibbad på ryggen tyckte jag mig se. Jag hoppas att svärdbäraren hade det tillfälligt. Kan jag inte bara ta bort Guppysarna nu?? jag har gjort allt för att få ner nitriten, saltat, matat lite, bytt vatten om och om igen. Jag är så rädd att mina svärdbärare, albinomalar och silverhaj dör.
Mvh acinna

Annons