Guppy beter sig udda

#1 - 26 november 2006 10:19
En av mina guppyhonor som jag har i cirkus två månader, hon har fått en kull för ungefär tre veckor sen (det var då jag hittade den), beter sig skumt. Hon är väldigt tjock troligtvis gravid, och simmar med näsan uppåt i ca 30 graders vinkel, det ser ut som hon har svårt att simma och använder inte sjärten mycket alls. Hon vill inte äta. Igår var hon mest under ytan men idag verkar det som hon inte orkar vara där, hon ser väldigt matt ut.

De andra fiskarna beter sig som vanligt, äter och simmar som de brukar.
Det kan mycket väl vara fel på vattnet men då borde man väl se det på alla fiskarna?
#2 - 26 november 2006 12:33
Så blev det med hela 3 av mina honor efter dom fött, föresten, vad har dom för färgteckning?
#3 - 26 november 2006 13:36
Men de är ju tre veckor sen hon födde :S Kan man göra något åt det? Hon ser väldigt matt ut...
Hon har svart fena och de andra två har blåa med svarta prickar och killen är orangeröd.
#4 - 26 november 2006 14:40
det är utan tvekan ett sjukdoms symptom, troligen nån infektion i simblåsan eller liknande... [xx(]
Bilagor:
#5 - 26 november 2006 15:22
Vad gör jag åt det?
#6 - 26 november 2006 16:39
du ska göra det lättare för den stackars fisken och avlida den för den mår ju inte bra!
#7 - 26 november 2006 19:01
Finns det inget botemedel då? Typ antibiotika för infektionen?
Hur avlivar man skonsammast en fisk?
#8 - 27 november 2006 09:05
lever den forfarande? ja vet inte hur länge man ska vänta ibland kan dom friskna till men det lätaste sättet är att klipp huvudet av den ja veta tt det är hemskt men då lider den inte om man slänger i den i en påse och stänger in den ifrysen får den panik för det är en tropisk fisk och dom får panik ikalt vatten
#9 - 27 november 2006 18:35
Jag funderade på att göra så men jag är för blödig och tyvärr var jag ensam hemma :( Nu är hon i alla fall död.
Min polare sa att man kunde slänga dem i kokande vatten, att de aldrig hann känna någon smärta då.

Till följdfrågan: Varför blev min fisk sjuk? Jag har haft en innan med liknande symprom för ca fem-sex veckor sen. Hon dog också, skillnaden var att den honan hade jag bara en vecka och hon var skum från början. Den här honan som dog inatt har jag haft i fem-sex veckor och hon har varit pigg hela tiden. Störst och finast.
Kan det bero på vattnet? Eller fick jag någon sjukdom med den andra fisken?
Kollade Ph på vattnet idag (med sån ph remsa, jag snodde en bit från i skolan) det var ganska surt. Kan det bero på det? I vilket fall, vad gör man åt surt vatten?
#10 - 28 november 2006 16:21
Som Marcus sa, man kan avliva fisken genom att skära av ryggraden/huvudet eller bryta nacken på den. Det går fort.
Men man kan ju tycka att det känns svårt att göra.
Ett humant alternativ sägs vara att lägga fisken i kokhett vatten, den dör direkt och behöver inte lida mera, som morrhoppa sa.
Det svåraste är att avgöra när fisken är så pass dålig att den sannolikt inte kommer att klara sig med livet i behåll.
Därför är det bra att kunna fråga här på Zoopet! :)
#11 - 29 november 2006 14:12
Men jag behöver fortfarande hjälp, faktum är att ännu en fisk beter sig skumt. Han simmar ryckigt och verkar inte vila. Han vill fortfarande ha mat i alla fall.
#12 - 10 december 2006 20:22
Okey, nu har den fisken också dött och en till hona är dålig.
Hon matvägrar och är nästan genomskinnlig, jag tror det är fel på simmblåsan för det ser ut som något rött vid ryggraden inuti. Någon som vet vad jag kan göra?
Jag har haft i ett salt som jag fick av min syster som heter ektozon, är det något speciellt med det eller kan man lika gärna ha i vänligt salt?

Annons