Guppy beteende?!

#1 - 31 oktober 2007 20:01
Jag studerade mitt akvarium och upptäckte att mina guppys uppträdde lite märkligt. Rätt som det var fick de super fart och lixom snärtade sig själv mot bottenmaterialet (fin sand) elr mot vatten ytan elr någon växtdel.
Varför gör de så?

Vore oerhört tacksam för svar.
#2 - 31 oktober 2007 20:04
Det har jag sett på andra av mina fiskar.
Svärdbärare och Platys..

Dom kanske kliar sig?
Men det kan ju även va tecken på sjukdom i karet om ja inte minns fel.
#3 - 31 oktober 2007 20:31
De kliar sig, ja.
Fiskar kan göra det nån gång om sen utan att nåt är fel, men börjar de göra det ofta är det antingen fel på vattnet, eller de har nån sjukdom (som t.ex. vitaprick).
#4 - 31 oktober 2007 22:10
Jag brukar byta ut lite vatten när mina guppy gör så. Vet inte om det är rätt men de brukar sluta upp med att "klia" sig då.
#5 - 1 november 2007 05:55
Krax skrev:
Jag brukar byta ut lite vatten när mina guppy gör så. Vet inte om det är rätt men de brukar sluta upp med att "klia" sig då.

Då skulle jag tro att du gör alldeles rätt :) Ännu bättre kanske skulle vara om du har en skötselrutin där du byter vatten redan innan de börjar klia sig

Hur ofta och hur mycket vatten byter du? Hur stort är akvariet?
#6 - 1 november 2007 07:48
Jag har en skötselrutin och det har bara hänt 2-3 gånger.
#7 - 1 november 2007 08:00
Krax skrev:
Jag har en skötselrutin och det har bara hänt 2-3 gånger.

jag menar inte att du inte har en skötselrutin utan jag undrade hur din skötselrutin ser ut

men du verkar ju inte ha några stora problem med kliande fiskar så det är nog ingen fara
#8 - 5 november 2007 12:28
Knyttet skrev:
jag menar inte att du inte har en skötselrutin utan jag undrade hur din skötselrutin ser ut

men du verkar ju inte ha några stora problem med kliande fiskar så det är nog ingen fara

Nä, men att byta lite mer vatten och lite oftare är ju aldrig fel....
#9 - 28 november 2007 04:27
tummen skrev:
Nä, men att byta lite mer vatten och lite oftare är ju aldrig fel....

du har så rätt :)
#10 - 28 november 2007 15:15
Knyttet skrev:
du har så rätt :)

Jag vet!:D:p;)
Hur går det nu?

Annons