Guppy äta yngel

#1 - 2 november 2007 15:17
Äter guppy upp sina yngel?
#2 - 2 november 2007 15:19
Japp.
#3 - 2 november 2007 15:27
Endlers då?
#4 - 2 november 2007 16:21
Mina Endlers verkar inte ha mumsat i sig några yngel.
Mitt kar svämmar snart över med bebisar.. :D
#5 - 2 november 2007 16:45
Hehe ok vad roligt
#6 - 2 november 2007 21:20
Mina vildfångade jamaica-guppy äter inte sina yngel. Men det gör skalaren...
#7 - 3 november 2007 09:46
Ok men vadå har du fångat dom själv?
#8 - 3 november 2007 10:15
Tyvärr. Jag skulle gärna åka till jamaica och håva lite guppy. De är sålda som vildfångad stam och de ser oansenliga ut som djur brukar göra i naturen.
#9 - 3 november 2007 13:44
Krax skrev:
Tyvärr. Jag skulle gärna åka till jamaica och håva lite guppy. De är sålda som vildfångad stam och de ser oansenliga ut som djur brukar göra i naturen.
Va har du inte fångat dem själv:D
Bilagor:
#10 - 3 november 2007 22:00
stene skrev:
Va har du inte fångat dem själv:D

Nä jag skäms[:o] Det är FÖR DÅLIGT! :p
#11 - 5 november 2007 11:09
Nu börjar tråden spåra ur, även om jag också gärna ville åka och fånga fisk själv på plats, men jag tror nog att det kan hända att alla typer av guppy äter sina yngel, även om det är vanligare med odlingsvarianter, och då speciellt med guldfärgade varianter, det är min erfarenhet.
#12 - 5 november 2007 21:14
Sorry.

Men jag håller inte med. Det ser ut som om mina små guppy har alldeles för liten mun och för stora yngel för att kunna äta dom. De får bara en handfull yngel åt gången så de är relativt stora. Odlingsvarianter kan ju få uppåt femtio stycken och är mycket mindre än morsan.
#13 - 7 november 2007 15:06
Krax skrev:
Sorry.

Men jag håller inte med. Det ser ut som om mina små guppy har alldeles för liten mun och för stora yngel för att kunna äta dom. De får bara en handfull yngel åt gången så de är relativt stora. Odlingsvarianter kan ju få uppåt femtio stycken och är mycket mindre än morsan.

Det finns genetiska variationer när det gäller yngelstorlek/kullstorlek. Härstammar fiskarna från en grupp fiskar uppvuxna i en miljö med många predatorer så får honorna stora kullar med små yngel, är det tvärtom så att de härstammar från en grupp fiskar som kommer från ett område med få predatorer får de stora yngel, men färre istället. Alltså kan det även finnas vildguppy som föder stora kullar med små yngel. Du kan också råka på att det dyker upp såna här variationer inom odlingsvarianterna också, detta ligger kvar länge i generna och ploppar upp ibland....även om de flesta färgglada odlingsvarianter av guppy får betydligt större kullar med små yngel än t.ex vildguppy eller Endlers får. OK?:D
#14 - 7 november 2007 21:53
tummen skrev:
Härstammar fiskarna från en grupp fiskar uppvuxna i en miljö med många predatorer så får honorna stora kullar med små yngel, är det tvärtom så att de härstammar från en grupp fiskar som kommer från ett område med få predatorer får de stora yngel, men färre istället.

Intressant! Undrar om det är genetiskt eller en adaptation. Om det är en adaptation borde honorna i mitt akvarium där det går en hungrig skalar få större och större kullar med en allt mindre yngel. Chansen att ett pyttelitet yngel hinner lära sig att gömma sig duktigt är nog större om det får se (och lukta) att en massa syskon blir uppätna. Jag hade en hanne som lärde sig att gömma sig och det verkar som om han hann para sig med de långa honorna. Sen fastnade han i filtret... :(
#15 - 9 november 2007 17:30
Krax skrev:
Intressant! Undrar om det är genetiskt eller en adaptation. Om det är en adaptation borde honorna i mitt akvarium där det går en hungrig skalar få större och större kullar med en allt mindre yngel. Chansen att ett pyttelitet yngel hinner lära sig att gömma sig duktigt är nog större om det får se (och lukta) att en massa syskon blir uppätna. Jag hade en hanne som lärde sig att gömma sig och det verkar som om han hann para sig med de långa honorna. Sen fastnade han i filtret... :(

I scalarakvariet skulle det i så fall bli tvärtom, stora kullar med små yngel, etersom det då finns fler yngel som teoretiskt sett kan bli vuxna, föder honan få stora yngel så är ju risken större att de blir uppätna allihop i kullen....det handlar alltså om att sprida sina gener så mycket som möjligt.:D det är också så att i ditt scalarakvarium borde hanarna bli könsmogna tidigare, för att hinna para sig innan de blivit färggranna och lättuptäckta...om detta kallas adaption eller inte vet jag inte, men det kan i vissa fall vara det som avgör hur en stam "uppför" sig.:)
#16 - 18 november 2007 20:23
Förlåt att jag avbryter men jag har total kaus i mitt akvarium.
Jag har 8 tigerbarb och hela stimmet har prisis lekt/håller på + 4 platy varav två alldeles snart ska föda + ett par palettciklider som har ägg som håller på att kläckas kan jag ha alla yngel i ett 25 liters akvarium utan att någon art äter upp en annan?

Behöver ett snabbt svar
#17 - 20 november 2007 14:59
bessa skrev:
Förlåt att jag avbryter men jag har total kaus i mitt akvarium.

Jag har 8 tigerbarb och hela stimmet har prisis lekt/håller på + 4 platy varav två alldeles snart ska föda + ett par palettciklider som har ägg som håller på att kläckas kan jag ha alla yngel i ett 25 liters akvarium utan att någon art äter upp en annan?

Behöver ett snabbt svar

Nej.[:o] det är aldeles för litet.....

Annons