Intressant! Undrar om det är genetiskt eller en adaptation. Om det är en adaptation borde honorna i mitt akvarium där det går en hungrig skalar få större och större kullar med en allt mindre yngel. Chansen att ett pyttelitet yngel hinner lära sig att gömma sig duktigt är nog större om det får se (och lukta) att en massa syskon blir uppätna. Jag hade en hanne som lärde sig att gömma sig och det verkar som om han hann para sig med de långa honorna. Sen fastnade han i filtret... :(
I scalarakvariet skulle det i så fall bli tvärtom, stora kullar med små yngel, etersom det då finns fler yngel som teoretiskt sett kan bli vuxna, föder honan få stora yngel så är ju risken större att de blir uppätna allihop i kullen....det handlar alltså om att sprida sina gener så mycket som möjligt.:D det är också så att i ditt scalarakvarium borde hanarna bli könsmogna tidigare, för att hinna para sig innan de blivit färggranna och lättuptäckta...om detta kallas adaption eller inte vet jag inte, men det kan i vissa fall vara det som avgör hur en stam "uppför" sig.:)