Guppy

#1 - 5 november 2005 18:22
Hej!

Har nyligen startat upp mitt lilla akvarium igen och köpte in 4 stycken Guppys. 1 hanne och 3 honor. Hoppas på att få lite yngel. Hoppas kan man ju alltid. Sen får vi se om det blir några. *jag håller iaf tummarna*

Men nu till frågan. Lite dum, men bättre o ställe en dum fråga än att gå och fundera.
Om jag skulle få yngel hur ser man skillnad på dem om de är honor eller hanar?

Mvh Ida
#2 - 5 november 2005 18:29
[QUOTE=wolfgirl82]Hej!

Har nyligen startat upp mitt lilla akvarium igen och köpte in 4 stycken Guppys. 1 hanne och 3 honor. Hoppas på att få lite yngel. Hoppas kan man ju alltid. Sen får vi se om det blir några. *jag håller iaf tummarna*

Men nu till frågan. Lite dum, men bättre o ställe en dum fråga än att gå och fundera.
Om jag skulle få yngel hur ser man skillnad på dem om de är honor eller hanar?

Mvh Ida[/QUOTE]

Du behöver inte vara nervös.. du kommer att få yngel :)

Honorna har mindre färger än pojkarna.
#3 - 5 november 2005 19:49
Tack för ett snabbt svar. Det var som jag trodde då. Men man måste ju fråga när man inte är 100% säker :)
#4 - 5 november 2005 21:51
Det där med att guppy honorna har mindre färg som yngel vet jag ju inte om jag riktigt kan hålla med om. Honorna i dag har mycket mer färg idag, så kallade färgguppy, än vad dem hade förr i tiden. Då var honorna gråa och tråkiga (finns fortfarande), hanarna färggranna.

Det som jag har läst mig till bland annat här på forumet, och av egen erfarenhet är att honorna har redan från början har den svarta fläcken i baken, medans hanarna inte har det. Och det har stämt till nästan 100%.

Mina yngel är nu lite mer en 3 månader och jag kan se tydligt vilka som är honor och hanar.

Ta och sök här på forumet om guppy yngel. Det står mycket bra om hur man kan se vilket kön det är på ynglerna mm.
#5 - 6 november 2005 08:00
Jag har nästan lika färgfulla honor som mina hanar nu . Har bara en hona som är grå och hennes fenor är helt blåa. (Några av dom är framodlade av mig :D )
#6 - 6 november 2005 09:28
hmm

[QUOTE=CiklidKna]Det där med att guppy honorna har mindre färg som yngel vet jag ju inte om jag riktigt kan hålla med om. Honorna i dag har mycket mer färg idag, så kallade färgguppy, än vad dem hade förr i tiden. Då var honorna gråa och tråkiga (finns fortfarande), hanarna färggranna.

Det som jag har läst mig till bland annat här på forumet, och av egen erfarenhet är att honorna har redan från början har den svarta fläcken i baken, medans hanarna inte har det. Och det har stämt till nästan 100%.

Mina yngel är nu lite mer en 3 månader och jag kan se tydligt vilka som är honor och hanar.

Ta och sök här på forumet om guppy yngel. Det står mycket bra om hur man kan se vilket kön det är på ynglerna mm.[/QUOTE]

okej.. alltid lär man sig något nytt.. Kan väl försöka skylla på att jag hade just kommit hem från älgjakts avslutningen i slakthuset och var inte riktigt nykter :)

så jag ber om ursäkt om mitt svar var lite felaktigt :)
#7 - 6 november 2005 18:05
Det kan mycket väl stämma det du säger Bucket jag anklagar dig inte. Och det jag menar med att honorna har mer färg är på tjärtfenorna, kropparna är fortfarande grå, som PLaty5 säger eller svarta som jag har på några av mina bla.

Ville inte klanka ner på någon så jag ber om ursäkt. Gick bara efter mina egna erfarenheter och var jag har läst.
#8 - 6 november 2005 18:33
Då kan det alltså vara lite olika. Dom tre honorna jag har i akvariet så är det bara en som har färg på "bakkroppen" om vi säger så. Men inte alls lika mycket som hannen. Men jag väntar och ser vad som händer. :) Tack allihopa för era svar! :)
#9 - 6 november 2005 19:32
[QUOTE=CiklidKna]Det kan mycket väl stämma det du säger Bucket jag anklagar dig inte. Och det jag menar med att honorna har mer färg är på tjärtfenorna, kropparna är fortfarande grå, som PLaty5 säger eller svarta som jag har på några av mina bla.

Ville inte klanka ner på någon så jag ber om ursäkt. Gick bara efter mina egna erfarenheter och var jag har läst.[/QUOTE]

Nej Nej.. :) Det är lungt :)

Annons