Guppy

#1 - 6 maj 2005 17:07
Klarar sig Guppy yngel i 20*C ? det är ett litet akvarium på kanske 7liter vatten utan filer och doppvärmare
#2 - 6 maj 2005 17:15
Nej,de kommer att växa mycket dåligt. (Och ev också bli sjuka --> dö).
Mina yngel trivs mycket bättre med 25grader+.

Och du borde ha ett större yngelakvarium, med pump.
#3 - 7 maj 2005 06:51
Jag satte mina yngel en gång på lamprampen och hade en syresten i petboxen. Temperaturen var på ca 25 grader. Jag tog vatten från föräldrarnas kar, 2ggr/dag, och gav till ynglena. Hade dem så i 1½ vecka och sedan flyttade över dem till sina föräldrars kar. Nu har jag en nylonstrumpa på insuget istället.

Dessa var dock inga guppys.. men så gjorde jag med mina (molly-)yngel. :o
#4 - 7 maj 2005 06:56
[QUOTE=platy5]Klarar sig Guppy yngel i 20*C ? det är ett litet akvarium på kanske 7liter vatten utan filer och doppvärmare[/QUOTE]
Visst de klarar sej...MEN du bör byta vatten ofta minst 2L varannan dag.
Guppis klarar temp ner till 18 grader...men dom trivs nog bäst mellan 20-24 grader.
#5 - 8 maj 2005 06:42
[QUOTE=embliz]Jag satte mina yngel en gång på lamprampen och hade en syresten i petboxen. Temperaturen var på ca 25 grader. Jag tog vatten från föräldrarnas kar, 2ggr/dag, och gav till ynglena. Hade dem så i 1½ vecka och sedan flyttade över dem till sina föräldrars kar. Nu har jag en nylonstrumpa på insuget istället.

Dessa var dock inga guppys.. men så gjorde jag med mina (molly-)yngel. :o[/QUOTE]

OKeej, släpte ut mitt molly-yngel för dagar sen efter har varit i en yngelkasse över 6mån
#6 - 8 maj 2005 08:39
Jag skulle tro att om du köper en plastbyta på ca 30l från IKEA/ Claesohlsson så skulle det va mycket bättre än om du har dem i ett 7L dels för att de växer mer i ett större. De kostar bara runt en femtiolapp.

Det hade jag för ett år sedan och det funkade bra. Om du inte har en luftpump (syresten). Så kan du byta lite vatten varje dag och röra omkring lite grann.
20 grader är nog inget problem.

Det tror jag är den bästa ekonomiska lösning om man har Guppy yngel.

MVH MEW
#7 - 8 maj 2005 08:46
När jag hade guppyyngel så bodde dom i ett akvarium på 9L. DEt gick jätte bra, dom hade ingen syresten, eller värmare så tempen låg på 20grader. Jag bytte vatten högst 1gång i veckan då det blev för mycket alger och då tog jag bort allt vatten och fyllde på med nytt från kranen. Dom växte väldigt fort.
#8 - 8 maj 2005 09:26
Men jag har mina yngel i en liten yngelbox, dom är ca 10 st och boxen är nog inte större än 1 liter... är det nåt problem?
Borde jag flytta över dom i nåt större?
Ock isåfall kan jag då ta vilken burk/bytta som helst?
#9 - 8 maj 2005 11:51
Hur kan ja få vatten att röra sig utan filter ?
#10 - 11 maj 2005 08:19
Ta en stor sked och rör om i burken varje morgon och kväll så kan det bli bra.

Annons