Guppihanar som slåss?

#1 - 4 januari 2007 16:53
Jag köpte för 3 månader sedan en vacker gul guppihane som jag satte in till mina honor. Och för cirka 1 månad sedan så köpte jag en guppihane som är lika stor som en fullvuxen hona, ett mycket vackert exemplar.

Men nu är det så att den gula guppihanen har blivit helt utan sin vackra stjärt inatt :( Kan det vara den andra guppihanen som är boven eller är det en av platyna?
Har annars 2 pansarmalar, men de kan väl knappast vara boven? och inte heller neontetrorna?
#2 - 8 januari 2007 18:46
Ingen som vet om hanarna kan slåss med varandra? den mindre guppihanen bråkar och jagar den större hela tiden, sedan byter de plats och den större jaga den mindre
#3 - 8 januari 2007 19:15
det kan de säkert. alla fiskar kan väll slåss mot varandra egentligen. men du hur många honor har du? man måste ha en del honor för att kunna ha 2 eller flera hannar fick jag höra.
#4 - 8 januari 2007 19:23
Jag har 3 honor i olika åldrar. Jag hade ett kar med enbart guppyhanar ett tag då det blev överbefolkat i min mors kar. Och de bråkade aldrig.
#5 - 8 januari 2007 19:28
hmm, skumt, personligen så tycker jag att 3 honor är för några för 2 hannar, men jag e ingen guppy expert. kan också vara så att din nya hanne är elak. man kan ha otur med sånt ibland
#6 - 8 januari 2007 19:29
Ska vara det då... han gav sig på platyna som bodde i karet en tid också.

Men vad gör man då, om han är elak? det är ju liksom honom jag verkligen vill ha. Ska jag avliva/ omplacera den lilla hanen kanske?

Hur många honor rekomenderar du till 2 hanar då?
#7 - 8 januari 2007 19:37
hmmm avliva ska du aldrig någonsin göra bara för en fisk inte passar in. du kan skänka den till fiskaffären eller sälja osv. jag skulle personligen ha ca 4-5honor till 2 hannar, men de e bara min åsikt.

vet inte hur du ska göra, din nya hanne verkar vara elak, man kan aldrig vara säker på om han börjar attakera honorna då du tagit ut den lilla hannen, lr om han attakerar andra fiskar, jag skulle nog ta ut honom.

du har fisk garanti i 1 vecka. du kan alltså byta ut din nya hanne mot en snällare om det inte gått en vecka redan
#8 - 8 januari 2007 22:38
Jag får fundera lite över vad jag vill göra. Men jag ska prova köpa hem 1-2 honor till.

Men om han skulle vara elak, borde han väl även ge sig på neontetrorna som bor i karet?

Jag har haft honom i 3 veckor.

Annons