Guppies, roliga rackare

#1 - 20 oktober 2006 08:48
Nu har karet varit igång i en vecka (eller igår var det en vecka egentligen) och jag har suttit många timmar och tittat på mina guppies. De är underbara personligheter, nyfikna som få och väldigt individuella.

Igår lade jag ned en lerkruka till dem (efter att ha kokat den) och först var det bara "Mini", ett yngel som bara är ca 1.5 cm stort, som var inne i grottan. De andra provade att putsa lite på den på ovansidan. Efter ett tag så kom dock hanarna och tog över grottan, alla utom Citrus. Det var lite fajt om vars de skulle vara men sen lugnade det ner sig lite. Sen kom Diva in i grottan och då blev det livat. Hon körde dock ut hanarna för att få vara ifred :D Sen bestämde hon sig för att lämna grottan och Anarkist tog över den. I natt när jag var upp en sväng så tittade jag till akvariet och då var det bara K2 som låg inne i grottan.

Det är spännande att följa de små liven. Citrus är honornas favorit och han är mest dominant av hanarna. Därefter följer Purple Rain, Citronlakrits och sist Anarkist. Purple Rain och Citronlakrits (som har liknande teckning) följs åt nästan hela tiden, tills de stöter på någon hona, då får Purple Rain vara ifred och då brukar det dyka upp någon mer hona som Citronlakrits lägger beslag på :D En av de mindre honorna, Chomolungma, är dock intresserad av Anarkist, hon följer efter honom ganska ofta och om han börjar stöta på någon annan hona så kommer hon och buffar på honom :D

Vet egentligen inte vars detta passade in att skriva om men jag hoppas att admin kan flytta det om jag har skrivit på fel ställe :)

mvh Anna
#2 - 20 oktober 2006 09:11
Hehehe... visst är firrar roliga :p

Höll på att skratta ihjäl mig igår åt mina platys!!!!
Min hona Ruby fick för sig att Casanovas gonopodium var en
stor mask...:D :D :D
#3 - 20 oktober 2006 10:24
:D [:o]
#4 - 20 oktober 2006 10:49
ha h aha h.. kan inte mer än bara skratta!!
#5 - 20 oktober 2006 13:11
Behövs ingen TV...man har ju världens dokusåpa - dramatik i akvarierna :D
#6 - 20 oktober 2006 13:16
har jobbat på en djurbutik nu i 8 år och aldrig hört någon som haft sån koll på sina fiskar som du =)
// Miguel
#7 - 20 oktober 2006 13:22
Har fått fisk-nojja :D :D :D
Även minne som en guldfisk ;)
#8 - 20 oktober 2006 13:47
Menar du mig?

Jag är lite insnöad i det mesta jag håller på med :p När Aika var valp så analyserade jag varenda promenad vi var på. Vad gjorde hon när vi mötte en annan hund, vad gjorde den då i sin tur, vad gjorde jag för fel, vad kunde jag ha gjort bättre osv osv [:o]

Samma när det gäller hästen, jag kan stå i en timme och bara iaktta hans rörelsemönster för dagen innan jag tar in honom i stallet och går/rider ut. Minsta lilla värme någonstans så blir det en promenad med hästen istället för ridning [:o]

Inte konstigt att jag int hinner med något annat än djuren :p [:o]

mvh Anna
#9 - 22 oktober 2006 07:17
Gud vad ku! Jag vill höra mer om livet i ditt guppy akvarium :)
#10 - 22 oktober 2006 19:43
Ikväll var det spännande saker på gång i karet. Jag blev ledsen då Shark såg väldigt risig ut, hon låg bara på botten och flämtade :( Tänkte att jag får väl se om hon överlever tills imorgon (har skrivit om det här även på levandefödaravdelningen). Då såg jag en rörelse i närheten av Shark..och se, där var ett yngel! :D :)

Jag ringde svärmor och tiggde till mig ett par nylonstrumpbyxor, satte mig i bilen och hämtade dem, sen snabbt hem igen och trä foten från strumpbyxorna över pumpen (för att förhindra att yngel far in genom insuget).

De andra fiskarna var väldigt intresserade, först av vad jag pysslade med, Purple Rain, Citrus och Diva var fronttrupp och smakade på mina fingrar medan de andra höll sig lite i bakgrunden :D Därefter så simmade Chomolungma in i flytväxterna och hittade såklart åt ynglet, som har fått namnet Monty. Hon simmade runt honom ett tag men for sen ut ur växtligheten då hon upptäckte att jag hade hällt i mat i akvariumet. De andra fiskarna tittade lite inne i flytväxterna men simmade därifrån ganska snabbt. Monty stod bara still och tryckte lite under växterna.

Ska bli intressant att se om Monty är där imorgon och i såfall, om han fortfarande är ensamt yngel eller om det har kommit fler. Mamma Shark mår iaf bra :)

Mini började simma mer kring ytan och simma mer synligt öht nu när det fanns någon i karet som är mindre än honom :D

mvh Anna
#11 - 22 oktober 2006 23:43
Detta är rena dokusåpan... vi ska med intresse följa vem som blir utröstad som nästa fisk... Jag har massor med ungfödare o ser sällan ngt strategi med vad de håller på med, handlar mest om att leta mat och föröka sig.. Men får väl ta o kika lite mer i mina burkar...
#12 - 23 oktober 2006 13:07
Monty var kvar imorse :) Shark var i mittenskiktet av akvariet men när jag tände lampan så for hon ner på botten och efter ett tag hade Leslie blivit född. Hon har kämpat på hela dagen och bara avbrutit för att äta när jag gett de andra fiskarna mat. Har inte kunnat räkna alla yngel men tror iaf att det är ett tiotal vid det här laget. Två yngel verkar vara mörkare än de andra, kan det stämma? De har fått namnen Spock och Data.

Shark verkar inte så gärna vilja vara ensam när hon föder. När jag går därifrån så far hon fram till frontglaset och ligger där och tittar. Om jag sätter mig igen så börjar hon att föda men kan sedan flytta lite längre bak i akvariet. Jag har suttit och andats med henne halva dagen, då har hon också andats och när jag har tagit ett gjort en längre utandning så har hon krystat [:o] :D När jag har slutat att andas "lamazeaktigt" så har hon bara stått vid botten och andats som vanligt. När jag sen har börjat om med lamaze så har hon fött igen...

Får tala om för sambon att jag har haft en jobbig dag och hjälpt till vid flera förlossningar ;) :p

K2, den andra honan som är mörkare i färgerna, har varit den som har jagat ynglen mest. Hon har även varit och knuffat i Shark några ggr. Nu förmänskligar jag dem men det verkar faktiskt som om hon är sotis :confused:

mvh Anna
#13 - 23 oktober 2006 17:51
Underbar läsning!
#14 - 23 oktober 2006 18:05
du borde fixa din egen blogg på nätet så man kanläsa lite då och då =)
#15 - 23 oktober 2006 19:05
Tackar :) [:o]

Jag känner mig mest knäpp som har suttit och försökt hjälpa en fisk att föda en halv dag genom att andas [:o]

Tyvärr dog Shark :( Hon hade ju fått första ynglet igårkväll och det sista ynglet jag såg fick hon vid 15-tiden. Därefter började jag städa och när jag gick tillbaka till akvariumet några timmar senare så syntes hon inte till någonstans [:-28] Har inte hittat henne men antar att de andra åt upp henne..

Pumpen stannade nästan helt så jag blev tvungen att rengöra filtret [:-82] Trodde först att det kanske fastnat fisk i pumpen men det var bara smuts där. Fem minuter senare hade det nästan stannat helt igen så jag tog bort nylonstrumpbyxan och sen dess har det fungerat. Bytte lite vatten när det ändå blev så konstigt, tömde ut akvarievattnet i en vit bunke så att jag skulle se om det följde med något yngel. När jag hade bytt lite vatten så piggnade de andra fiskarna till. Har int tänkt på det så mycket men de har varit lite slöare sista två dagarna. Inte så att de har verkat sjuka.. men nu när jag bytte vatten så blev det mer fart på dem :) Hoppas verkligen att det inte blir något knas med värdena nu då jag blev tvungen att fixa filtret så pass tidigt..

mvh Anna
#16 - 24 oktober 2006 14:08
Du är inte alls knäpp... bara roligt att få ta del av livet i ditt guppy akvarium..
#17 - 24 oktober 2006 14:45
Idag har jag sett 17 fiskar i akvariet. Nu kan jag ju inte riktigt se skillnad på ynglen men det var tre ljusa så jag säger väl: Monty, Leslie och Sally
Såg även ett av de mörkare ynglen: Spock.. För er som undrar över namnvalen så är det följande förklaringar: Monty Roberts (hästviskare), Leslie Desmond (Natural Horsemanship) och Sally Swift (centrerad ridning) som är förebilderna. Spock känner kanske de flesta till....från Star Trek!! :D

Har knappt vågat titta i akvariet idag..är så rädd att jag har gjort något fel så att fiskarna mår dåligt :(

mvh Anna
#18 - 30 oktober 2006 08:14
Har 6 st yngel som växer så det knakar :D De är lika underhållande som de större fiskarna, om inte ännu mer underhållande. Här får man ju en möjlighet att följa dem från dag 1 :) De har som sagt växt till sig ordentligt. Ynglen som har överlevt håller mest till i Javamossan men har även blivit tuffare och tuffare för varje dag. I början höll de sig nära växterna på botten vid matning och när de ätit så skyndade de sig in i växterna igen. Nu far de upp nästan till ytan vid matning och är även mer i mellanskiktet mellan mattillfällena. De är olika personligheter, en av dem är jättetuff och utforskar hela karet, h*n är t om och simmar precis under magen på de stora fiskarna :p Det är även detta yngel som är och kollar pumpen med jämna mellanrum och smakar på doppvärmaren då och då :D Ett av ynglen är betydligt blygare/osäkrare än de andra och håller sig fortfarande nära växterna hela tiden. Där mittemellan finns de som tar simturer i halva akvariet men återvänder till växterna om de större fiskarna kommer för nära.

Igår såg jag något intressant, ni som har hästintresse förstår vad jag menar när jag skriver att ynglen simmade två och två som om de var med i en kadrilj :p För er andra ska jag förklara att de simmade två och två, ganska tätt nära varandra och med mellanrum till paret bakom och for sen så genom akvariet. Så simmade de ett bra tag..Någon förklaring? Sen återgick de till att simma var ohc en för sig. De håller dock gärna ihop, förutom ett yngel som gärna håller sig för sig själv.

Det får räcka så här, vill ju inte bli alltför långrandig [:o]

mvh Anna
#19 - 30 oktober 2006 13:20
Tänk att jag vet vad kadrilj är.. ska du ut i hästvärlden så kan du hitta många namn till dina fiskar.. Hur stora är dina största yngel nu.. har du börjat att kunna se skillnad på könen än eller är det för tidigt ?
#20 - 30 oktober 2006 19:33
Tänkte att alla kanske inte visste vad en kadrilj är :)

Ut i hästvärlden? Där har jag varit sen -87 ;) så jo, jag har ett nära nog outtömligt förrråd av namn :D

Jag skulle tro att någon som är duktigare än mig skulle kunna könsbestämma dem. Det är ett yngel som har större fenor än de andra.. Jag skulle ha lånat brorsans digitalkamera igen :D

Hanarna har fått klarare färger på fenorna (upplever jag iaf) och honorna börjar vara lättare att skilja från varandra.

mvh Anna
#21 - 31 oktober 2006 16:32
Jo du, jag var i hästvärlden också även om det var länge sedan, har varit med i Ponny EM en gång i världen.. men det var som sagt inte igår...
Att se skillnad på ungfiskar innan de fått färg är oftast lättast då man kan ana det man senare kallar yngelfläck.. så man brukar kunna hitta honorna..
Jag separerar mina ungiskar så jag har honorna för sig så de inte blir parade innan jag vill o med rätt hanne. Men brukar vänta tills hannarna får lite färg och då tar jag o flyttar dem, men innan dess brukar jag se vilkasom blir honor...
#22 - 1 november 2006 11:27
Det händer rätt ofta at guppyhonor dör när det "föder" yngel, så deppa inte för det! Ynglen som redan fötts "ersätter" ju ändå honan i de allra flesta fall.

Kan du inte ta lite bilder på fiskarna?

JAG har aldrig varit med om att just guppyyngel sugits in i pumpen, om det nu inte var så att de redan var lite sjuka, däremot är inte platy lika smarta, går också mer vid botten i början tror jag. Alltså var nylonstrumpan helt onödig och säkert helt och hållet anledningen till att din pump slutade fungera, det måste vara ett bra flöde igenom pumpen om nitrifikationsbakterierna skall kunna göra sitt jobb, tänk också på att skölja filtersvampen med svalt/ljummet vatten så att alla n-bakterier inte dör.
#23 - 9 november 2006 13:36
Måste bara få säga något annat i min guppytråd... Igår kväll flyttade Ancistrusarna Malva och Malte in i akvariet tillsammans med Amanoräkorna Snöboll och Snövit :) Min svärmor hade varit till Luleå och då köpte hon dessa malar och räkor till mig :D
#24 - 10 november 2006 23:23
Grattis! Välkommen in i räkomanernas förlovade samfund!:D Du kan väl dyka in i någon räktråd och berätta om dem där?;)
Grattis också till Ancistrusarna, berätta när de lagt rom, de bör leka om de bara trivs....:p :D
#25 - 11 november 2006 20:53
eldhroka skrev:
Måste bara få säga något annat i min guppytråd... Igår kväll flyttade Ancistrusarna Malva och Malte in i akvariet tillsammans med Amanoräkorna Snöboll och Snövit :) Min svärmor hade varit till Luleå och då köpte hon dessa malar och räkor till mig :D

Bra med svärmor som begriper vad man ska köpa eller hur ?

Annons