guppibäbisar ??

#1 - 20 augusti 2005 10:07
idag fick jag mina "guppibäbisar" som jag väntat länge på :)

men när jag skulle testa att ge dom lite mat så va det ingen som åt :( jag matade med smulat flingfoder...har tänkt att ge dom nykläckt artemia imorgon...men kan jag vänta med att ge dom något tills imorron??
#2 - 20 augusti 2005 11:11
[QUOTE=neon_kimpan]idag fick jag mina "guppibäbisar" som jag väntat länge på :)

men när jag skulle testa att ge dom lite mat så va det ingen som åt :( jag matade med smulat flingfoder...har tänkt att ge dom nykläckt artemia imorgon...men kan jag vänta med att ge dom något tills imorron??[/QUOTE]

ja du kan vänta, hur många fick du :D? ca 5 dagar sen födsel då :P
#3 - 20 augusti 2005 11:36
hmm men dom äter inget på kanske 1-3 dagar , beroende på hur rädda och stressade dom är.
#4 - 20 augusti 2005 11:46
[QUOTE=platy5]hmm men dom äter inget på kanske 1-3 dagar , beroende på hur rädda och stressade dom är.[/QUOTE]

jasså då är det la lung då..får vänta lite då :)
#5 - 20 augusti 2005 11:49
[QUOTE=DjHypnoz][QUOTE=neon_kimpan]idag fick jag mina "guppibäbisar" som jag väntat länge på :)

men när jag skulle testa att ge dom lite mat så va det ingen som åt :( jag matade med smulat flingfoder...har tänkt att ge dom nykläckt artemia imorgon...men kan jag vänta med att ge dom något tills imorron??[/QUOTE]

ja du kan vänta, hur många fick du :D? ca 5 dagar sen födsel då :P[/QUOTE]

hmm hur många fick jag.. de va inte så många, va kan de vart ca:7 st.. hoppas alla klarar sig:D
#6 - 20 augusti 2005 13:48
[QUOTE=neon_kimpan]ca:7 st.. hoppas alla klarar sig:D[/QUOTE]

Om inte annat så får du säkert fler om ca en månad igen.... :p Lycka till med bebbarna!
#7 - 20 augusti 2005 21:58
Jag fick guppy yngel i förgår och dem åt på direkten. Så det är nog lite olika.
#8 - 21 augusti 2005 03:45
mmm....ska testa idag med nykläckt artemia (mumms)...men brukar man inte få mer småttingar än 7?? men när jag vakna på morgonen så märkte jag att hon ynglat, så om jag vaknat tidigare så kanske de hade vart fler.. men men..
#9 - 21 augusti 2005 07:33
Men testa och mata dom idag.
Platy har ofta inga problem dom är uppe och äter andra dagen efter födslen.
#10 - 21 augusti 2005 08:21
mm jag testa idag, o artemia var en höjdare:) ...men hur gamla ska dom vara innan jag släppar i dom i det "stora" akvariet??
#11 - 21 augusti 2005 09:50
Större änn andra fiskars munnar . :)
Men om du matar dom 2-5gnger per dag så kan du räkna me att släppa dom 1-2månader .
Hur stort är akvariumet dom bor ?
#12 - 21 augusti 2005 18:48
[QUOTE=platy5]Större änn andra fiskars munnar . :)
Men om du matar dom 2-5gnger per dag så kan du räkna me att släppa dom 1-2månader .
Hur stort är akvariumet dom bor ?[/QUOTE]

menar du yngelakvariet? de är på bara några liter ca 4 l ...men jag ska flytta dom till ett större på ca 20 liter nån dag .. mitt vanliga akvarium är på ca 50 liter, ska snart köpa ett större på 100 liter, hittade det för 900 spänn med ehem inerfilter, doppvärmare och mat.. men jag funderar även på nått större :) men tyvärr har jag morsan mot mig men hon börjar mjukna lite ;)
#13 - 21 augusti 2005 19:56
Jaha okej.
Jag har mina guppysar i yngel-kasse där dom föds där växer dom upp också.:)
#14 - 21 augusti 2005 20:58
mm ok....vet ej vad som är bäst, jag är la fortfarande lite grön inom detta ;)
#15 - 22 augusti 2005 06:47
Det bästa är och skydda dom från dom större fiskarna .
#16 - 22 augusti 2005 11:44
japp
#17 - 25 augusti 2005 15:34
Hu går det me dom små då ?
#18 - 25 augusti 2005 17:50
[QUOTE=platy5]Hu går det me dom små då ?[/QUOTE]

joo då det går fint:D ..alla 8 lever än...men hur stora ska dom vara ungefär innan jag kan släppa i dom i akvariet? har redan fått ett svar som löd (tills dom är större än dom andras munnar typ) men jag skulle vilja veta en ungefärlig längd? i akvariet nu har jag guppy.sebrafiskar.kardinaltetror och kopparbarber!!
#19 - 25 augusti 2005 17:54
[QUOTE=platy5]Hu går det me dom små då ?[/QUOTE]

joo det går bra, alla 8 lever:D .. men när dom blir större finns det risk att dom parar sig med varandra så det blir inavel??
#20 - 25 augusti 2005 18:46
Nee de gör inget det tar flera ''generationer'' fårn samma kull för att de ska bli missbildningar det gör inget om dom para sig. Har själv Platy dom är syskon och dom parar sig.
#21 - 25 augusti 2005 19:32
[QUOTE=platy5]Nee de gör inget det tar flera ''generationer'' fårn samma kull för att de ska bli missbildningar det gör inget om dom para sig. Har själv Platy dom är syskon och dom parar sig.[/QUOTE]

vad bra, då slipper jag oroa mig:D ....men om det går några generationer så finns det risk eller? och vad kan man göra åt de??
#22 - 25 augusti 2005 19:58
[QUOTE=neon_kimpan][QUOTE=platy5]Nee de gör inget det tar flera ''generationer'' fårn samma kull för att de ska bli missbildningar det gör inget om dom para sig. Har själv Platy dom är syskon och dom parar sig.[/QUOTE]

vad bra, då slipper jag oroa mig:D ....men om det går några generationer så finns det risk eller? och vad kan man göra åt de??[/QUOTE]
Öhh jag tror knappast du behöver orora dig för missbildning. En snubbe hade köpte 1 hane å 2 honor, nu efter 2-3 år har han akvariet fullt. jag fick 1 hona av honom nu e mitt kar fullt....
#23 - 25 augusti 2005 20:18
jasså, då kan jag nog ta det helt lungt..tackartackar
#24 - 26 augusti 2005 05:52
ja men det tar kanske 5- fler generationer .:)
Jag vet inte om man kan göra något åt det .
Ge bort några kanske ?till nån zoo affär.
#25 - 26 augusti 2005 20:22
men om man köper några mer guppy, drar dom sig hellre till dom då??
#26 - 27 augusti 2005 06:29
Japp dom gör de, eftersom de andra känner varandra så dom kommer och para sig men om du köper in fler honor så kommer dom para sig mer med dom.
#27 - 27 augusti 2005 08:58
tack så mycket då vet jag :) ...men nu en helt annan fråga men, när jag ska kläcka artemia så blir det inget typ varanan gång, så jag får spara lite tills dagen efter ifall de inte kläcks, nån som vet vad detta kan bero på ???
#28 - 27 augusti 2005 10:22
Jag råkade på detta i går faktiskt. Jag har med guppy yngel som får artemia.
Det blev knappt någonting alls. Men sen så hade vi inte varit hemma på hela dagen så lampan till akvaritet (ett litetplast kar på 11 liter med en spottlight likande lampa som ljuskälla) hade varit släckt. Så vi trodde att det var det som gjorde att det inte blev kläckta riktigt. Men jag vet inte. Det sägs ju att dem vill ha det varmt och ljust.

Jag hoppas att det går bättre med denna satsen.

Vet inte om det hjälpe dig något. Det kan ju vara så att du har råkat få dåliga ägg bara.
#29 - 27 augusti 2005 11:32
mm kan nog vart att dom var dåliga...men iof så hadde jag ingen lampa över artemian så det kanske va de!!
#30 - 27 augusti 2005 16:27
Jag var in till min zoo handlare här i Sundsvall o frågade angåeende inavel av guppy o frågade om han var intresserad att byta in mina hanar mot anra nya hanar med fräscha gener o han sa att det gick hur bra som helst, men ca 2-3 av mina hanar mot 1 ny...
Det tycker jag var helt ok, då kan man ju få fler o fina färger o ev olika fina stjärtar oxå :D

Hoppas det går super fint med småttingarna

Btw mitt första yngel var bra precis 2 månader när han fick komma tillbaka till stora karet, jag har guldboror o svärbärare som största "munnar", funkade super bra.

Hur funkar det med artemia som yngel mat?
Är det dyrt?
Är det mycke jobb o jox för o få till det??

MVH Ann
#31 - 27 augusti 2005 17:09
Artemia funkar jätte bra som mat. Ynglarne bara älskar det. Första dagen kan dem vara lite kinkiga men sen går det bra.

Jag kör efter glassbunke modellen som finns att läsa om här. Och det funkar bra.
Som jag skrev innan så har jag ett plastakvarium som yngelkar och en spottlight som belysning. Jag har bara satt glassbunken brevid så det blir belyst och får lite värme.

Jag har haft guppy yngel innan men dem har inte klarat sig(2-3 st, dem blev mobbade av dem andra fiskarna sen =( .Och dog). Och om jag ska jämföra dessa som har klarat sig, så har dem växt dubbelt så fort. Och då är dessa dem första som får artemia och krossade flingor.

Mina ägg var inte så dyra 60 kr för ett rör och det kommer inte att gå åt till mina yngel på 20 st. Det syns knappt att man har tagit från det dem första dagarna.
#32 - 28 augusti 2005 08:14
[QUOTE=Queen of frogs]Jag var in till min zoo handlare här i Sundsvall o frågade angåeende inavel av guppy o frågade om han var intresserad att byta in mina hanar mot anra nya hanar med fräscha gener o han sa att det gick hur bra som helst, men ca 2-3 av mina hanar mot 1 ny...
Det tycker jag var helt ok, då kan man ju få fler o fina färger o ev olika fina stjärtar oxå :D

Hoppas det går super fint med småttingarna

Btw mitt första yngel var bra precis 2 månader när han fick komma tillbaka till stora karet, jag har guldboror o svärbärare som största "munnar", funkade super bra.

Hur funkar det med artemia som yngel mat?
Är det dyrt?
Är det mycke jobb o jox för o få till det??

MVH Ann[/QUOTE]

tack så mycket ann för dom bra svaren :) .. men jag får nog vänta lite innan jag släpper i dom i det "stora" då..
#33 - 2 september 2005 13:06
Har dom fått sina färger änn ?:)
#34 - 2 september 2005 14:02
nee de har dom inte :( tyvärr, men när kan man skilja på honor och hanar ??
#35 - 2 september 2005 20:11
Tycker nog att vissa färger kommer efter ca 1månad sedan blir det mer o mer, jag hade en mamma som det var väldigt mycke svart i o det syndes redan vid ca 2 veckor....
Men har inte sett nå kön på nån av mina småttingar, alltså om inte alla är tjejer då...., så om jag inte minns fel så såg jag mitt gamla yngel att det var en hane ca 1.5 månad eller så.

Det är så kul med yngel, har 2 oloka kullar nu på ca 20-25 st tillsammans med ungefär 3 veckor mellan dom. :D
Tycker dom växer lite så jag ska nog prova med artemia jag oxå.

Jag har inte heller nån värmare men en liten "luftpump" med filter tillsats och en spottlight o allt funkar super bra med det, har även provat i mindre kar o utan pump o då är det mycke mer jobb.

Hoppas allt gåt bra med småttingarna
MVH Ann
#36 - 3 september 2005 08:32
[QUOTE=Queen of frogs]Tycker nog att vissa färger kommer efter ca 1månad sedan blir det mer o mer, jag hade en mamma som det var väldigt mycke svart i o det syndes redan vid ca 2 veckor....
Men har inte sett nå kön på nån av mina småttingar, alltså om inte alla är tjejer då...., så om jag inte minns fel så såg jag mitt gamla yngel att det var en hane ca 1.5 månad eller så.

Det är så kul med yngel, har 2 oloka kullar nu på ca 20-25 st tillsammans med ungefär 3 veckor mellan dom. :D
Tycker dom växer lite så jag ska nog prova med artemia jag oxå.

Jag har inte heller nån värmare men en liten "luftpump" med filter tillsats och en spottlight o allt funkar super bra med det, har även provat i mindre kar o utan pump o då är det mycke mer jobb.

Hoppas allt gåt bra med småttingarna
MVH Ann[/QUOTE]

jasså, nee jag tycker mig inte se några färger än, men iof så var ju mamman inte så färgfull, men de kommer nog snart :)
#37 - 3 september 2005 08:35
föresten ville bara säga en sak, efter ca en vecka efter att dom föds, så hittade jag en liten stackare som hadde fasnat under sanden, mellan glaset :( så jag trode aldrig att han skulle klara sig, men efter lite artemia o vila så klarar han sig fint, fast han är ganska mycket mindre än dom andra men han klarar sig fint :)
#38 - 3 september 2005 10:27
hehe okej, mina guppy-yngel är runt 2månader nu .
jag har bara blåa.guppy men ja ser att jag har 2små oranga guppy dom växer snabst av alla. !
#39 - 4 september 2005 08:10
jasså, men konstigt att mina inte får några färger ???
#40 - 4 september 2005 08:19
Men det kanske tar lite tid. Dom är så fina alla andra är blåa men dom är ljus blåa sen så kommer det orange färg. Fast jag har bara 2st:(
#41 - 4 september 2005 17:57
mm de gör la de .... men kan det bli så att dom blir "färglösa" ??
#42 - 4 september 2005 18:36
Färgen kommer och komma sneare jag har vissa små guppysar som man kan nästan se igenom . Dom har ingen färg
#43 - 5 september 2005 05:40
mm ok ...nu är dom ju bara ca 2 veckor, men färgerna kommer nog snart *längtar* ...
#44 - 5 september 2005 06:00
Va e de för färger på honanan som födde dom ?
#45 - 5 september 2005 16:10
Jag hade guppies i ca 2,5 år (köpte inga nya under den tiden) och de ynglade hela tiden, av den sista kullen blev en missbildad sen gav jag bort allla till en kompis som ville ha dem och han har inte fått några missbildade än, det var 1 år sen. så det krävs ganska många generationer innan det blir missbildningar. Och om du ända är rädd för det så är väl det enda sättet att undivka det genom
att ha honor i ett kar och hanar i ett annat.
#46 - 5 september 2005 17:05
hmm jag tror hon var typ gul med lite svart i, tror de iaf ...mina sebrafiskar dödade hene och hennes make !!!
#47 - 5 september 2005 17:12
Min sebra dödade min hane . Såg honom död en morgon bara sen när ja tände lyset så komm sebran och fortsatte nafsa på han .
#48 - 6 september 2005 06:02
mm samma här, de va verkligen inte frächt, honan hade inga ögon eller nått, va nästan så man ville spola ner sebrafiskarna direkt, men men sånt som händer :(
#49 - 6 september 2005 20:54
men finns det nån som på ett ungefär kan säga hur långa ynglena bör vara innan jag kan släppa i dom i det stora akvariet ??

i det har jag kardinaltetror, kopparbarber och sebrafiskar, men sebrafiskarna litar jag inte alls på då dom dödade yngels föräldrar, men om man bortser från sebrorna, en ungefärlig längd, nån som vet ??
#50 - 7 september 2005 05:38
Har 5st som e runt 0.8mm jsut nu och dom simmar på. Men du kan INTE lita på sebrorna dom kommer och döda dom !
#51 - 12 september 2005 17:30
nee dom tog alla utom en :(
jag ska nu ge bort dom, de blir fint de ..
#52 - 12 september 2005 20:45
Vi fick guppy yngel ungefär samtidigt. Och mina är redan i släppa i det stora akvariumet sen någon dag tillbaka. Och dem är ca 1 cm långa.

Jag har Tetror, Guppy, Platy och Kampfisk i mitt.

Plus att jag har fått fler yngel på en annan guppy hona i dag. Ska bli kul och se vad dem får för färger. =)
#53 - 12 september 2005 20:52
lyckans ost haha ....mm jag har ju bara en enda kvar, och inga vuxna :(
ska inreda nån sortst plastbalja tänkte jag, på 70 liter..kan man göra det?? och trivs fiskarna även i ett sådant ?? plasten är ganska ljus inte som glas men den är ljus så, men men !!!
#54 - 13 september 2005 14:10
finns det nån som vet om jag kan inreda "plast-baljan" på 70 liter och ha guppy där ?? och isåfall hur många kan guppi kan jag ha ??
#55 - 13 september 2005 16:13
Jag tror att du skulle kunna ha guppy i en plastbalja eller liknade bara det finns en pump, värme och lite ljus, kanske någon liten mal. Jag har inrett ett plast akvarium (11L) eller vad dem nu kallas. Man kan köpa dem i zoobutiker i alla fall. Där jag har min yngel tills dem är så pass stora att det går och släppa ner i det stora akvariumet.
Jag tror inte dem bryr sig så mycket om dem ser ut. Bara dem har det bra. Du får se det som en liten inomhusdamm eller liknade =).

Hur många du skulle kunna ha? Du får räkna ungefär 5 liter/ Guppy. Plus att du får räkna bort lite vatten. Sand, växter mm tar ju plats oxå.
#56 - 13 september 2005 16:42
mm, man brukar vad jag har hört 1 cm fisk/liter vatten, men men, jag vet inte om jag ska sätta upp det, jag va med morsan på en akvariebutik, där dom hade ett begangnat på 450 liter som jag kanske ska köpa, annars blir det ett 375 liters, och då villa mamma inte att jag skulla ha massa småakvarier uppe, men men, nu är det la bara att hoppas på 450 :)
#57 - 17 september 2005 00:26
Dags för mig med, eller henne rättare sagt. Gravid var tösen när hon flytta hem till mig från zoo't. Får hoppas på att jag är vaken bara, nu ligger hon på pumpen och ser allmänt trött, sliten och ännu tröttare ut. God natt!
#58 - 17 september 2005 11:32
jasså vad kul, bara att hoppas på att allt går bra, och att hon piggnar till :) ..
#59 - 20 september 2005 20:46
Jag hade Platy yngel för ett tag sen... och Zebror... Jag släppte ynglena i stora karet när dom va ca. 2,5 cm. Det tog typ 1 timme så va alla 22! uppätna och mördade av Zebrorna. Sen tog det ung. lika länge tills jag hade gett bort alla Zebrorna!
#60 - 20 september 2005 21:39
[QUOTE=neon_kimpan]mmm....ska testa idag med nykläckt artemia (mumms)...men brukar man inte få mer småttingar än 7?? men när jag vakna på morgonen så märkte jag att hon ynglat, så om jag vaknat tidigare så kanske de hade vart fler.. men men..[/QUOTE]

Jo men många slinker ner i hungriga fiskars magar...
#61 - 21 september 2005 07:03
Det går inte och ha zebror och yngel, när jag skäpte ner mitt black-molly yngel så jagade zebran den hela tiden . Till slut så fick det nog och började bita på zebran , då gcik zebran över till min guppy hane nästa dag så var han död och inga fenor .
#62 - 21 september 2005 19:55
zebror är mycket fina men inte så snälla, jag fick bara 8 st yngel men har nu bara en kvar, o sebrorna ja dom är borta för länge sedan haha gött de !! ..

men nu har jag bara kardinaltetror och kopparbarber i det karet som guppy-ynglet ska vara i. Tror ni att jag kan släppa ner honom/henne i det stora snart ??

han är ca 1-1,5 cm lång !!
#63 - 22 september 2005 05:46
han är ca 1-1,5 cm lång !! .

Självklart kan du släppa ut de, sen när dom är vana vid yngel släpp ut hela tiden fast mindre och mindre yngel för varje gng .
#64 - 22 september 2005 19:28
mm då gör jag nog det då :)

och det blir nog inte några mer på ett tag då sebrorna gav sig på guppy paret :( men det kommer snart nya guppisar :)
#65 - 23 september 2005 05:35
jag köper aldrg zebror igen ! Låt dom små guppysarna växa upp :) det behövs inga nya eller ? :)
#66 - 23 september 2005 17:19
mm, nu är det så att jag bara har en kvar, sebrorna tog ju dom andra men det kommer fler :) ...
#67 - 23 september 2005 17:50
Jaha själv hade ja runt 25st yngel alla va blåa förutom 2st dom var ljusblåa och oranga jätte gulliga , men vita prick tog över dom och dödade nästan alla guppysar och platysar. :(
#68 - 25 september 2005 18:41
nee vad tråkigt :( ...

men jag ska snart skaffa fler guppy, hoppas de blir fler yngel !!

Annons