guppi och svärdbärarhane (sällskap)

#1 - 18 november 2004 11:09
Hej!

Jag har ett 40L akvarium och där har jag en svärdbärar hena och 6 guppihanar ska nu åka till en zoobutik och köpa en möjligt vis två fiskar till i akvariet då det finns hur mycket plats som helst så jag undrar villken fiskart skulle passa ihop med ovanstående och samtidigt kunna bo i ett lite mindre akvarium?
#2 - 18 november 2004 11:13
Personligen så tycker jag nog att du har lagomt med fisk nu men ska du kompletera så skaffa en partner till din svärdbärarhane. Jag tycker inte att du ska skaffa en ytterligare art då jag personligen tycker det blir för mycket fisksoppa då och ger ett grytigt intryck. Om du nu vill skaffa en art till så vill jag rekomendera dig en kamphane eller en färgstark kamphona.

Lycka till!
#3 - 18 november 2004 11:22
Ursprungligen skickat av Marie J

Om du nu vill skaffa en art till så vill jag rekomendera dig en kamphane eller en färgstark kamphona.

Lycka till!

Men blir inte kampisen agressiv på mina guppisar respektive svärdisen???
#4 - 18 november 2004 11:24
Jag har haft den blandningen och har det nu med och har aldrig haft problem med den kombinationen.
#5 - 18 november 2004 13:32
Ursprungligen skickat av Marie J

Jag har haft den blandningen och har det nu med och har aldrig haft problem med den kombinationen.

Så du menar att jag kan köpa en kamphane som jag alltid velat göra utan några problem? men är svärdbäraren fredlig då?
#6 - 18 november 2004 15:16
Jag tror det beror på vilken kamphane du köper, de är nämligen olika från individ till individ. Min kamphane är ganska mesig så i hans fall skulle nog inte vara nåot problem, köper du en bråkig liten rackare blir det nog inte så kul för guppysen... När jag testade att sätta ner min kamphona bland mina guppys en gång började hon däremot bita dom på direkten, så som sagt, det är olika för olika individer ! Jaja hoppas du får en just kamphane, som inte blir biten själv =)
#7 - 19 november 2004 00:09
Ursprungligen skickat av gickan_87

[quote]Ursprungligen skickat av Marie J

Så du menar att jag kan köpa en kamphane som jag alltid velat göra utan några problem? men är svärdbäraren fredlig då?
[/quote]Svärdbärare är fredliga och kampfiskar är nästan alltid trevliga mot de som inte är av samma art så jag tror definitivt att du kan köpa en kampfisk!
#8 - 19 november 2004 09:42
Tack! så jätte mycket allihopa ska iväg och tjata om en kampis nu i helgen!

Mitt [:-160]
Består av:
1 Svärdbärare
9[:-145]
1[:-170]
Och eventuellt en [:-131] i helgen [:-58][:-58]
#9 - 19 november 2004 09:48
i ditt första inlägg slrev ddu ju att du bara hade 6 guppy hanar o en svärdbärare nu har det plötsligt tillkommit 4 fiskar.
Din praktbotiahar alldeles för lite o dom ska vara i grupp.
Ja tycker ditt akvarie e lite i överkant för fullt.
Tobbe
#10 - 19 november 2004 09:52
Det är som cool säger! Är det så som du skriver i ditt sista tillägg så ska du inte ha fler fisk i och du måste ordna en annat kar till praktbotian!
#11 - 19 november 2004 09:59
Kan bara hålla med föregående talare... blir lite fel när man inte säger hela sanningen... du ska absolut INTE ha mera fisk i ditt akvarium o Praktbotian har inget i ett så pass litet akvarium att göra plus att den behöver kompisar.
#12 - 19 november 2004 10:12
Oj! Sorry!

Hur ska jag rätta till detta nu då??? jag fattar inte att jag skrev fel..... jag har 6 guppihanar ju de andra 4 har flyttat för ett bra tag sedan... och praktbotian bor ihop med 3 st andra i ett 500L akvarium så det skulle vara så här egentlige:

I mitt [:-160]

Har jag:
1 Svärbärare
6[:-145]
1[:-131] Eventuellt

Sorry ursäkta för den helknasiga felskrivningen [:(]
#13 - 19 november 2004 10:15
Tycker du borde köpa några kompisar till svärdbäraren istället för en kampfisk.

/Glenn
#14 - 19 november 2004 10:15
hehe det e lugnt.
Så du har en massa andra akvarier också;)rolit.
Men då tror ja inte det blir allt för mycke fisk men inge mer ne du skaffat din kampis.
#15 - 19 november 2004 10:15
En sån tur att du hade skrivit fel *pust*

Så fel det kan bli ibland.
#16 - 19 november 2004 10:20
Jo verkligen kopierade det från ett jätte gammalt inlägg fast då stod det 54 liter men har ett 500liters nu!!

Glenn: men jag vill inte ha en hona till min Svärdbärare för då blir det för mycket yngel.... och anledningen till att han bor i mitt 40liters kar är att han inte kommer överens med den andra hanen som han bara jagar runt runt runt...
#17 - 23 november 2004 12:18
HELVETE!

De går ju inte ihop har redan skadat tre Guppihanar så illa att de Blivit avlivade! Vad ska jag göra nu då just nu bor kampisen i en 2DL stor skål som sitter fast på akvariet vad ska jag gör nu?? Hur kunde detta ske om Kampfiskhanar är sååå "snälla?" Tacksam för vad jag ska göra snabbt!

Snabba svar tack!
#18 - 23 november 2004 12:48
ring akvariehandeln och fråga om du får lämna igen den..
#19 - 23 november 2004 13:09
Ursprungligen skickat av Nightmist

ring akvariehandeln och fråga om du får lämna igen den..

Tyvärr den ligger ju 5 mil hemifrån =*(
#20 - 24 november 2004 14:04
Har nu delat av akvariet med en glaskiva och så får de väl bo tills det kommer en annan lösning någon som har en redan nu?
#21 - 29 november 2004 09:29
Ingen?

40 [:-160]

4[:-145]
1 Svärdbärare
1[:-131]

---------------

1[:-33]
1[:-62]
2[:-18]

Annons