Gummiål..

#1 - 4 december 2003 20:56
Undrar om det är nån som har haft den och vad man då har för erfarenheter av den. Har läst lite på nätet men skulle vara kul att höra från nån som haft den.
#2 - 4 december 2003 22:59
Hej

Har du det latinska namnet på den?

MVH Roger
#3 - 5 december 2003 12:18
Affärerna brukar kalla Påfågelspilnäbbar för gummi ålar.
#4 - 5 december 2003 18:39
Gummiål är inte en fisk, det är nåt liknande en salamander om jag inte minns fel

//Marcus
#5 - 14 februari 2006 10:10
Typhlonectes natans, en sorts förhistorisk salmanader.

Läs mer här: http://members.tripod.com/~Tropic_Co...eacilians.html
#6 - 14 februari 2006 12:55
Gummiålar tillhör maskgroddjuren. Det är en besynnerlig amfibiegrupp. De har, till skillnad från ex. grodor och paddor, tänder och de föder vanligtvis levande ungar. Skötseln skiljer sig inte nämnvärt från fiskar. Vissa arter trivs bäst i rumstemperatur och förmodligen är alla arter rena rovdjur. Lämplig mat borde vara daggmask, upptinad mysis o dyl.
#7 - 14 februari 2006 14:20
jag har 2 st stora gummiålar..dom är rätt roliga faktiskt upp till ytan och andas lite å sen in i grottan där dom bor så kommer det liet luftbubblor därifrån. mina äter allt mitt foder.. brukar även slänga ner stora frysta tigerräkor, dom är populära..dom tar tag i en varsin ändå (otroligt hur mycket tom kan öppna munnen. sen så drar dom å sliter tills dom får en varsin del.

mycket roliga djur tycker jag..dock så river dom rätt mycket växter när dom slingrar sig runt å "leker" med varandra. men det kankse bara är för att dom är stora som dom lyckas dra upp växter å flytta stenar osv. kan tillägga att dom är ca 85 och 60 cm ovch 2-3cm i diameter..

Annons