Gulnande växter

#1 - 12 december 2005 11:41
Hejsan!
Skulle vara jätte tacksam om någon kunde svara på varför mina växter gulnar och nästan ruttnat lite.

Jag har bra ljus och näring. Funderar på om det kan bero på det kalkhaltiga gruset ?

Tacksam för svar.
#2 - 12 december 2005 12:04
Första frågan; Vad har du för näring?
#3 - 12 december 2005 17:30
jag har sera florena och rotnäring (kulor).
#4 - 12 december 2005 17:39
testa tmg eller pmmd

Testa TmG tropic master grow som är en flytande växtnäring (micronäring) eller annars kan du köpa olika pulver och blanda pmmd jag föredrar TMG det har hjälpt mig
/Bobbyfuller
#5 - 13 december 2005 05:02
jag ska byta grus idag, starta om allt från början....
hjälper inte det så testar jag tmg.

Mitt akvarie är ganska ny startat så jag kan tänka mig att det är svårt att få en bra biologisk balans i början, särskillt när det är relativt litet (110)

Tack för tipset!

MVH
#6 - 13 december 2005 05:14
[QUOTE=grebom]jag ska byta grus idag, starta om allt från början....[/QUOTE]
varför ?

du skrev att du använder kulor.
själv rör jag dom inte ens med tång för det finns ingen innehållsbeskrivning så man vet inte vad som släpper ifrån sej eller i vilka mängder.
sen brukar dom innehålla mycke järn vilket kan trigga trådalger.

fanns ingen innehållsbeskrivning av florena på seras hemsida vilket får den att verka dålig eftersom man inte vet vad den innehåller i vilka kvantiteter.

skulle tro du får samma problem även vid nystart.
#7 - 13 december 2005 07:12
[QUOTE=grebom]Jag har bra ljus och näring.[/QUOTE]
Jag får känslan av att dina växter inte delar den åsikten...

[QUOTE=grebom]Funderar på om det kan bero på det kalkhaltiga gruset ?[/QUOTE]Nej, inte en chans...

[QUOTE=grebom]jag ska byta grus idag, starta om allt från början....[/QUOTE]
Låter drastiskt... Vet du vilket KH/GH du har i vattnet? På en del håll i landet är det bara bra med kalk i gruset för det är så lite i vattnet...

[QUOTE=grebom]hjälper inte det så testar jag tmg.[/QUOTE]
Börja med att prova TMG, och behåll gruset...
#8 - 13 december 2005 10:31
[QUOTE=bobbyfuller]Testa TmG tropic master grow som är en flytande växtnäring (micronäring) eller annars kan du köpa olika pulver och blanda pmmd jag föredrar TMG det har hjälpt mig
/Bobbyfuller[/QUOTE]

wtf, för 3 dagar sen så visste du inte vad TMG och PMDD var? Hur menar du att TMG hjälpt dig?
http://www.zpet.se/forum/showpost.php?p=701594&postcount=11

Annons