Tänk bara på att Guldsömmarna KAN vara bland det aggresivaste du kan ha i akvarium.
Har själv Guldsöm, Eldbuk och lite malar i mitt kar. Det går bra för tillfället då den största guldsömshanen är lika stor som de största eldbukarna, men just nu har en av guldsömshonorna rom som hon vaktar, vilket gör att resten av fiskarna håller sig på högra sidan av karet. Betänk då att denna lilla hona bara är 4-5cm lång och de största eldbukarna är närmare 9-10cm...
Oscar skulle kanske funka bra, men vill du ha växter så funkar nog inte Oscar särskillt väl. Dessutom har jag läst många gånger om stora Oscar som blivit ihjältrackade av guldsömmar...
Blåcikliden är snäll, men relativt stor och ganska nära släkt med Guldsömmarna. Har läst om flera som lyckats ha dom ihop.
Annars har jag förstått att Nicaraguensis och Salvini skall kunna funka med Guldsömmar, likaså Jack Dempsey.
Visserligen är flera av dessa centralamerikaner, men Guldsömmarna skall tydligen kunna trivas ganska bra i pH upp mot 8. Tror jag har runt 7-7.5 i mitt kar och dom verkar trivas ypperligt.