Guldsömskompisar

#1 - 3 juni 2004 09:19
Hej!

Jag har ett par Guldsömsciklider och en synodontismal som skall få flytta från mitt trångbodda 130 liters till ett nyinköpt 450 liters.

Hur ni några förslag på kompisar till dessa. Prinsessan av Burundi så ut som en trevlig ciklid, men jag vet inte om denna art passar.

Tacksam för svar
// Karl-Einar
#2 - 3 juni 2004 09:36
Chokladciklid kanske..

Annars om du vill blanda biotop: Texas, Venustus.. funkar fint för min polare :)
#3 - 4 juni 2004 10:37
Är det ingen som har några fler förslag. Venustus var en ganska vacker ciklid. Tror ni att prinsessorna kan funka i detta akvarium?
#4 - 4 juni 2004 10:40
Guldsömmar kommer från centralamerika ph 6-7 och prinsessan är en tanganyikaciklid och skall ha ph 8-9 lite mer strömt ochså jag skulle föreslå hantelciklid,syspilum kanske med.
#5 - 4 juni 2004 11:08
Tack för förklaringen med ph-skillnaden. Hantelcikliden såg ut som en trevlig gynnare. Vad är syspilum för någon art, jag kan ej hitta den i sökmotorn.
#6 - 4 juni 2004 11:22
Delfincikliden funkar ochså bra med guldsömmen ochså var de kompisar till prinsessan jaha de finns en del jag har två bra förslag nr1. neol.lelupi 1par nr2. jul.maleri eller regani.
#7 - 4 juni 2004 11:37
Ursprungligen skickat av karle

Tack för förklaringen med ph-skillnaden. Hantelcikliden såg ut som en trevlig gynnare. Vad är syspilum för någon art, jag kan ej hitta den i sökmotorn.

Arten heter Vieja Synspilum..
#8 - 4 juni 2004 11:39
Guldsømmer kommer fra sør-amerika.
Ikke central amerika.

Ciklider fra central amerika kan gjerne ha en pH rundt 8.
Men Guldsømm som er fra sør-amerika foretrekker en ph på rundt 6,5.

Derfor passer ikke malawi særlig godt.

Men det er mange ciklider fra sør-amerika som passer sammen med guldsømmen.

Blant annet; Sjokoladecikliden, oscar, mange geophagus og andre sandspisere
#9 - 4 juni 2004 11:49
Jag har ett 450L med regnbågsfiskar grönbågfenciklid och lite malar,ett 152L är inköpt för yngel och som växtöverskottsburk.
#10 - 5 juni 2004 11:02
du kanske kan testa med påfågelsciklider. fast det kan hända att det blir lite trångt kanske fast det är en fin färg kombination tycker ja.
ja skulle hatestat med det och om det inte går så får man sälja någon av dom.:)
#11 - 6 juni 2004 14:52
Tänk bara på att Guldsömmarna KAN vara bland det aggresivaste du kan ha i akvarium.
Har själv Guldsöm, Eldbuk och lite malar i mitt kar. Det går bra för tillfället då den största guldsömshanen är lika stor som de största eldbukarna, men just nu har en av guldsömshonorna rom som hon vaktar, vilket gör att resten av fiskarna håller sig på högra sidan av karet. Betänk då att denna lilla hona bara är 4-5cm lång och de största eldbukarna är närmare 9-10cm...

Oscar skulle kanske funka bra, men vill du ha växter så funkar nog inte Oscar särskillt väl. Dessutom har jag läst många gånger om stora Oscar som blivit ihjältrackade av guldsömmar...
Blåcikliden är snäll, men relativt stor och ganska nära släkt med Guldsömmarna. Har läst om flera som lyckats ha dom ihop.
Annars har jag förstått att Nicaraguensis och Salvini skall kunna funka med Guldsömmar, likaså Jack Dempsey.

Visserligen är flera av dessa centralamerikaner, men Guldsömmarna skall tydligen kunna trivas ganska bra i pH upp mot 8. Tror jag har runt 7-7.5 i mitt kar och dom verkar trivas ypperligt.
#12 - 6 juni 2004 15:15
Guldsömmar är elaka fiskar, vi hade ett par samtidigt som vi skaffade en tidigare årgång av påfåglar.
Det slutade med att guldsömmarna fick flytta för att de små påfåglarna stod sargade bakom pumpen och vägrade komma fram ens för att äta. Då talar vi om påfågelciklider, finns inte mycket som kan hålla såna från att äta.
#13 - 8 juni 2004 08:21
Tack för alla svar!

Det börjar luta åt Jack Dempsey, Nicaraguensis eller eldbukar.
Salvini verkade vara värsta sortens monster :-)
#14 - 8 juni 2004 16:54
Jag har både guldsömmar och påfåglar funkar jättebra ihop lite gruffande nån gång om dan inget mer för övrigt passar färgerna ihop väldigt bra skulle jag varmt rekomendera
#15 - 8 juni 2004 17:23
jag har guldsöm, synspila, nicuraguenasa,samt eldbuk i mitt 720, o det är synspillorna som är mest aggro.
#16 - 8 juni 2004 17:57
Man ska inte ha små påfåglar tillsammans med ett par guldsömmar som har tänkt leka i alla fall.

Annons