Guldsömsciklider med div fisk

#1 - 4 september 2005 19:02
hej!

Jag har ett antal zebraciklider i ett 525l akvarium och tänkte köpa några guldsömsciklider och oscars, jag undrar då om det går och hur många av varge sort jag borde köpa och vad jag ska ha för inredning. Just nu har jag 30l kol sten samt 2 hinkar med röter inga växter.

snabba svar tack, tänkte köpa i morn.
#2 - 4 september 2005 19:03
köp oscaren lite större än guldsömmen annars kommer dom strida
#3 - 4 september 2005 20:05
okej, men hur många och vad ska jag ha för inredning?
#4 - 5 september 2005 07:28
jag skulle inte ha haft växter och stenarna ska byggas upp från botten annars välter dom dom i sin hemska omrednings glädje. Jag skulle tagit 4 oscars och 4 guldsömmar....
#5 - 7 september 2005 09:17
Får dom växa upp från det att dom är små så går dom bra ihop,har själv haft sånna
#6 - 7 september 2005 18:53
Köper du dem små så tycker jag du gott kan köpa några fler än 4+4, men du får räkna med att sälja fiskar efterhand som det börjar kännas trångt. Fördelen med att köpa lite fler är att då är du säkrare på att du får bra par och sen kan du själv välja bort de mindre snygga exemplaren för att i slutändan bara ha snygga exemplar kvar.

Tror jag började med 8 guldsömmar i mitt 300 liters och nu när största hanen har passerat 10 cm storlek så fungerar det att ha 2st guldsömmar förutom det lite mindre elbukparet som också går i samma kar. Pratar vi fullvuxna fiskar så skulle jag personligen gissa ett guldsöms par och ett oskar par blir ganska lagomt i ett 525 liters, kan till och med kan bli trångt om de börjar leka samtidigt.

Annons