Guldsömsciklider

#1 - 21 december 2014 22:13
Nu har mina Guldsömmar lagt sina första ägg :) är det några som har tips hur man ska gå tillväga för att lyckas?
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 21 december 2014 23:06
Guldsömciklider brukar oftast klara av att vakta sin egen avkomma (kanske inte vid första leken, men har de väl börjat leka så leker de snart igen).
Nykläckta artemiaägg är suveränt första foder
#3 - 22 december 2014 06:00
Ska man smula dem, eller lägga i dem som de är?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 22 december 2014 08:16
Luckyman skrev:
Ska man smula dem, eller lägga i dem som de är?

Smula vadå?
#5 - 22 december 2014 08:30
Guldsömsciklider

Hmm, det var visst som pulver :) men kommer verkligen ynglen hinna med att få i sig något med andra hungriga ciklider i karet?

#6 - 22 december 2014 13:40
Det bästa är om du har en artemiakläckare, och se'n försöker att få den nykläckta artemian direkt till ynglen. Det är nog för smått för att vuxna ciklider ska bry sig om det. Däremot bryr de sig nog gärna om ynglen :p
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 22 december 2014 13:42
Luckyman skrev:
Hmm, det var visst som pulver :) men kommer verkligen ynglen hinna med att få i sig något med andra hungriga ciklider i karet?

Som Shepard skriver - artemiaägg är små levande djur som skall kläckas
#8 - 22 december 2014 16:44
Ok. Tack för hjälpen. Ni är bättre än Google :) kan man se på färgen på rommen om den är befruktad? Den är just nu ljusbrun.

#9 - 22 december 2014 16:53
Hehe, där har vi en bra slogan... Zoopet, bättre än Google.

Är den befruktad så fortsätter den att vara gråaktig, är den obefruktad, så blir den vit.
#10 - 22 december 2014 17:03
Låter som min är befruktade :) grymt!

#11 - 22 december 2014 18:41
En fråga till om artemiaägg. Måste man kläcka dem för att kunna mata ungarna? Eller kan man ge dem som de är? Finns det några alternativ till artemia, om man ni inte hinner odla dem just nu?

#12 - 22 december 2014 18:50
Finns skalad artemia som ligger i en vätska, den kan man mata med som den är, eller kläcka. Använder den till mina Crenicichlayngel, testade att mata med dem utan att kläcka först, men är osäker på om de åt av den då, så nu kläcker jag dem. Vanligtvis säljs artemiaägg torra och oskalade, och då måste de kläckas. Fryst cyclops kan nog funka också, liksom frysta hummerägg. Men kläckt artemia går alltid hem, eftersom den rör sig.

Jag har artemiakläckare, som är som en svart plastskål med lock, med ett hål i mitten, där det ligger en sil. Artemian drar sig till ljuset/hålet i mitten, och samlas i silen. I med jodfritt salt, så kläcks äggen på ett eller ett par dygn. En kläckning brukar väl räcka ett par dagar, i alla fall för mig, vet inte hur andra gör.
#13 - 22 december 2014 19:15
Får sticka förbi akvarievalvet imorgon :) Men alltså... ni menar att i ett 540 l kar så kan man slappa ner nykläckta artemiayngel, och guldsömsciklidsynglena lyckas ta dem?
Trots konkurrans ifrån andra ciklider, och stor vattenmassa?
Matar man dem ifrån dag 1 eller när de är frisimmande?
#14 - 22 december 2014 19:18
Tja, du får ju försöka få ner artemian där ynglen är. Nå'n konkurrens från de andra fiskarna blir det nog inte, den nykläckta artemian är nog för liten för att vuxna ciklider ska ta den, däremot så äter de gärna guldsömsynglen.
#15 - 22 december 2014 19:21
Men från dag 1 är det som gäller?
#16 - 22 december 2014 19:24
En eller ett par dagar efter frisimmandet gör inget, har akvariet varit igång ett tag kan de nog hitta lite ätbart.
#17 - 22 december 2014 19:37
Jag brukar mata yngel som precis börjat simma med söndermalet diskusgranulat D-50 Plus med mycket gott resultat, så jag har slutat med artemia!
Då gäller det att låta det ligga och dra i vatten och så mosar man det till en gegga. Så blandar man upp geggan i lite mer vatten och använder en spruta med luftslang på för att åstadkomma ett litet moln av organiskt slam som ynglen står och klipper i, funkar klockrent! :)
#18 - 22 december 2014 19:38
Tusen tack för svar! Ska bli spännande och se om man lyckas :) kan bli en fin julklapp till mig själv om inte annat.
#19 - 22 december 2014 19:41
Shepard skrev:
Finns skalad artemia som ligger i en vätska, den kan man mata med som den är, eller kläcka. Använder den till mina Crenicichlayngel, testade att mata med dem utan att kläcka först, men är osäker på om de åt av den då, så nu kläcker jag dem...

Jag tycker inte yngel verkar gilla de skalade äggen, jag har behövt kläcka för att få dem att äta.
Cyclops funkar utmärkt efter någon vecka, och efter någon månad kan man börja med daphnia.
#20 - 22 december 2014 19:43
Lycka till :) Men det beror lite på hur mycket annan fisk du har om ynglen klarar sig, inte bara matningen.
#21 - 22 december 2014 19:50
Jag har förståt de Shepard :) funderar lita att flytta över dem när de är frisimmande.... Om de ens lever så länge. Hört att mamman ofta äter upp de första kullarna.

#22 - 22 december 2014 19:53
Du kan ju låta dem gå med föräldrarna ett tag, tills du ser att de börjar minska en del i antal, du behöver inte flytta dem med en gång. Dels för att de nog har lättare att klara sig själva när de fått lite storlek, och också för att de inte ska triggas att leka så snart igen, vilket tar på honans energi. Mina var bra yngelvårdare redan från början.
#23 - 22 december 2014 20:04
Sjukt grymma färger på din hona :) min är yngre och inte samma kontrast mellan färgerna.

#24 - 22 december 2014 20:08
Ja, de var fina :) Skulle vilja ha guldsöm igen, men nu har jag ett Crenicichlapar med yngel i det karet.
#25 - 24 december 2014 09:33
Nu har de kläckts. Först trodde jag att äggen blivit uppätna, men hittade dem senare under en sten.
En liten grå levande massa :) men åter igen.
Inhandlat artemia, men de behöver inget innan de blir frisimmande?! Eller missförstod jag er?
God jul på er förresten :)

#26 - 28 december 2014 21:38
Luckyman skrev:
Nu har de kläckts. Först trodde jag att äggen blivit uppätna, men hittade dem senare under en sten.

En liten grå levande massa :) men åter igen.

Inhandlat artemia, men de behöver inget innan de blir frisimmande?! Eller missförstod jag er?

God jul på er förresten :)

Nej, de behöver inget innan de blir frisimmande, innan dess lever de enbart av gulesäcken.

God jul själv, så här i efterhand :)

Annons