GuldsömsCiklidens lekbetende

#1 - 2 juli 2008 19:04
Jag fick för ett taga sedan när jag köpte ett Kar överta 2 st fullvuxna GuldsömsCiklider,jag har alltid trott att det var två hanar eftersom dem är väldigt Hatiska mot varandra mycket gräl osv..plus dem är väldigt lika,jag vet att hanen ska ha större Huvudpuckel men det har bägge tycker jag kanske den ena har mindre men det är "hårfint"i så fall..

Men fram till i dag så har det hänt nåt dem gillar varandra den ena vibrerar framför den andra,det har den gjort förr men direkt efter har det varit slagsmål precis som hemma;):Dmen denna gång blir det inget Gruff imellan dem.Den ena letar platser hela tiden,hittar en sten putsar den lite går ner på den sen upp,sen till nästa sak samma visa hela tiden och den andra simmar efter och skakar.Båda har rören ute det ser man tydligt,nu till min fråga kan detta vara ett Lekbetende på dessa individer eller är det bara två Hanar som har fattat tycke för varandra;):)
#2 - 2 juli 2008 19:10
Jag glömde också att säga den ena gräver också lite det har den aldrig gjort förr..
#3 - 2 juli 2008 19:12
Bilder? Hur ser de ut i färgsättning, de gula fenkanterna, och så vidare? Hur ser äggläggningsrören ut? Min första tanke är att det är två honor, eftersom det händer hos en del arter att två honor "leker" tillsammans.

Guldsömmar är lätta att se könsskillnad på, särskilt som vuxna, hanar och honor är rätt olika.
#4 - 2 juli 2008 19:18
Micke_A skrev:
Bilder? Hur ser de ut u färgsättning, de gula fenkanterna, och så vidare? Hur ser äggläggningsrören ut? Min första tanke är att det är två honor, eftersom det händer hos en del arter att två honor "leker" tillsammans.

Guldsömmar är lätta att se könsskillnad på, särskilt som vuxna.
Dessa är vuxna men jag ser inte nån skillnad på dessa förutom då Puckeln är Lite mindre,alla fenor ser likadana ut tycker jag,äggläggningsören är hel vit på den ena och den andra är den vit med ett rött streck i mitten tyckte jag att jag såg.
#5 - 2 juli 2008 19:24
Men kan två honor visa ett sådant betende innan leken tänkte jag då mest på,det ser mest ut som två hanar tänkte mest då på all Slagsmål som har skett.
#6 - 2 juli 2008 19:27
Honor är mörkare på kroppen än hanar, och har mindre och rundare fenor. De gula fenkanterna är mycket bredare på hanar än på honor. Hanarna har raka rader med blå prickar på sidan, på mörk botten, som bildar ett sorts nätmönster.

Hane:
http://www.sklorex-akvarium.cz/images/fotogalerie3/aequidens_rivulatus.jpg

Hona:
http://aquaworld.netfirms.com/Cichlidae/Aequidens/Aequidens_rivulatus.jpg

Vad det gäller äggläggningsrören, har hanen ett smalt och spetsigt rör, och honan har ett tjockt och trubbigt rör.
#7 - 2 juli 2008 20:02
Micke_A skrev:
Honor är mörkare på kroppen än hanar, och har mindre och rundare fenor. De gula fenkanterna är mycket bredare på hanar än på honor. Hanarna har raka rader med blå prickar på sidan, på mörk botten, som bildar ett sorts nätmönster.

Hane:

http://www.sklorex-akvarium.cz/images/fotogalerie3/aequidens_rivulatus.jpg

Hona:

http://aquaworld.netfirms.com/Cichlidae/Aequidens/Aequidens_rivulatus.jpg

Vad det gäller äggläggningsrören, har hanen ett smalt och spetsigt rör, och honan har ett tjockt och trubbigt rör.
det lutar då efter jag har sett bilderna åt att det är hanar,den sista bilden du länkade den hade ingen färg alls ska den se ut så??Den ena har en sådan puckel men inte den andra inte så kupad,som du beskriver Äggläggningsrören så är det nog som jag försökte beskriva i form så stämmer det som du säger.
#8 - 2 juli 2008 20:06
Ok, vore bra om du kunde ta några bilder.
#9 - 3 juli 2008 05:32
Här är nån bild på denna tråd det går kanske att se vad det är fått nåt
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=120074
Bilagor:
#10 - 3 juli 2008 05:36
Här två bilder som jag hittade i datorn en av varje,det vita på nosen på den ena är ifrån ett slagsmål med den andra
#11 - 3 juli 2008 11:40
Synd att inte stjärtfenorna syns, och att bilderna är så mörka, men jag tycker de ser ut som honor. För små "pucklar" med tanke på deras storlek, för mörka, och de gula fenkanterna ser rätt smala ut, för att vara hanar. Men bilder där stjärtfenan syns, och gärna lite ljusare, vore bra.
#12 - 3 juli 2008 12:50
Micke_A skrev:
Synd att inte stjärtfenorna syns, och att bilderna är så mörka, men jag tycker de ser ut som honor. För små "pucklar" med tanke på deras storlek, för mörka, och de gula fenkanterna ser rätt smala ut, för att vara hanar. Men bilder där stjärtfenan syns, och gärna lite ljusare, vore bra.
dem är rätt så smala fenkanterna om jag jämför bilden på Hanen som du länkade till så det lutar nog åt Honor:)
#13 - 3 juli 2008 20:57
dem är rätt så smala fenkanterna om jag jämför bilden på Hanen som du länkade till så det lutar nog åt Honor:)

Ja, det tror jag också :)

Skaffa en hane, guldsöm är en art där man kan ha flera honor till en hane.
#14 - 4 juli 2008 04:48
Micke_A skrev:
Ja, det tror jag också :)

Skaffa en hane, guldsöm är en art där man kan ha flera honor till en hane.
Tror du att hanen bör vara samma storlek då
#15 - 4 juli 2008 11:08
Tror du att hanen bör vara samma storlek då

Helst lite större, eftersom det är så det brukar vara, hanar är större än jämngamla honor.
#16 - 4 juli 2008 14:00
Micke_A skrev:
Helst lite större, eftersom det är så det brukar vara, hanar är större än jämngamla honor.
Tror det blir svårt att hitta en Hane som är större faktiskt dem växer nog inte på träd precis eller i en Affär i Skåne;):Ddet lutar nog åt att jag ger bort dem faktiskt till en Affär som tar emot lite större fisk dem lär ta livet av varandra här hemma annars:(så det är det ända rätta tycker jag:)

Annons