guldsömproblem

#1 - 26 januari 2009 19:19
har ett par guldsömmar som har lekt en gång, men nu är ynglena borta. Innan leken va hanen den tuffaste fisken i akvariet och muckade med alla. Men nu så blir han anfallen av honan och han försvarar sig inte det minsta, hon har huggit av en massa fjäll på honom så han är nästan skinnflådd vid stjärtfenan. Och när han flyr så blir han atackerad av några salvini som han själv tidigare terroriserat, och han försvarar sig inte. Vad har hänt? och kommer han bli bra igen?
#2 - 26 januari 2009 20:04
Kan vara ett tecken på att guldsöms hanen inte är vid full hälsa.
Har råkat ut för liknande fast på blåciklider.
Hanen har blivit jagad efter en såkallad misslyckad lek av honan och tagit så mycket stryk att jag fick flytta honom till annat kar.
Då lek tär en hel del på fiskarnas hälsa och kondition så har de lättare att bli sjuka, ofta förekommande när leken misslyckas.

Mitt råd är att du sätter honom i sjukdoms kar o ser om det blir värre(framför allt om han magrar) om inte annat så får han chans att återfå sina krafter och när man placerar honom med honan så brukar de leka nästan med en gång.
#3 - 26 januari 2009 20:16
har inget kar att stoppa honom i :( så jag får väll hoppas på det bästa!
tack för hjälpen
#4 - 26 januari 2009 21:20
Funderade på att köpa gulsömmar till ett 400 liters med sydamerikanska fiskar....
Zoo butiken sa att guldsömmen var aggresiv. Stämmer det eller är det bara mer uttalat vid lek...yngelvård..
Tyckte de var vackra....Annika
#5 - 26 januari 2009 21:28
Min erfarenhet av guldsömmar är att dom är mycket aggresiva, var tvungen att sälja mina, dom slogs så vattnet stänkte åt alla håll och kanter.
Men det är en väldigt vacker amerika ciklid.
#6 - 26 januari 2009 21:33
Tack då hoppar jag nog över den. Synd för den var vacker. Kanske till nåt annat kar nån annan gång. Annika
#7 - 26 januari 2009 21:39
En kompis till mig har 6st nicaragua ciklider (Hypsophrys nicaraguensis), dom är grymt snygga och verkar dessutom väldigt fredliga, kanske kan vara ett alternativ,
Bild på en ståtlig nicaragua: http://www.danskcichlideselskab.dk/fisk/Hypsophrys_nicaraguensis.jpg
#8 - 26 januari 2009 21:48
Har Själv guldsöms....håller inte med om att dom e nå vidare agressiva....dom fick stryck av mitt Eldbuks par och sebra paret....
#9 - 27 januari 2009 17:11
Guldsöm kan vara aggro, likaså eldbukar.
Allt hänger på lynne(borde finnas en mentaltest för fiskar).
#10 - 27 januari 2009 17:29
Hur aggressiva större ciklider är verkar bero en del på individerna, och förmodligen även på akvariets storlek, och sällskapet. Min erfarenhet av guldsömmar är att de är hyfsat fredliga så länge de inte leker, och att de oftast inte ger sig på fiskar som inte ses som hot, men att de kan försvara sig.
#11 - 13 februari 2009 00:29
Vet inte ett jota om cikliders beteende mer än att jag har några SA ihop. Zebran ynglade såklart av sig & ensam räddade han alla ynglen mot mina 6 guldsöm.
Vet inte, men aggressiviteten kanske växer fram med stigande ålder. Guldsömmarna är små. Den största är en hane på ca 6 cm. Även de små Jack Dempseysarna fungerar bra i denna kompott om 3 arter. Blir det ont senare får man väl flytta dem till andra kar.
(ja jag vet, guldsöm är Syd amerikan) - rättat från centralamerikan. ;-)
#12 - 13 februari 2009 10:36
nej guldsöm är sydamerikan
#13 - 15 februari 2009 04:56
Skulle ju skriva det! Åhh, tänkte ju briljera med att jag just hört att det minsann var skillnad på vart dom kom ifrån , ÄNDÅ skriver jag fel trots att jag visste. Pinsamt ;-)

Annons