Temperaturskillnaden är nog inget problem bara du koppar in dem, jag har bytt vatten flera gånger just efter att ynglena blivit frisimmande och det har de överlevt.
Jag brukar mata mina yngel med:
- mata föräldrarna med bitar av en maltablett(JBL Novo Tab) som smular en del när de äter så det blir mycket smulor åt ynglena.
- Nykläckt artemia
- Smulat torrfoder (när ynglena blivit lite äldre, men än 1 vecka)
Föräldrarna matar jag med:
- Hikari Cichlid Gold (minsta sorten, en pellets som flyter)
- JBL Novo Tab (En maltablett som övriga fiskar också gillar)
- Fryst artemia
- Frysta vita mygglarver (endast ibland, de gillar inte detta så mycket)
Huvudfodret till ynglena brukar vara maltabletten jag nämner ovan sen brukar jag dessutom mata med nykläckt artemia under första tiden. Problemet med nykläckt artemia är att det sprids ut över hela akvariet medan ynglen bara håller till på ett ställe så det blir mycket foderrester som ingen äter upp som hamnar på botten eller i filtret. Nykläckt artemia skulle förmodligen fungera bättre om man hade ynglena i ett separat yngelakvarium. Normalt så matar jag bara fiskarna en gång per dag men just under första veckorna ynglena blivit frisimmande brukar jag försöka mata 2-3 gånger per dag.
Jag har hittills inte använt något flingfoder speciellt för yngel, anledningen till detta är egentligen att det är lite besvärligt att få ned fodret till det ställe på botten där ynglena befinner sig. Honan brukar nämligen argsint attackera allt och alla som försöker närma sig yngelkullen, även mänskliga händer vilket gör att man drar sig för att försöka sträcka ned handen i närheten av ynglena för att försöka mata dem.