guldsömms rom???

#1 - 28 oktober 2005 14:20
efter två veckor i mitt akvarium började två av mina tre guldsömmar att leka och la i går kväll ägg på min stora stock ??? I morse när jag vacknade var alla ägg borta ca30-40 st . Funderar på att föra ner en plexi glas skiva i akvariet å på så sätt dela av den så lek paret får halva och de andra fiskarna får bo på andra sidan?? kan det funka???

Går det att ha mina 3 ancistus med det lekande guld sömms paret ?? hanen är än så länge ca 6-7cm honan runt 4 cm ???

Hur lång tid kan det ta innan de lägger ägg igen???
#2 - 28 oktober 2005 18:53
plz vill verkligen ha lite hjälp??? ingen med erfarenhet av guldsöm????
#3 - 28 oktober 2005 19:07
Guldsöm har jag ingen erfarenhet av, men ancistrusar äter upp romen, så det är ingen idè att ha de tillsammans.
#4 - 28 oktober 2005 19:32
ok då får väl mina guldisar halva akvariumet själv *suck* mistänker att vår ca 12 cm pleco tog dessa ägg.
Men ingen som vet ungefär hur lång tid det tar mellan gångerna??
#5 - 28 oktober 2005 19:37
Försvinner äggen med en gång kan de leka snabbt igen. Vilket nog inte är så bra om det sker för ofta, eftersom det förmodligen tar på deras krafter. Och hanen kan bli aggressiv mot honan om äggen försvinner, och hon inte får tid på sig att bli lekmogen igen. Det naturliga är ju att de vaktar ynglen i en eller ett par månader, så honan hinner producera nya ägg. Får de behålla äggen och ynglen leker de nog med en eller par månaders mellanrum, men om äggen försvinner så kan de nog leka igen redan efter en eller två veckor.
#6 - 28 oktober 2005 19:43
ok tack

har 375 med salig blandning fiskar i (jag vet det är för litet på sikt) men istället för att stuva undan alla fiskar i små (runt 110 l) akvarium kan det inte funka med en plexi glas skiva med massa små hål borrade genom som avgränsare???
#7 - 29 oktober 2005 04:12
Mina guldsömmar har lekt ganska precis en gång i månaden sedan de satte igång för ungefär ett halvår sedan. Har man flera honor tillsammans med en hane så kan hanen byta honor mellan lekarna och då kan det bli lekar oftare. Jag hade 3 honor med en hane när det var som "värst" och då lekte hanen 3 gånger under en period på 1-2 veckor.

Jag har idag kvar 2st guldsömmar en hane(drygt 10cm) en hona(ca 8cm), tillsammans med bland annat en ancistrus hona(ca 7cm) och 3st pictusmalar(10-15cm). Guldsömmarna har inga som helst problem att skydda rommen från malarna, samma sak gäller även för ynglena när rommen kläckts. De eldbukar jag har i samma kar brukar dock äta upp något yngel då och då när det kommer på avvägar från övriga kullen.
Men om jag förstod dig rätt så var ju dina guldsömmar lite mindre än mina och dessutom hade du en större pleco så det är möjligt att malarna kan vara ett problem för dig.
Jag har också tänt en svag lampa i rummet under natten för att underlätta för dem att skydda ägg/rom även nattetid.

Lite övrig information kring leken är att rommen brukar för mig kläckas efter 2-3 dagar och sen efter ytterligare ca 3 dagar brukar ynglena bli frisimmande. Jag tror det är lite snabbare än vad som står i zoopets artbeskrivning så förmodligen kan dessa tider variera lite beroende på hur förhållandena ser ut.

Innan du delar av akvariet med plexiglas så skulle jag föreslår att du försöker med någon naturlig avdelare, exempelvis kan man sätta en stor rot, en massa högre växter eller en hög med sten som avdelare. Delar man av på detta sätt blir det tydligare var revirgränsen går och guldsömmarna har då lättare att se när någon annan fisk kommer för nära och kan jaga bort den direkt innan det blivit någon fara.
Fungerar inte detta så tror jag att jag först skulle byta ut de största malarna mot några mindre, visst går det att dela av med plexiglas direkt också men det kan nog vara svårt att få det att se snyggt ut.
#8 - 29 oktober 2005 08:05
har redan försökt dela av med rot *den stora har de dock lagt rommen på ??? ska de inte lägga ägg i gruset eller är det bara nåt jag missuppfattat???

har det just nu avdelat med en jätte svärd planta å massa sten men tja hjälper inte har även 11 cory 1knorr 1 choklad mal samt en syndotis 2 gurami honor 3 ancistus och en gädd ciklid.

Försökte med detta med natt lampa men det vi gjorde var att ta en ficklampa som vi satte uppe på akvariet så det lös rakt ner på rommen ??? var det fel ???
Har aldrig fått rom av nån fisk innan bara guppy yngel =/

Tror därför nästan jag måste dela av me plexi å det gör inte mej något att det inte är så snyggt ska juh inte ha i det hela tiden =)
#9 - 29 oktober 2005 08:41
De lägger äggen på en sten eller rot, sen när äggen kläcks så blir det yngel som de kommer att placera i en grop i gruset. Om det är få yngel brukar man knappt se dem och sen efter ytterligare några dagar blir de frisimmande och simmar helt plötsligt omkring som ett moln vid föräldrarna.

Jag har nattbelysning i form av en skrivbordslampa på sidan av akvariet riktat bort från akvariet så det blir ett svagt ljus på natten. Men har du belyst rommen med en fiklampa så är det nog inte mörkret som är problemet.

Jag skulle gissa att det är någon av malarna som varit framme och ätit upp rommen. Förmodligen kommer det att gå bättre när föräldrarna blir lite större men just nu så låter det som att enda lösningarna är att antingen ta bort alla malar som är större än guldsömmarna eller alternativt sätta i en plexiglas skiva. Räkna med att du kommer att få ha nere plexiglas skivan ganska länge om du vill att ynglena skall växa upp och bli stora i samma akvarium. En del av malarna och gäddcikliden kommer nog att kunna mumsa i sig yngel även fast ynglena växt en del.

Hos mig så brukar det gå en vecka från äggen lagts till att ynglena blir frisimmande och sen går det ytterligare kanske 2 veckor tills alla yngel blivit uppätna av någon, sen är det bara 1-2 veckor tills det är dags för lek igen. Sen fortsätter det på detta sätt månad efter månad.
Skall du lyckas få ynglena att växa upp till fullvuxna fiskar måste du nog antingen ha kvar plexiglaset flera månader eller alternativt håva upp några yngel efter någon vecka och sätta ned dem i ett separat yngelakvarium. Jag har hittills lyckats få ett enda yngel att överleva mer än en månad i huvudakvariet och då beslöt jag mig för att rädda det över till ett yngelakvarium där det nu simmar omkring bland guppyynglena. Det är också nyttigt för föräldrarna att få öva på yngelvården för de kommer då att bli bättre och bättre på det för varje lek som går.
#10 - 29 oktober 2005 08:49
ok jjo om det nu blir yngel får de efter ett tag flytta över te 116 liters å slås med 50 guppy yngel?? hur går det tro??? bryr mej alltså inte så mycket om guppy ynglen utan då de tilltänkta guldsömms bebisarna.
#11 - 29 oktober 2005 20:05
när ungefär kan det vara dags att skilja yngel från föräldrar????
#12 - 30 oktober 2005 06:03
Så länge det bara är guppyyngel i det andra akvariet går det säkert bra, är det däremot fullvuxna guppies kommer säkert en del guldsömyngel att bli uppätna. Har du mycket växter och andra gömställen så ökar förutsättningarna att guldsömynglena skall klara sig ifall du har större guppy i det mindre akvariet.

Det bästa är om man väntar så länge som möjligt med att flytta ynglena eftersom föräldrarna då får chansen att öva yngelvården innan man tar bort deras yngel. I princip kan du nog flytta dem så snart de blivit frisimmande men låt dem gärna vara 1-2 veckor med föräldrarna om det fungerar så får föräldrarna öva lite yngelvård. Du kommer förmodligen se att yngelskaran blir mindre och mindre för varje dag som går så du kan nog utifrån det känna när det är dags att flytta dem. Ett tips är också att flytta kanske hälften av ynglena och låta andra hälften vara kvar hos föräldrarna.
En sak att tänka på när du flyttar dem är också att yngel är extremt känsliga för byte av vattenkvalitet/vattenvärden, det bästa är om man kan flytta dem till ett nytt akvarium som just fyllts med vatten från huvudakvariet men går inte det så bör du åtminstone koppa in dem på samma sätt som man gör när man köpt nya fiskar. Ju äldre ynglena blir destå mindre känsliga är de så av den anledningen så ökar också förutsättningarna för att de skall överleva flytten om du väntar ett tag.
#13 - 30 oktober 2005 07:21
ok jo då koppar alltid in yngel å liknande (många av mina algätare flyger däremot mellan akvarierna =/) hmmm men mitt stora akvarium där ynglen förhoppningsvis blir till är det ca 25-26 grader å i yngel akvariet är det 27 (har inte värmare i nåt av akvarierna) så hur känsligt är det med temp för ändringen går det bra om man bara tar det väldigt lugnt ?

vad ger du dina guldsömmar för mat ?? (vuxen&yngel)
#14 - 30 oktober 2005 08:30
Temperaturskillnaden är nog inget problem bara du koppar in dem, jag har bytt vatten flera gånger just efter att ynglena blivit frisimmande och det har de överlevt.

Jag brukar mata mina yngel med:
- mata föräldrarna med bitar av en maltablett(JBL Novo Tab) som smular en del när de äter så det blir mycket smulor åt ynglena.
- Nykläckt artemia
- Smulat torrfoder (när ynglena blivit lite äldre, men än 1 vecka)

Föräldrarna matar jag med:
- Hikari Cichlid Gold (minsta sorten, en pellets som flyter)
- JBL Novo Tab (En maltablett som övriga fiskar också gillar)
- Fryst artemia
- Frysta vita mygglarver (endast ibland, de gillar inte detta så mycket)

Huvudfodret till ynglena brukar vara maltabletten jag nämner ovan sen brukar jag dessutom mata med nykläckt artemia under första tiden. Problemet med nykläckt artemia är att det sprids ut över hela akvariet medan ynglen bara håller till på ett ställe så det blir mycket foderrester som ingen äter upp som hamnar på botten eller i filtret. Nykläckt artemia skulle förmodligen fungera bättre om man hade ynglena i ett separat yngelakvarium. Normalt så matar jag bara fiskarna en gång per dag men just under första veckorna ynglena blivit frisimmande brukar jag försöka mata 2-3 gånger per dag.

Jag har hittills inte använt något flingfoder speciellt för yngel, anledningen till detta är egentligen att det är lite besvärligt att få ned fodret till det ställe på botten där ynglena befinner sig. Honan brukar nämligen argsint attackera allt och alla som försöker närma sig yngelkullen, även mänskliga händer vilket gör att man drar sig för att försöka sträcka ned handen i närheten av ynglena för att försöka mata dem.
#15 - 30 oktober 2005 09:21
ok kan frysta cyklops fungera?? nåt jag ger mina guppy yngel nåt som de verkligen gillar men är guldsömms ynglen mycket mindre än guppy??? själv får mina vuxna då ciklid sticks för mellan stora ciklider å små arrowana vet ej märket just nu ???? Samt maggot som min stora pojk älskar

är det ok att mata med maggot tro??
#16 - 30 oktober 2005 19:00
Allt foder som är tillräckligt litet för att ynglena skall kunna äta det fungerar nog. Så det enklaste är nog att prova dig fram och se om ynglena äter maten. Är något foder för stort så fungerar det säkert att smula sönder det till mindre bitar. Vill man att ynglena skall växa fortare kan det vara värt att kolla upp så man har ett foder med hög näringshalt, jag vet att exempelvis nykläckt artemia är relativt näringsrik och troligtvis även speciella yngelfoder av olika slag som man kan köpa i akvarieaffären.

Guldsömsyngel och yngel från andra fiskar som lägger rom är betydligt mindre än yngel från fiskar som föder levande ungar som exempelvis guppy. Jag skulle gissa att det kanske tar 1-2 veckor tills guldsömsynglena har samma storlek som nyfödda guppyyngel. Observera också att tillväxthastigheten påverkas ganska mycket av hur närigsrikt foder ynglena får.

Annons