Hej igen,
Det var ju en rejäl balja som det går att göra mycket intressant med.
Guldsömsciklider och salvini borde kunna funka bra ihop. Visserligen kommer guldsömmen från Sydamerika och salvinin från Centralamerika, men eftersom guldsömmen kommer från ett område med relativt högt pH går den bra i pH 7.5.
I övrigt hade jag nog hållt mig till Centralamerikanska ciklider och vilka man ytterligare skall välja är mycket fråga om tycke och smak. Min favorit är (som jag nämnde i ett annat inlägg) Hypsophrys nicaraguensis, eller varför inte Texascikliden. Nåväl ditt akvarium är stort så det finns mycket att välja på.
Av stora och tuffa fiskar som salvini går det sannolikt bara att hålla ett par i akvariet, av guldsömmarna sannolikt åtminstone två hanar och några fler honor. Oavsett vilket är det bäst att starta med en grupp av mindre fiskar som får para ut sig. Sedan får man plocka bort de som blir jagade.
Malar som plecosstomus och segelfensplecon passar bra ihop med dessa fiskar. De är dock inte några vidare bra bottenätare och jag har svårt att komma på några sådana som skulle kunna vara lämpliga, t.ex. Corydoras vill ha surare vatten och är dessutom för små.
Det kan vara svårt att ha växter i ett akvarium med dessa fiskar, men välj tåliga och hårdbladiga. Växter och bottenfilter är ju inte heller någon helt lyckad kombination.
Använd gärna rötter men med måtta eftersom centralamerikanska ciklider föredrar alkaliskt vatten.
Gå också in på "Fiskgrupper" - "Ciklider-Centralamerika -stora" för där finns en hel del allmän information att hitta.
Akvaristiska hälsningar
Kjell