Guldsömmar och 1200liter

#1 - 14 januari 2002 09:04
Jag ska starta upp ett åledsakvarie på 1200liter med måtten 1200x75x70.
I detta vill jag ha Guldsömmar samt eventuellt salviniciklider.
Jag skulle vilja veta vilka sydamrikanare eller centralamerikanare som går att ha tillsammans med Guldsömmar samt vilka malar,bottenätare som rekomenderas.
Även antalet av varje är bra att veta.
Jag vill ha mycket växter i karet samt rötter.
Karet har btn amazon inredning och 2st project 3300liters pumpar anslutna till Bottenfilter.

Ser fram emot svar.

Mvh Håkan

the-one
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 14 januari 2002 10:08
Hej Håkan,
Innan jag försöker få ihop ett svar undrar jag lite över hur stort ditt akvarium egentligen är.
Som mått har du angivit 1200x75x70. Om nu 75 och 70 är i cm då skulle akvariet vara 12 meter långt, dvs på 6.300 liter. Om allt är i mm då är akvariet bara 7.5 cm brett och 7 cm högt och så är det väl knappast.
Troligare är väl att du skrivit fel och menar 120x75x70 cm, men detta mått ger ett akvarium som "bara" är 630 liter. Du skriver att ditt akvarium är 1200 liter och det är ju en viss skillnad.
Jag undrar därför hur stort ditt akvarium är.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#3 - 14 januari 2002 21:17
Förlåt mej

Nu har detsnurrat riktigt i huvudet på mej.

måtten på Akvariet är följande i cm. 230cm långt 75cm djupt 70cm högt.
Dessa är de rätta måtten.

Måste ha varit för tidigt på morgonen för mej att skriva innan.

Mvh Håkan

the-one
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 15 januari 2002 08:46
Hej igen,
Det var ju en rejäl balja som det går att göra mycket intressant med.
Guldsömsciklider och salvini borde kunna funka bra ihop. Visserligen kommer guldsömmen från Sydamerika och salvinin från Centralamerika, men eftersom guldsömmen kommer från ett område med relativt högt pH går den bra i pH 7.5.
I övrigt hade jag nog hållt mig till Centralamerikanska ciklider och vilka man ytterligare skall välja är mycket fråga om tycke och smak. Min favorit är (som jag nämnde i ett annat inlägg) Hypsophrys nicaraguensis, eller varför inte Texascikliden. Nåväl ditt akvarium är stort så det finns mycket att välja på.
Av stora och tuffa fiskar som salvini går det sannolikt bara att hålla ett par i akvariet, av guldsömmarna sannolikt åtminstone två hanar och några fler honor. Oavsett vilket är det bäst att starta med en grupp av mindre fiskar som får para ut sig. Sedan får man plocka bort de som blir jagade.
Malar som plecosstomus och segelfensplecon passar bra ihop med dessa fiskar. De är dock inte några vidare bra bottenätare och jag har svårt att komma på några sådana som skulle kunna vara lämpliga, t.ex. Corydoras vill ha surare vatten och är dessutom för små.
Det kan vara svårt att ha växter i ett akvarium med dessa fiskar, men välj tåliga och hårdbladiga. Växter och bottenfilter är ju inte heller någon helt lyckad kombination.
Använd gärna rötter men med måtta eftersom centralamerikanska ciklider föredrar alkaliskt vatten.
Gå också in på "Fiskgrupper" - "Ciklider-Centralamerika -stora" för där finns en hel del allmän information att hitta.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#5 - 16 januari 2002 18:01
Hej Kjell

Tack för ditt svar.

Jag har funderat fram och tillbaks och kommit fram till att jag vill satsa helt och hållet på sydamerikanskt. i baljan.
Detta mycket pga jag vill ha mycket rötter och växter i det.

Jag har letat runt och kommit fram till några alternativ som jag ville kolla med dej.

Ciklider i karet skulle bli följande:
2st gulsömshannar och 5 honor
2st flagciklidhannar och 5 honor
1st chokladciklidlekpar som jag har fått av en vän. De har aldrig rört växter eller grusen hos honom.
2st Geophagus pellegrinihannar och 5 honor
malar och bottenätare skulle bli följande:
5st Callichthys callichthys pansar malar ?
3st Glyptoperichthys gibbiceps
2st Platydoras costatus cholkadmal
2st Liosomadoras oncinus ?

De som jag har satt frågetecknen bakom är jag osäker på om de skulle stämma in och fungera med de andra invånarna.
Vidare så har jag tänkt att både guldsömmarna samt flaggcikliderna ska få para ut och behålla endast två par .
Pellegrini jordätarna skulle få gå kvar då de endast para ut vid lek.

En fråga är vidare om det finns någon dvärgciklid som hade funkat att ha med i karet.

Vad är det förresten som gör att du föredrar centralamerikaner framför syd?

Mvh Håkan

the-one
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 17 januari 2002 07:58
Hej igen,
Det är inte så att jag föredrar Centralamerikanska ciklider före Sydamerikanska, utan utgångspunkt för din fråga var ju att du ville ha Guldsömmar från Syd och Salvini från Central och lämpligt sällskap till just denna kombination är nog lättast att hitta i Centralamerika.
Nåväl till ditt förslag då där du denna gång utelämnat salvini.
Ett litet frågetecken sätter jag till Pellegrini eftersom jag tror att de kommer till korta i detta sällskap, men i övrigt tror jag nog att det skall gå bra.
Jag tycker inte att du skall ha någon dvärgciklid typ Apistogramma i detta sällskap, de kommer ju ändå att försvinna i detta stora akvarium med så många stora fiskar. Några lite mellanstora som jag tror skulle kunna passa är Nyckelhålsciklid och Blå ciklid.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#7 - 17 januari 2002 08:12
Hej Kjell

Tycker du att jag ska utesluta pellgrini och ersätta den med 2st blåciklidhannar och 5 honor istället?

Vad är det som gör att pellegrini faller till korta?

vilken storlke på grus bör jag ha till denna fisksammansättning?

Mvh Håkan

the-one
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 17 januari 2002 08:29
Hej igen,
Jag tycker att pellegrini är lite för veka i detta sällskap, annars är pellegrini en av mina favoriter.
Så svaret är jag anser att det är bättre att satsa på blåciklid i detta sällskap, 2-5 blir säkert bra.
Jag hade också valt finare grus, 2-3 mm är nog rätt lagom.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

Annons