Guldsömmar

#1 - 3 januari 2002 02:51
Hur lång tid tar det för en guldsöm att bli fullvuxen 20-25cm

har 4st dom är mellan 8-11cm

600L
100L
50L
mera info kommer snart
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 3 januari 2002 17:27
Hej Antonic,
Tiden beror på flera olika faktorer som t.ex. hur stort akvariet är och vilken mat de får.
Jag tycker inte heller att målsättningen skall vara att de skall bli stora väldigt snabbt, ofta växer de betydligt fortare i akvarium än i naturen.
En fisk växer ju under hela sin livstid, vilket gör att de skiljer sig en del från människor (med undantag för vissa som jag själv som i likhet med fiskarna tyvärr fortfarande växer).
Svaret på när de är fullvuxna är egentligen med andra ord, strax innan de dör. Nu funkar det inte riktigt så eftersom ett akvarium är ett slutet system som inte helt följer naturens lagar.
Men oavsett vilket är det omöjligt att ge dig ett exakt svar, däremot börjar de ofta leka när de är ungefär 12 cm, vilket ju kan vara intressant att veta.
Akvaristiska hälsningar
Kjell Fohrman

#3 - 3 januari 2002 20:49
Hej,
jag har tyckt mig se att fiskarna (inte just specifikt Guldsömsciklider, men generellt) ofta växer ryckvis, dvs. de står stilla i växten en period för att sedan skjuta fart. Ibland undrar jag om det är så hos samtliga arter eller om det enbart rör vissa?

Hälsningar,
Carl

#4 - 4 januari 2002 21:08
Jag har 6st guldsömmar som är i storlek från 3,5 till 8cm.

Det intressanta är att jag har haft yngel på ett lekpar av dessa.

Hur kan det komma sig att de leker när de är så små?

the-one
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 5 januari 2002 10:57
Svar till Carl:
Är långtifrån säker men det kan ju vara betingat av att fodertillgången i naturen på många ställen varierar med årstiden. T.ex. så finns det mycket mat under regnperioden i Sydamerika.
Men jag vet inte, hoppas någon vet mer om detta.
Svar till the one:
Förhållande runt omkring betyder mycket, är det ideala förhållanden (t.ex. inga fiender) leker de tidigare. Det har också mycket med åldern att göra. Könsmognaden kommer ju med åldern och har de växt upp långsamt kan de ju vara "gamla" även om de är små.
Det är dock inte bara positivt att de börjar leka för tidigt eftersom kroppen ännu inte är färdigutvecklad och sådana fiskar som börjar leka tidigt har en förmåga att få yngel av dålig kvalitet.
Akvaristiska hälsningar
Kjell Fohrman

Annons