Guldsömciklidyngel

#1 - 12 oktober 2005 19:15
Hej!

I slutet av förra veckan la en av mina Guldsömciklider ägg. Dom kläcktes för några dagar sedan och honan pysslar hela tiden med ynglena nu.
Så nu tänkte jag att det kanske vore dags att ta reda på när man ska börja mata dom :D
När ska man börja mata dom?

Har inföskaffat någon slags yngelfoder med artemia i, tänkte ut och skaffa "ren" artemia snart också. Finns det någon annat käk som ni rekomenderar för dom?

Tacksam för svar.

/Patrik
#2 - 12 oktober 2005 19:32
Nykläckt artemia är bra, annars fungerar det också med den mesta maten som är tillräckligt liten. Jag brukar köra lite blandat med artemia och smula sönder torrfoder och maltabletter. Jag brukar också försöka låta bli att rensa bort alger just när de fått yngel eftersom alger också kan fungera som mat till små yngel.

Mata kan du börja göra så snart de blir frisimmande och honan börjar simma omkring med dem i akvariet. Så länge de ligger och krälar i gruset behöver du inte mata dem.
#3 - 12 oktober 2005 19:34
ok tack för svaret. [:-106]

Edit: förresten, jag har även B. Fjärilciklider och eldbukar i karet. Kan det tänkas att någon av dom får för sig att käka guldsömyngel?
#4 - 12 oktober 2005 19:47
Eldbukarna kommer garanterat att försöka äta upp yngel. Jag har också eldbukar tillsammans med mina guldsömmar, hos mig är guldsömmarna lite större än eldbukarna. När guldsömmarna leker så brukar de lyckas försvara ynglena relativt bra, men det brukar alltid vara något yngel som kommer lite avsides och då är eldbukarna snabbt framme och kalasar på det. Hittills har ynglena alltid försvunnit inom 2-3 veckor, det var dock ett som överlevde ett tag in på nästa lek och då bestämde jag mig för att rädda över det till ett annat akvarium.

Vill du vara säker på att få ynglena att överleva så skulle jag flytta över dem till ett annat akvarium efter kanske 2-3 veckor. Men mina leker nu regelbundet ungefär var fjärde vecka så jag tycker inte det spelar så stor roll om ynglena blir uppätna efter några veckor för det är ändå strax dags för nästa lek vid det laget. Om jag var du skulle jag nog låta naturen ha sin gång några lekar innan jag började plocka bort yngel, sen om du plockar bort yngel till ett annat akvarium är ett tips att inte flytta över alla yngel utan bara flytta några av dem. På detta sätt så får föräldrarna öva yngelskötseln med de yngel som är kvar och på detta sätt blir de också bättre på det för varje lek som går.

Vad gäller bolivianska fjärilsciklider så vet jag inte hur de fungerar, men jag misstänker att även de kan äta upp yngel om de får chansen. Jag misstänker dock att eldbukarna är ett större hot.
#5 - 12 oktober 2005 19:52
Ok. Jo mina guldsömar är större än eldbukarna och dom har varit hejare på att jaga bort dom från "reviret" hittills. Fjärilscikliderna brukar bara glida iväg diskret när det kommer en guldsöm farande.

Detta är första leken med dom, så jag tar och gör som du säger och låter dom gå kvar i karet och se hur det går. Jag misstänker att detta inte blir sista gången dom leker.

Hur är det förresten med yngelvården. Just nu så är det bara honan som vaktar verkar det som. Hanen är ute och drar runt i hela karet medans honan vaktar och flyttar ynglen hela tiden. Blir det ändring på det sen när dom blir frisimmande eller?

Tack för tipsen.
#6 - 13 oktober 2005 04:34
Angående yngelvården så har det varierat lite från lek till lek. Just nu har mina yngel som krälar i gruset och honan jagar aggresivt bort hanen så fort han kommer in på hennes sida av akvariet. Men vissa lekar har hanen fått stå i närheten även innan äggen kläckts.
Det brukar dock för mig alltid vara så att hanen får komma tillbaka lite senare, oftast efter att ynglena blivit frisimmande. Min hane är dock ganska slö och brukar inte engagera sig i yngelvården så mycket utan han bara hjälper till när något större hot kommer som honan inte verkar klara av själv.
#7 - 13 oktober 2005 13:28
hmm. jag ser idag att ynglen är redan frisimmande och det har endast gått 5-6 dagar sedan honan la äggen, och typ 4 dagar sedan dom kläcktes.

I arbetsbeskrivningen står det att det ska ta upp emot 10 dagar. Något fel, eller varierar det från gång till gång?
#8 - 13 oktober 2005 20:31
För mig har det alltid hittills tagit 5-6 dagar från att de lagt rommen tills ynglena blivit frisimmande. Men det kan säkert variera beroende på förhållandena lite grann, exempelvis vilken temperatur det är i akvariet.

Mina guldsömmar fick för övrigt också frisimmande yngel idag
#9 - 13 oktober 2005 21:04
ok. hehe la märke till ett roligt beteende; nu när huvudbelysningen gick av och nattbelysningen gick igång så la sig alla ynglen på bottnene igen i den gropen som föräldrarna grävt.

Vad kan detta bero på? Hade varit lite roligt att veta det.

/Patrik

Annons