guldsömciklid, hanar eller honor ?

#1 - 31 december 2006 12:51
tjena...

finns det nån här som är duktig på att se könsskillnad på guldsöm, om det nu går att se skillnad...:confused:

[ATTACH]4653[/ATTACH]

[ATTACH]4654[/ATTACH]

[ATTACH]4655[/ATTACH]

//jonatan
#2 - 31 december 2006 13:00
Jag tror den överstra är hannen och dom två understa bilderna honor

Gott nytt år!!
#3 - 31 december 2006 13:02
Tror att alla tre är hanar...
#4 - 31 december 2006 13:59
hmm... ja vi är lite rädda för att det är hannar alla 3...

den på första bilden är den största och det är den som vi trott är en hane hela tiden...

den på andra bilden köpte vi som en hona och dom två har hållt på att bråka och hålla på så vi var så smarta att vi köpte en "hona" till den på sista bilden för att det skulle bli lite lugnare men efter det så har fisken på bild 2 börjat spärra ut gälarna mot den nya firren och jagar och håller på så vi blev oxå lite fundersamma om det kanske är 3 hanar vi har nu...:(

finns det några bra kännetecken på dom eller ?

//jonatan
#5 - 2 januari 2007 14:23
min guldsöm hona ändrar ständigt färg.. under lek brukar hon bli nästan helt svart med glittriga fjäll och två ljusare nästan vita streck på var sida om den svarta pricken.. annars är hon ljusblå med väldigt tunnt orange på fenorna. Honorna är mycket aggresivare än hanarna, min hona som är 3Gr så liten som hanen gör så att han ser alldelles misshandlad ut innan lek, Stackarn... Hanen är mer en glidare som bara strövar omkring i akvariet utan att ha ett revir typ(förutom under lek) Honan har ett revir som hon skyddar mot mycket större fiskar..

Annons