guldsömciklid

#1 - 16 december 2006 17:52
tjena...

jag funderade lite på vilken storlek guldsöm har som max storlek och när jag sökte på nätet så fick jag fram det här...:confused:

zoopet.com - 25cm

cichlids.com - upp till 15 inches = 38.1 cm

aquahobby.com - 20cm

zoonen.com - ca 25cm

ciklid.se - runt 22cm

aquaworld.netfirms.com - upp till 20cm honor 12cm

fischkeller.de - max längd 20cm

cichlids.dk - han 30cm hon 25cm

det här blir man ju inte så klok av... snacka om stor skillnad på samma firre...:confused:

//jonatan
#2 - 16 december 2006 20:45
Pja..jag har 2 st guldsömmar...och de är ca 25-27 cm...så nog kan de bli stora häftigaste fiskarna som finns..och MKT hungriga...JÄMT
#3 - 16 december 2006 22:11
oki... då var det inte många av dom infosidorna jag kollade in som hade rätt då... men tror du att dom KAN bli så stora som 38cm ?

//jonatan
#4 - 16 december 2006 22:29
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Storleken beror även på förutsättningarna de har. Om jag förstått rätt så kan de flesta fiskar "spränga" sina maxstorlekar i ett "onaturligt" liv i akvarium. De naturliga hoten och de naturliga begränsningarna finns ju inte direkt där. Sedan beror det också på hur man håller sköter sin fisk. Får de tillräckligt med yta redan som små så växer de på jättefint medans om man håller dem i för små akvarier så kan det hända att de växer långsammare och till och med stannar i tillväxten. Har du guldsömmar i ett för "litet" kar med andra aggressiva fiskar så kan det hända att de stannar av i storlek av den anledningen med eller de växer långsammare. 38 cm verkar väldigt och otroligt stort men inte omöjligt om du har dem i ett stort akvarium där de får vara herre på täppan och först på maten. De flesta sidorna anger dock att de blir mellan 20-25 cm och det är ju en fingervbisning på hur det kan sluta. Blir de mindre är inte förhållandena optimala blir de större är de ideala :p! Hur stora är dina?[/COLOR][/FONT]
#5 - 16 december 2006 23:07
hej maria...

ja det låter ju logiskt det du säger... så är det ju när det gäller andra djur som tex reptiler oxå... just pga av att dom INTE har sina naturliga "faror" som kan ta död på dom innan dom når "fullstorlek"

tyckte bara att det var VÄLDIGT stor skillnad på info om samma art på dom olika sidorna, det brukar ju hålla sig LITE mer inom samma mått men här var det ju skillnader från 12cm till 38cm det var därför jag reagerade när jag såg det...

våra är inte så gammla ännu så honan är nog bara ca 8cm och våran hane ca 11 ungefär...

//jonatan
Bilagor:
#6 - 16 december 2006 23:19
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Räkna med att honan blir betydligt mindre, det är det vanliga i fiskevärlden och det är ju även hon som står angiven på 12 cm [:o]. Jag skulle kunna tänka mig att 38 cm handlar om en akvarieguldsöm som blivit enormt stor. Tror du inte det? Det normala är nog att de blir ca 20-25 cm i storlek. Tror att de flesta angett hanens storlek och han blir ju större. När de börjar leka har jag för mig att de börjar avta i storlek, i alla fall honan. Någon får gärna säga emot mig här om jag har fel men jag vill minnas att jag läste det någonstans... I nån gammal, gammal bok....[:o][/COLOR][/FONT]
#7 - 16 december 2006 23:31
japp... det låter ju mest rimligt iaf...

ja 38cm är nog ett riktigt skräckexempel antagligen...:eek:

vi matar på här så får vi se vad dom hamnar på...:D

//jonatan
#8 - 20 december 2006 18:46
jag har oxå 2 av dessa intressanta fiskar som leker var 2:a var 3:e vecka just nu sparade jag runt 100 yngel =D
#9 - 22 december 2006 22:42
jag ska hämta fyra stycken guldsöm om en vecka dom är ca 4 cm och dom ska få simma runt i mitt 500liters tillsammans scalader
#10 - 23 december 2006 00:10
IGGE skrev:
jag ska hämta fyra stycken guldsöm om en vecka dom är ca 4 cm och dom ska få simma runt i mitt 500liters tillsammans scalader

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Guldsöm och skalarer är enligt mig ingen jättelyckad kombination. Min magkänsla säger att guldsömmarna tids nog kommer tugga i sig skalarernas fenor och till sist smaska dem till frukost. Bara en teori visserligen... Jag kan ha fel men det känns inte så. Jag tror skalarena får svårt att hävda sig vid matning och kanske bli lite skrajja över guldsömmarnas framfart. Nån som är av avvikande åsikt? Eller nån som håller med? :confused:[/COLOR][/FONT]

Annons